SM budžets nākamgad varētu sasniegt 752,7 miljonus eiro; kā naudu plānots izlietot?

© Dmitrijs Suļžics/MN

Satiksmes ministrijas (SM) nākamā gada budžets plānots 752,748 miljonu eiro apmērā, otrdien Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

SM budžetā nākamajā gadā 354,7 miljoni eiro paredzēti cilvēka drošības un piekļūstamības pasākumiem. Tostarp 69 miljoni eiro paredzēti 20 000 kilometru valsts autoceļu uzturēšanai, 58,5 miljoni eiro paredzēti mērķdotācijām pašvaldībām ceļu uzturēšanai un būvniecībai, 46 miljoni eiro valsts galveno autoceļu būvniecībai, 39 miljoni eiro reģionālo autoceļu būvniecībai, bet 24 miljoni eiro valsts vietējo autoceļu būvniecībai un remontam, kā arī citiem pasākumiem satiksmes drošības uzlabošanai.

Eksporta un starptautiskās konkurētspējas jomā SM budžetā 175,3 miljoni eiro plānoti "Rail Baltica" projektam, bet 0,7 miljoni eiro aviācijas drošības funkcijas nodrošināšanai civilās aviācijas lidlaukos.

"Rail Baltica" projektā nākamgad nozīmīgākie pasākumi ir pamattrases būvdarbi aptuveni 13 kilometru garumā prioritārā posmā virzienā uz Lietuvas robežas, būvdarbi Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla posmā, "Rail Baltica" dzelzceļa estakādes izbūve Rīgas lidostā, kā arī "Rail Baltica" pamattrases projektēšana Latvijas centrālajā un ziemeļu posmā.

Savukārt 162 miljoni eiro nākamajā gadā plānoti sabiedriskā transporta jomā, tostarp 93,8 miljoni eiro dotācijām reģionālajam sabiedriskajam transportam, 64,2 miljoni eiro dzelzceļa publiskajai infrastruktūrai, savukārt 2,7 miljoni eiro ritošā sastāva tehniskās apkopes un remonta centra tehniskā projekta izstrādei, bet 1,3 miljoni eiro sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai.

Labās pārvaldības jomā SM budžetā plānoti 60 miljoni eiro, tostarp 11 miljoni eiro paredzēti kvalitatīvu un ērtu pasta pakalpojumu pieejamībai visā Latvijas teritorijā, bet 9,3 miljoni eiro paredzēti nozares vadības un informācijas tehnoloģiju (IT) sistēmu uzturēšanai.

Briškens uzsvēra, ka sabiedriskā transporta jomā līdz 2027.gadam SM plāno no pašreizējā 9,1% līdz 12% palielināt dzelzceļa pasažieru īpatsvaru pasažieru pārvadājumos. Viņš arī minēja, ka SM tiecas uz modeli viens tarifs-viena biļete-viens kustības grafiks, piebilstot, ka patlaban saskaņošanai ir nodots pilotprojekts par vienoto biļeti Rīgas un reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos A zonas ietvaros ar pārsēšanos citā autobusā vai vilcienā AS "Pasažieru vilciens" (PV) un pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" sabiedriskajā transporta.

Ministrs arī informēja, ka pārvaldības jomā SM virzās uz nozares institucionālo reformu, kurā tostarp VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) plāno izveidot par vienotu visu dzelzceļa tīklu apsaimniekotāju un uzturētāju. LDz sastāvā plāno integrēt par "Rail Baltica" izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgo SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL). Briškens piebilda, ka patlaban tiek gatavots konceptuālais ziņojums un paralēli tiek analizētas abas uzņēmumu līdzīgās funkcijas.

Komisijas vadītāja Skaidrīte Ābrama (P) uzsvēra, ka svarīgs ir jautājums par SM kapitālsabiedrību pārvaldību, jo ministrijas pārvaldība ir sadrumstalota. Briškens atzīmēja, ka ministrija aktīvi strādā pie šī jautājuma un, iespējams, virzīsies uz apvienotu modeli, lai būtu konsolidēta pārvaldība, vispirms sākot ar LDz.

Jau ziņots, ka SM budžeta apmērs šogad bija 788,843 miljonu eiro apmērā.

Svarīgākais