Neskatoties uz iepriekš pieņemto lēmumu atlikt jautājuma izskatīšanu, valdība otrdien tomēr apstiprināja Finanšu ministrija (FM) izstrādāto likumprojekta "Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028.gadam" sagatavošanas grafiku.
Iepriekš finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) valdības sēdē aicināja jautājumu pirms skatīšanas Ministru kabineta sēdē skatīt Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) sēdē un NTSP Nodokļu un budžeta apakšpadomē, jo šāds aicinājums saņemts no sociālajiem partneriem.
Tomēr pēc kāda laika Ašeradens paziņoja, ka sociālo partneru lūgums esot pārprasts, jo sociālie partneri lūdza nevis izskatīt budžeta grafiku NTSP, bet lūdza protokolā paredzēt, ka budžeta projekts tiek izskatīts NTSP Nodokļu un budžeta apakšpadomē un NTSP pirms to izskata Ministru kabinetā.
Saeimā 2026.gada budžeta likumprojektu paketi paredzēts iesniegt šā gada 15.oktobrī.
FM informē, ka 2024.gadā tika veiktas izmaiņas Eiropas Savienības (ES) ekonomikas pārvaldības ietvarā, turpinot uzlabot dalībvalstu ekonomikas politikas koordināciju, lai novērstu pārmērīgu valsts budžeta deficītu rašanos, nodrošinot stabilas un ilgtspējīgas publiskās finanses, un nosakot, ka ikgadējās pavasarī gatavotās Stabilitātes programmas vietā turpmāk vienu reizi četros gados tiek gatavots vidēja termiņa Fiskāli strukturālais plāns, kas ietver informāciju par fiskālo trajektoriju un par investīcijām un reformām turpmāko četru gadu periodā.
ES regulējums paredz arī gadskārtējo progresa ziņojumu iesniegšanu.
FM informē, ka 2024.gada oktobrī tika sagatavots pirmais Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025.-2028.gadam. Līdz ar to 2025.gadā nepieciešams sagatavot arī progresa ziņojumu.
Likumprojekta "Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028.gadam" sagatavošanas grafiks paredz, ka 20.martā Ekonomikas ministrija FM iesniedz informācija Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028.gadam 2025.gada Progresa ziņojumam par progresu ES Padomes valstu specifisko rekomendāciju izpildē.
Savukārt 31.martā paredzēta FM un Aizsardzības ministrijas ziņojuma iesniegšana MK par papildu finansējumu aizsardzības spēju stiprināšanai.
Šī gada 8.aprīlī paredzēta Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028.gadam 2025.gada Progresa ziņojuma apstiprināšana MK, līdz 15.aprīlim - 2025.gada Progresa ziņojuma iesniegšana Saeimā. Savukārt 22.aprīlī plānota Fiskālo risku vadības ziņojuma iesniegšana FM, bet 30.aprīlī - 2025.gada Progresa ziņojuma iesniegšana Eiropas Komisijai.
MK rosinātajā termiņā plānots finanšu ministra ziņojums Saeimas sēdē par 2025.gada Progresa ziņojumu. Savukārt 12.maijā plānota informācijas iesniegšana FM valsts pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam, izmantojot FM sniegto informāciju.
Šī gada 30.jūnijā plānota priekšlikumu par prioritārajiem pasākumiem aizsardzībai un demogrāfijai, to īstenošanai nepieciešamo finansējumu iesniegšana FM un Valsts kancelejā, kā arī priekšlikumu par publiskā sektora izdevumu efektivizāciju, samazinot izdevumus, optimizējot funkcijas un publiskos pakalpojumus, kā arī veicot strukturālas reformas, iesniegšana Valsts kancelejā un FM.
Savukārt 17.jūlijā plānota ziņojuma iesniegšana FM likuma "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" 21. pantā minētajā gadījumā, 12.augustā - ziņojuma iesniegšana MK likuma "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" 20. un 21. pantā minētajos gadījumos.
Savukārt 19.augustā plānota ziņojuma izskatīšana MK likuma "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" 20. un 21. pantā minētajos gadījumos, informatīvā ziņojuma "Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2026., 2027., 2028. un 2029.gadā" izskatīšana MK, Fiskālo risku deklarācijas izskatīšana un apstiprināšana MK, informatīvā ziņojuma "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam" izskatīšana MK, kā arī informatīvā ziņojuma "Par ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam" izskatīšana MK.
Pēc tam 26.augustā plānota lēmuma pieņemšana MK par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam, bet 28.augustā - ministriju maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopējā apjoma 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam aprēķināšana un iesniegšana FM.
Šā gada 1.septembrī paredzēta maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma aprēķināšana un ministriju maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopējā apjoma 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam aprēķinu nosūtīšana ministrijām.
Savukārt 11.septembrī plānota budžetu pavadošo likumprojektu (budžeta likumprojektu paketes) sagatavošana un iesniegšana MK, 12.septembrī - ministriju valsts budžeta pieprasījumu 2026., 2027. un 2028.gadam sagatavošana un iesniegšana FM.
Budžetu pavadošo likumprojektu (budžeta likumprojektu paketes) izskatīšana MK plānota 16.septembrī un 23.septembrī.
Savukārt 7.oktobrī plānota MK un Latvijas Pašvaldību savienības vienošanās un domstarpību protokola projekta izskatīšana, bet 14.oktobrī - likumprojekta "Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028.gadam" (ar paskaidrojumiem) apstiprināšana MK, un Vispārējās valdības budžeta plāna projekta 2026.gadam apstiprināšana MK.
Šī gada 15.oktobrī plānota likumprojekta "Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028.gadam" (ar paskaidrojumiem, fiskālo risku deklarāciju, Fiskālās disciplīnas padomes fiskālās disciplīnas uzraudzības ziņojumu, pavadošajiem likumprojektiem (budžeta likumprojektu paketi), MK un Latvijas Pašvaldību savienības vienošanās un domstarpību protokolu) iesniegšana Saeimā, kā arī Vispārējās valdības budžeta plāna projekta 2026.gadam iesniegšana Eiropas Komisijai un Eirogrupai.