Kalifornijas spoku vilciens: 128 miljardu fiasko

© Pixabay.com

Pēc gadiem ilgas kavēšanās un milzu izmaksu pieauguma Kalifornijas ātrgaitas dzelzceļa projekts zaudējis valsts budžeta finansējumu.

Kalifornijas 128 miljardus vērtais “spoku vilciena” projekts kļuvis par Amerikas problēmu iemiesojumu.

Baltais nams meklē iespējas samazināt valdības izdevumus

ASV izdevums “The Hill”: “Kalifornijai atņemtas federālās subsīdijas ātrgaitas dzelzceļa būvniecībai no Losandželosas uz Sanfrancisko. Kad 2008. gadā projektu apstiprināja, tā budžets bija 33 miljardi ASV dolāru. Ir 2025. gads, un līdz šim ir izdevies uzbūvēt tikai 200 km dzelzceļa plānoto 800 km vietā. Projekta pabeigšana nobīdīta uz nenoteiktu termiņu - 2030. gadiem, bet būvniecības izmaksas sasniegušas jau 128 miljardus dolāru. Pirmo un vienīgo Amerikas ātrgaitas dzelzceļa projektu var arī nepabeigt. Kalifornija ir bankrotējis štats, kas nespēj segt parādsaistības, bet tikmēr ASV prezidenta Donalda Trampa administrācija uz demokrātu štatiem spiedienu palielina. Bez piekļuves valsts budžetam Demokrātu partijas funkcionāriem klāsies ļoti grūti.”

Laiks apturēt Kalifornijas 128 miljardus vērto “spoku vilcienu”

Par to stāsta ASV medijs “Fox News”: “Ne jau katru dienu kādam ASV štatam izdodas tērēt budžeta miljardus un turpināt pieprasīt vēl. Taču Kalifornijas ātrgaitas dzelzceļa projekts šai ziņā vienmēr bijis visiem priekšā. ASV federālā valdība beidzot pielikusi tam punktu, atņemot projektam četrus miljardus vērto finansējumu - pēc gadiem ilgušiem būvniecības termiņu kavējumiem, projekta izmaksu pieauguma uz politiskā teātra fona.”

Pēc tā visa varētu šķist, ka projekts jāaptur. Taču nekā tamlīdzīga - štats turpināja svinēt, tvītoja soctīklos, jūsmoja par vērienīgajiem būvniecības darbiem, publicējot armatūras foto no būvlaukuma.

Vēl pirms desmit gadiem tika aprēķināts, ka par Kalifornijas ātrgaitas dzelzceļa projekta cenu katru kalifornieti varētu aizlidināt uz Tokiju, nopirkt viņiem ātrvilciena biļeti uz Kioto un divas naktis izmitināt “Ritz-Carlton” viesnīcā. Un vēl paliktu pāri nauda suši.

Vilciens uz nekurieni

“Fox News”: “Desmit gadu laikā nekas nav mainījies, un šie aprēķini joprojām ir aktuāli. Par projektam piešķirto finansējumu katru Kalifornijas iedzīvotāju - aptuveni 39 miljonus cilvēku - ar satiksmes autobusu varētu nogādāt uz Tokiju un katram nopirkt "Šinkansen" ātrvilciena biļeti uz Kioto turp un atpakaļ. Izmaksas vienai personai - 1200 USD + divas naktis izmitinot “Ritz-Carlton Kyoto”, izmaksas būtu 200 USD: kopā 1400 USD, kas ir 2800 USD par ceļojumu vienai personai × 39 miljoni = 109 miljardi USD. Tas ir par 19 miljardiem lētāk nekā Kalifornijas “vilciena uz nekurieni” tāme.

Citiem vārdiem sakot: par to naudu, ko esam iztērējuši vilcienam, ar kuru neviens nevarēs braukt, mēs būtu varējuši katram štata iedzīvotājam uzdāvināt ceļojumu. Un tomēr projektu turpinās - jo neviens Sakramento nevēlas uzņemties to apturēt. Vismazāk to vēlas pats štata gubernators Gevins Ņūsoms, kurš projektu publiski "apturēja" 2019. gadā, bet trīs gadus vēlāk to klusām atsāka. Pagājuši 16 gadi, bet ātrvilciena joprojām nav. Taču, pateicoties nodokļu maksātāju naudai un birokrātiskai inercei, varas iestādes turpina lolot ilūzijas un fantazēt.”

Varas iestādes un būvnieki vainu neatzīst

“Kad “federālo subsīdiju krāns” beidzot tika atslēgts, “Kalifornijas ātrgaitas dzelzceļa pārvalde” (CHSRA) savas kļūdas neatzina un nekādu nožēlu neizrādīja, bet lepni tvītoja, ka tai izdevies “izveidot 15 500 darba vietu vienīgajā ātrgaitas dzelzceļa projektā Amerikā". Tam pievienoti simboliski foto ar celtnieku, kurš nostiprina armatūras stieņus līdzās Amerikas karogam - tāds mēģinājums iesaiņot neveiksmīgo infrastruktūras projektu patriotismā. Taču ar karogu nevarēs slēpt faktu, ka nodokļu maksātāji finansējuši pieminekli sliktai pārvaldībai. CHSRA “darba vietu radīšanu" tagad izmanto par aizbildinājumu un attaisnojumu savai neizdarībai. Protams, nodarbinātība ir svarīga, to nevar noliegt. Bet kad projektam zūd jēga, "darba vietas" kļūst tikai par politisko glābšanas plostu. Kā teica ekonomists Miltons Frīdmens (Čikāgas ekonomikas skolas un viens no neoliberālisma redzamākajiem pārstāvjiem - red.):

Ja vēlaties tikai radīt darba vietas, jūs varētu dot strādniekiem karotes lāpstas vietā.

Solījums, ko 2008. gadā akceptēja štata vēlētāji, bija cits: “Elektriskais vilciens ar ātrumu 220 jūdzes stundā savienos Sanfrancisko un Losandželosu - par 33 miljardiem dolāru. Pārmaiņu projekts, kas varētu konkurēt ar "Šinkansen" Japānā vai "Train à Grande Vitesse" Francijā.”

Taču kopš tā laika izmaksas pieaugušas līdz 128 miljardiem dolāru, un beigas šai megabūvei nav saskatāmas. Vai tas vispār ir īstais projekts šodien? Piemēram, dzelzceļa posma būve starp Mersedu un Beikersfīldu - divām pilsētām, kas nekad nav bijušas projekta prioritāte.

To varētu salīdzināt ar lidostas “shuttle” autobusu, kas vizināsies starp kukurūzas lauku un kādu pieturu atpūtniekiem. Neviens to neprasīja. Neviens ar to nebrauks,

rezumē “Fox News”.

Vai draud Kalifornijas defolts?

ASV tīmekļa izdevums “ZeroHedge”: “Noziedzības līmenis Kalifornijā kļuvis neticami augsts, ielas pilnas ar bezpajumtniekiem un narkomāniem. Ekonomika stagnē, padziļinājusies štata budžeta krīze - parādi sasnieguši 85 miljardus dolāru, vairs nav ar ko segt robus štata budžetā. Lai situāciju glābtu, gubernators Gevins Ņūsoms paziņoja par Kalifornijas parādu procentu maksājumu apturēšanu uz diviem gadiem.”

Faktiski tā ir nespēja pildīt parādsaistības jeb tehniskais defolts, kas maskēts ar maksājumu atlikšanu. Uzņēmēji un vidusšķira Kaliforniju masveidā pamet, viņu vietā ieplūst migranti. Pārceļas arī lielie uzņēmumi, piemēram, pēc ASV naftas giganta “Chevron” aiziešanas Kalifornija drīzumā varētu zaudēt savas pēdējās naftas pārstrādes rūpnīcas. Un pašlaik Trampa komanda draud atņemt Kalifornijai federālās dotācijas, kuru apjoms sasniedzis 150 miljardus ASV dolāru gadā. Bez atbalsta no federālā budžeta demokrāti štatā nevarēs atjaunot Losandželosu pēc postošajiem ugunsgrēkiem un pabeigt solīto ātrgaitas dzelzceļa projektu.

Stagnē arī Holivuda - kopš 2022. gada filmu ražošana samazinājusies par 40%. Pat kino milži cenšas uzņemt filmas kaut kur ārpus Kalifornijas. Tāpēc kādreiz par "zelta štatu" dēvētās Kalifornijas krīze tikai padziļināsies. Ņūsoms pēc diviem gadiem gubernatora amatu pametīs un kandidēs jau uz ASV prezidenta amatu. Visas Kalifornijas problēmas viņš atstās mantojumā saviem pēctečiem, kuriem nāksies štatu vilkt laukā no parādu bedres - vai arī būs jāsamierinās ar liberālās Amerikas citadeles stagnāciju.

Prezidenta amata kandidāts

“Fox News”: “Šķiet, ka Gevins Ņūsoms tagad kandidē uz valsts amatu. Bet, ja viņš kandidēs, šis projekts kandidēs kopā ar viņu. Tam tā arī vajadzētu būt, tas ir pelnījis nosaukumu “Ņūsoma līnija”. Piemineklis ambīcijām bez kompetences. Ja tas patiesībā būtu transporta problēmas risinājums, štats vienkārši ļautu “Southwest Airlines” (pasaulē lielākā zemo izmaksu lidsabiedrība - red.) turpināt darīt to, ko tas dara labāk, ātrāk un lētāk, nekā pats štats jebkad spētu.

Tā vietā mēs finansējam nodarbinātības programmu, kas maskēta kā ātrvilciena projekts. Gubernator Ņūsom, nobremzē! Ja vēlaties būt valsts līderis, parādiet līderību. Izbeidziet to! Vai arī samierinieties, ka jūsu vārdu pieminēs tikai saistībā ar dārgāko “spoku vilcienu” Amerikas vēsturē.”

Svarīgākais