"Bloomberg": pasaulē palielina naftas ieguvi un rezerves.
Pasaules okeānos fiksēta pēdējo gadu laikā lielākā tankkuģu flote - pakāpeniska OPEC+ naftas ieguves kvotu atcelšana veido pārprodukciju. “Bloomberg” ziņo par rekordlielu naftas jūras pārvadājumu pieaugumu. Jau 6. oktobrī “Bloomberg” informēja, ka tankkuģos pārvadātās naftas un naftas produktu kopapjoms pasaules okeānos sasniedzis rekordaugstu līmeni, to skaidrojot ar OPEC+ grupas dalībvalstu vienošanām par ieguves apjoma palielinājumu.
Enerģētikas un kuģniecības analītikas uzņēmuma “Vortex” dati liecina, ka kopējais pārvadātās tranzīta naftas apjoms okeānos un jūrās pieaudzis līdz 1,2 miljardiem barelu, kas ir augstākais rādītājs kopš 2016. gada. Tas arī pārsniedz 2020. gadā fiksēto naftas daudzumu tirgū, kad Saūda Arābijas un Krievijas cenu karš to pārpludināja “Covid-19” pandēmijas laikā.
Naftas cenu prognozes nokritušās līdz piecu mēnešu zemākajam līmenim - aptuveni 60 USD par barelu, un tirgotāji gatavojas turpmākam kritumam.
Bens Lakoks, “Trafigura Group” naftas departamenta vadītājs:
"Mēs visi pēdējos 12 mēnešus zinājām, ka tuvojas naftas pārprodukcija, un tā jau ir klāt.
Kopš gada sākuma naftas rezerves pasaules tirgū augušas par 1,9 miljoniem barelu dienā. “Bloomberg” secina, ka straujais naftas krājumu pieaugums turpināsies arī 2026. gadā. Paredzams, ka naftas piegādes pasaules tirgū turpinās pieaugt līdz 2025. gada beigām un 2026. gada sākumā, jo naftas ieguves valstis un grupas, piemēram, OPEC+, to mērķtiecīgi turpinās palielināt.
OPEC+ dalībvalstis iepriekš vienojās samazināt kvotas un palielināt ieguvi par 137 000 bareliem dienā, sākot ar novembri.Tāpat organizācijas dalībvalstis vienojās, ka “tirgus situāciju pārskatīs reizi mēnesī”.
“Kamēr Ķīna mēnešiem ilgi pārprodukciju slēpa, iepērkot lētos barelus savām stratēģiskajām rezervēm, šķiet, ka tirgus beidzot ir sasniedzis pagrieziena punktu. Tuvo Austrumu reģiona valstu jēlnaftai nav noieta tirgus - naftas deficīts ir beidzies,” rezumē “Bloomberg”.