Vai Krievijai atņems civilās aviācijas radiofrekvences?

© Telegram

Satelītnavigācijas signālu traucēšanas dēļ Starptautiskā Civilās aviācijas organizācija izskata iespēju atņemt Krievijai radiofrekvenču lietošanas atļauju tiesības.

Par iespējām atņemt Krievijai jau piešķirtās civilās aviācijas frekvences un neapstiprināt jaunas tiek domāts, reaģējot uz masveida globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNSS) traucējumiem Baltijas jūras reģionā, ziņo “Bloomberg”.

Somija, Igaunija, Latvija un Lietuva jūnija beigās iesniedza sūdzību Starptautiskajai Telekomunikāciju savienībai (ITU) par

“pastiprinātiem Krievijas izraisītiem traucējumiem radionavigācijā",

teikts vēstulē, ko izskatīja aģentūra. Jūlija sākumā šīs pašas valstis kopā ar Zviedriju un Poliju vēstulē Starptautiskajai Civilās aviācijas organizācijai (ICAO) ziņoja par radiosignālu slāpēšanai paredzēto Krievijas radioelektroniskās karadarbības sistēmu aktivizēšanu. Piemēram, pusgada laikā satelītnavigācijas problēmas fiksētas vairāk nekā sešos tūkstošos civilās aviācijas lidojumu reisu, Viļņā fiksēto GPS signālu traucējumu skaits palielinājies 22 reizes. Pēc datu izpētes ICAO nonāca pie secinājuma, ka traucējumu avots ir Krievija. Atbildes vēstulē organizācija brīdina - ja Maskava 30 dienu laikā nepārtrauks traucējumus, to uzskatīs par starptautisko tiesību pārkāpumu. ICAO harta paredz, ka par ITU noteikumu pārkāpumiem valstīm var tikt apturēta jaunu radiofrekvenču atļauju izsniegšana un to aizsardzība. ICAO un ITU ir Apvienoto Nāciju Organizācijas izveidotas struktūrvienības.

Izdevums “Defense News” rakstīja: “Polija apgalvo, ka ir identificējusi Krievijas militāros objektus Kaļiņingradā, kas izraisa GPS signālu traucējumus Baltijas jūras reģionā no diviem militāriem objektiem Kaļiņingradas apgabala piekrastē.

To secina Gdiņas Jūrniecības universitātes Polijā starptautiskā pētnieku grupa Jaroslava Cidejko vadībā. Pētnieki izvietoja vairākas novērošanas stacijas Gdaņskas līča reģionā satelītnavigācijas traucējumu un to avotu noteikšanai.Triangulācijas rezultāti uzrādīja, ka GPS traucējumu avots ir antenu komplekss “Okuņevo” militārajā bāzē Kaļiņingradas apgabalā, kur izvietotas Krievijas armijas radioelektroniskās karadarbības sistēmas. 2018. gadā uzņemtajos satelītattēlos redzama “GT-01 Murmansk-BN” sistēma (“ГТ-01 “Мурманск-БН”). Tās ir kravas automašīnas ar jaudīgām 32 metrus augstām antenām sakaru sistēmu traucēšanai. Otrs traucējumu avots ir Kaļiņingradas apgabala Baltijskas pilsētā dislocētā Krievijas Baltijas jūras flote, kas izmanto jaudīgas elektroniskās karadarbības sistēmas.

Globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNSS) darbības traucējumi izraisa signālu traucēšanu un koordinātu aizstāšanu. Signālu kropļojumi tiek reģistrēti gandrīz ik dienu - Baltijas noslogotajos jūras kuģošanas ceļos un gaisa telpā. Baltijas valstis vaino Krieviju, martā astoņas Eiropas valstis iesniedza sūdzību ANO. Igaunija, Lietuva, Latvija, Zviedrija un Vācija ir oficiāli pasludinājušas GNSS traucēšanu par Krievijas hibrīdkara sastāvdaļu. Igaunijas Aizsardzības spēku komandieris Martins Herems paziņoja, ka “Krievija pirms kara Baltijas valstīm traucē GPS darbību reģionā”.

“Defense News” komentē, ka ne visi piekrīt šādai interpretācijai - daži pētnieki uzskata - signālu traucēšana NATO kaimiņvalstīs var būt arī militāro objektu aizsardzības blakusparādība, nevis mērķtiecīga apzināta darbība. Problēmas risinājumam vairākas valstis izstrādā alternatīvas sauszemes navigācijas sistēmas, tostarp “R-Mode Baltic” projektu, ko paredzēts uzsākt 2026. gadā.”