Līdz 2050.gadam jāpanāk, lai uz ES autoceļiem nebūtu bojāgājušo

© Ģirts Gertsons / F64

Eiropas Parlamenta deputāti ir pieņēmuši rezolūciju, kurā aicina līdz 2050.gadam panākt, lai uz Eiropas Savienības (ES) autoceļiem nebūtu bojāgājušo, piemērojot stingrus satiksmes drošības pasākumus, informēja EP preses sekretārs Latvijā Jānis Krastiņš.

Rezolūcijā, kuru EP deputāti pieņēma trešdien ar 615 balsīm "par", 24 "pret" un 48 "atturoties", norādīts, ka uz ES autoceļiem joprojām ik gadu dzīvību zaudē aptuveni 22 700 cilvēki un ap 120 000 gūst smagas traumas. Pēdējos gados apstājies progress virzībā uz bojāgājušo skaita mazināšanu un ES nav sasniegusi pašas izvirzīto mērķi no 2010. līdz 2020.gadam uz pusi samazināt uz ES ceļiem bojāgājušo cilvēku skaitu. Tas mazinājies tikai par 36%.

Rezolūcijas autori atzīmē, ka saskaņā ar nesenākajiem datiem, ES vidēji 2020.gadā gāja bojā 42 iedzīvotāji uz miljonu. Drošākie ceļi joprojām ir Zviedrijā - 18 nāves gadījumi uz miljonu iedzīvotāju, savukārt augstākais mirstības rādītājs ir Rumānijā - 85 nāves uz miljonu. Latvija ceļu satiksmes bīstamības ziņā ir nākamā aiz Rumānijas - 74 nāves uz miljonu iedzīvotāju.

EP ieskatā, ātruma pārsniegšana ir būtisks faktors aptuveni 30% letālu ceļu satiksmes negadījumu. EP deputāti aicina Eiropas Komisiju (EK) nākt klajā ar ieteikumu piemērot drošus ātruma ierobežojumus, piemēram, noteikt maksimālo standarta ātrumu 30 kilometrus stundā apdzīvotās vietās un teritorijās, kur ir liels riteņbraucēju un gājēju skaits. Viņi arī atzīmē, ka 25% no visiem ceļu satiksmes negadījumiem, kuros ir bojāgājušie, ir saistīti ar alkohola lietošanu, un aicina EK paredzēt pilnīgu neiecietību pret transportlīdzekļu vadīšanu alkohola reibumā

EP deputāti lūdz EK apsvērt iespēju aprīkot autovadītāju mobilās un elektroniskās ierīces ar "drošu braukšanas režīmu", lai ierobežotu uzmanības novēršanu braukšanas laikā. Tāpat viņi aicina uz nodokļu atvieglojumiem un pievilcīgām transportlīdzekļu apdrošināšanas shēmām, lai iegādātos un izmantotu transportlīdzekļus ar visaugstākajiem drošības standartiem.

Deputāti prasa ES un dalībvalstīm vairāk ieguldīt ceļu satiksmes drošības infrastruktūrā, koncentrējoties uz zonām, kurās ir vislielākais negadījumu skaits. Viņi aicina dalībvalstis izveidot ceļu satiksmes drošības fondus, kas novirzītu līdzekļus, kas iekasēti no naudas sodiem par ceļu satiksmes drošības noteikumu pārkāpšanu uz ceļu satiksmes drošības projektiem.

Lai pienācīgi īstenotu nākamos ES ceļu satiksmes drošības politikas soļus, EP deputāti visbeidzot aicina izveidot Eiropas autotransporta aģentūru, lai atbalstītu ilgtspējīgu, drošu un viedu autotransportu.