Lidmašīnu ražotājs “Airbus” paziņojis, ka tūkstošiem lidmašīnu ir nepieciešami programmatūras un dažos gadījumos arī aparatūras atjauninājumi - iemesls ir intensīva saules radiācija, kas var izkropļot navigācijas datus. Aviokompānijas jau ir atcēlušas simtiem lidojumu, lai steidzami atjauninātu programmatūru, raksta “BBC”.
Problēma tika atklāta pēc “Jet Blue A320” avārijas, kas notika 30. oktobrī Floridā, kad lidmašīna sāka strauji zaudēt augstumu un bija spiesta veikt avārijas nosēšanos. Vismaz 15 cilvēki guva traumas.
Problēma skar A320 - populārāko modeli -, kā arī A318, A319 un A321. Tas skar aptuveni 6000 lidmašīnu - apmēram pusi no pasaules flotes, bet aptuveni 5100 lidmašīnām pietiks ar relatīvi vienkāršu programmatūras atjaunināšanu, kas aizņem tikai trīs stundas.
Tomēr arī vecākām lidmašīnām būs nepieciešama aparatūras nomaiņa, kas nozīmēs to īslaicīgu izņemšanu no ekspluatācijas, “Airbus” atzīst, ka tas varētu traucēt klientu darbību, kā arī atvainojās.
Šīs procedūras, visticamāk, novedīs pie "atsevišķiem traucējumiem un lidojumu atcelšanas", paziņoja Apvienotās Karalistes Civilās aviācijas pārvalde.
Savukārt Krievijas Federālā gaisa transporta aģentūra “Rosaviatsia” paziņoja, ka "izdotās direktīvas sākotnējā analīze" liecina, ka tā neattiecas uz Krievijas aviokompāniju ekspluatētajām “Airbus A320” saimes lidmašīnām.
“Wizz Air”, “Air India” un “Air New Zealand” jau ir atzinušas, ka tām būs uz laiku jāatceļ daži lidojumi, bet Japānas “ANA Holdings Inc.” sestdien atcēla 95 lidojumus.
“Easyjet” paziņoja, ka "paredz zināmus traucējumus", par kuriem informēs pasažierus, bet jau pēc dažām stundām uzņēmums paziņoja, ka ir instalējis atjauninājumus "daudzām" lidmašīnām, un tās lidos normāli.
“American Airlines” publicēja detalizētāku informāciju: skartas ir 340 tās lidmašīnas, taču lielākā daļa atjauninājumu tiks pabeigti divu dienu laikā.
“Delta Airlines” paziņoja, ka ievēros ražotāja norādījumus, taču sagaida ierobežotu ietekmi savā darbā.
"Pasažieriem jāpārbauda savā aviokompānijā, vai viņu lidojumi tiek ietekmēti. Aviosabiedrībām ir pienākums rūpēties par pasažieru labklājību, ja lidojums kavējas," sacīja Džankarlo Buono, Apvienotās Karalistes Civilās aviācijas pārvaldes aviācijas drošības direktors.
Lielā augstumā spēcīgs saules vai kosmiskais starojums var ietekmēt ELAC datoru, kas kontrolē augstumus un eleronus - aerodinamiskās virsmas, ko izmanto, lai vadītu lidmašīnu augšup, lejup un pagrieztu to.
A320 lidmašīnu saime ir pazīstama ar savu vadības sistēmu "fly-by-wire". No kabīnes piloti nevar tieši mehāniski ietekmēt lidmašīnas konstrukcijas elementus, kas kontrolē tās stāvokli un virzienu; viņu darbības interpretē elektroniskā lidojuma vadības sistēma.