Neskatoties uz finansējuma trūkumu un iespējamu kavēšanos Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas projekta "Rail Baltica" īstenošanā, Lietuvas satiksmes ministrs Eugenijus Sabutis paziņoja, ka ir apmierināts ar projekta virzību Lietuvā un iesaistīto uzņēmumu un amatpersonu darbu.
"Es esmu apmierināts. Protams, es labprāt dzīvotu ideālā pasaulē, kur netrūkst naudas, netrūkst profesionāļu, nav problēmu ar jaudu un viss notiek tā, kā es vēlētos, bet tā tas nekad nenotiek. Tomēr pašreizējā situācijā es esmu apmierināts," aģentūrai BNS sacīja Sabutis.
"Pagaidām - jā," ministrs atbildēja uz jautājumu, vai ir apmierināts ar Lietuvas valsts dzelzceļa grupas "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) un tā meitasuzņēmumu, kas atbild par projekta īstenošanu Lietuvā, darbu.
Arenijus Jackus, kurš Lietuvā vada "Rail Baltica" projektu, BNS sacīja, ka ir "ļoti spēcīgas" ambīcijas panākt, lai līdz 2030.gadam pasažieri varētu ceļot ar vilcienu no Varšavas uz Tallinu, taču viņš atzina, ka šī termiņa ievērošana būs liels izaicinājums.
Jau februārī viņš brīdināja Lietuvas parlamenta Ekonomikas komisiju par riskiem, kas varētu aizkavēt dzelzceļa pabeigšanu Lietuvā līdz 2032. vai 2033.gadam.
Jackus teica, ka Lietuvu un Poliju ar Eiropas standarta sliežu ceļiem paredzēts savienot 2028.gadā, izmantojot pirms desmit gadiem pabeigto posmu starp Kauņu un Polijas robežu. Kad būs ieviesta satiksmes pārvaldības sistēma, vilcieni varēs kursēt ar ātrumu līdz 120 kilometriem stundā.
Sabutis norādīja, ka viņš nesaskata vajadzību pastiprināt projekta uzraudzību, izveidojot jaunu valdības vai starpvaldību uzraudzības iestādi, piemēram, tādu, kāda tika izveidota reģiona elektrotīklu sinhronizācijai ar kontinentālās Eiropas tīklu.
"Ja mēs šajā posmā sāksim veidot jaunas struktūras, veikt papildu novērtējumus un iedziļināties, mēs zaudēsim kaut ko ļoti svarīgu - laiku," ministrs uzsvēra.
Lietuvas premjerministrs Gintauts Palucks ir paziņojis, ka visam "Rail Baltica" projektam pašlaik trūkst aptuveni 11 miljardu eiro.
Pagājušā gada jūnijā publicētajā kopīgajā ziņojumā Baltijas valstu revidenti brīdināja, ka plānoto darbu pabeigšanai visās trijās valstīs varētu būt nepieciešami papildu 10-19 miljardi eiro, no kuriem 8,7 miljardi eiro nepieciešami tikai Lietuvā vien.
Pilnībā "Rail Baltica" projektu, kas savienos Baltijas valstis ar pārējo Eiropu, ir plānots pabeigt 2030.gadā, un Lietuvas un Polijas dzelzceļa sliežu ceļus paredzēts savienot 2028.gadā.1
Plānots, ka līnija vedīs caur Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Panevēžu, Kauņu, Viļņu un Varšavu, un Lietuvas posma garums būs 392 kilometri.