Pasažieriem, kas svētdien ieradās ES no trešajām valstīm, jāgatavojas ilgam gaidīšanas laikam, jo sāk darboties jaunā automatizētā reģistrācijas ieceļošanas/izceļošanas sistēma, raksta “Politico”.
“Aviokompānijas, kas apkalpo lielos mezglus, darbojas ar saspringtiem grafikiem, tāpēc pat dažu minūšu kavēšanās robežkontroles punktā var izjaukt savienojumus,” sacīja Montserrata Bariga, Eiropas Reģionālo aviokompāniju asociācijas lobija ģenerāldirektore.
Sistēma tiks ieviesta pakāpeniski sešu mēnešu laikā, kas nozīmē, ka ne visi robežšķērsošanas punkti to izmantos nekavējoties.
Trešo valstu pilsoņiem būs jāpavada ilgāks laiks pie pasu kontroles darbinieka vai jāizmanto pašapkalpošanās kioski lidostās, ostās un starptautiskajos dzelzceļa termināļos, lai atstātu pirkstu nospiedumus un nofotografētos.
Turpmākajās Šengenas zonas iekšējās robežas šķērsošanas reizēs ceļotājiem nebūs jāatkārto reģistrācija, jo viņu dati tiks izmantoti, lai digitāli reģistrētu viņu ieceļošanu un izceļošanu.
Biometriskie dati IIS sistēmā tiek glabāti trīs gadus, un šis laiks tiek pagarināts līdz pieciem gadiem, ja nav reģistrēta izceļošana.
Sistēma tiek ieviesta visās Šengenas zonas valstīs - ES valstīs, kā arī Islandē, Lihtenšteinā, Norvēģijā un Šveicē -, izņemot ES dalībvalstis Īriju un Kipru.
IIS aizstās pašreizējo manuālās pasu zīmogu iespiešanas sistēmu, kas neļauj automātiski noteikt personas, kuras 180 dienu laikā ir pārsniegušas atļauto uzturēšanās laiku - 90 dienas.
"Ieceļošanas/izceļošanas sistēma ir mūsu jaunā kopīgā Eiropas migrācijas un patvēruma regulējuma digitālais mugurkauls," sacīja iekšlietu un migrācijas komisārs Magnuss Brunners.
Pirmajos sešos mēnešos abas sistēmas darbosies paralēli, kas nozīmē, ka ceļotājiem, iespējams, būs jāiziet gan pases, gan IIS procedūras. Pilnībā sistēma sāks darboties 10. aprīlī, kad tā aizstās manuālos pases zīmogus.
Tas rada bažas par iespējamu haosu.
Parīze gatavojas vairāk problēmām nekā citas ES valstis, jo Francija ir pasaules vadošais tūristu galamērķis - 2024. gadā to apmeklēja vairāk nekā 100 miljoni apmeklētāju.
"Ja mums būtu jāizlaiž visi tālsatiksmes reisa no Ķīnas pasažieri, izmantojot jauno sistēmu, gaidīšanas laiks uz robežas trīskāršotos," sacīja Francijas Iekšlietu ministrijas amatpersona.
“Pieprasītās papildu formalitātes neizbēgami palielinās gaidīšanas laiku ceļotājiem no trešajām valstīm,” viņš piebilda.
ES paziņoja, ka sistēmas darbība varētu tikt īslaicīgi apturēta pirmajos sešos ieviešanas mēnešos, ja gaidīšanas laiks kļūtu pārāk ilgs vai rastos tehniskas problēmas.
“Tāpēc pakāpeniskā ieviešana ir tik svarīga, tā dod lidostām un aviosabiedrībām zināmu laika posmu, lai pielāgotos,” sacīja Bariga.
Laikraksts “The Independent” ziņoja, ka svētdien tikai trīs valstīs - Igaunijā, Luksemburgā un Čehijā - tiks ieviesta jaunā sistēma visiem ielidošanas un izlidošanas reisiem.
Vācija paziņoja, ka no svētdienas sistēmu ieviesīs tikai Diseldorfas lidosta, bet vēlāk sekos Minhenes un Frankfurtes lidostas. Itālijā Romas Fjumičīno un Milānas Malpensas lidostas sistēmu izmantos no pirmdienas. Nīderlande EES Roterdamas-Hāgas lidostā ieviesīs 27. oktobrī un Amsterdamas Shipholas lidostā - 3. novembrī.
Saskaņā ar Francijas amatpersonas teikto, Francija 120 Francijas ieceļošanas punktos Šengenas zonā nolīgs papildu 230 robežsargus, lai tiktu galā ar papildu darba slodzi.
Svarīgi, ka robežšķērsošanas punktu pārvaldība ir dalībvalstu, nevis lidostu operatoru ziņā.
Pastāvīgais robežpolicijas darbinieku trūkums atsevišķās dalībvalstīs ir vienas no paustajām bažām. Arī komunikācijas kampaņa, kas vērsta uz ceļotāju informētības veicināšanu, tika uzsākta vēlu.