Krievijas "ēnu flote" ar viltu atrod ceļu NATO ūdeņos Baltijas jūrā

© unsplash.com

Krievijas "ēnu flotes" tankkuģi izmantoja viltotus apdrošināšanas sertifikātus, lai iekļūtu NATO ūdeņos Baltijas jūrā, vēsta “dialog.ua”.

Kremlis turpina meklēt veidus, kā apiet sankciju ierobežojumus naftas piegādēm starptautiskajiem tirgiem - saskaņā ar “Danwatch” un “NRK” datiem, vismaz 76 tankkuģi no Krievijas "ēnu flotes" šķērsojuši NATO ūdeņus Baltijas jūrā, izmantojot fiktīvus apdrošināšanas sertifikātus.

Dokumentus noformēja kompānija “Ro Marine”, kas sevi pozicionēja kā norvēģu, bet patiesībā piederēja Krievijas pilsonim. Izmeklēšanā atklājās, ka uzņēmumam nav reālas finansiālas darbības, un tā īpašnieks izrādījās bijušais Norvēģijas apdrošināšanas sektora darbinieks Andrejs Močalins, kurš tagad dzīvo Krievijā.

“Ro Marine” apgalvoja, ka darbojas saskaņā ar licenci, ko, iespējams, 2016. gadā izsniedza Norvēģijas Finanšu uzraudzības iestāde (FSA). Tomēr izrādījās, ka licence bija viltota un pats uzņēmums tajā gadā pat neeksistēja. Uzņēmums arī norādīja, ka tā juridiskā adrese ir Norvēģijas kuģu īpašnieku asociācijas ēka Oslo.

Norvēģijas tiesībsargājošās iestādes martā sāka izmeklēšanu par iespējamu ierobežojošo pasākumu apiešanu. Apsūdzības izvirzītas “Ro Marine” direktoru padomes loceklim no Bulgārijas Močalinam un diviem norvēģu uzņēmējiem. Par arestiem pagaidām informācijas nav.

Žurnālisti noskaidroja, ka minētā kompānija viltotas apdrošināšanas apliecības izsniegusi vismaz 255 kuģiem un pat pēc krāpšanas atklāšanas uzņēmums savā reģistrā pievienoja vēl vienu tankkuģi.

Vismaz astoņi naftas kuģi, veicot pārbaudes Somu līcī, uzrādīja viltotus dokumentus, taču viltojums netika atklāts.

Dānijas varas iestādes plāno apspriest šo problēmu ar Norvēģiju un citām valstīm, ar kuru karogu kuģo “Ro Marine” apdrošināti kuģi. Eksperti brīdina, ka šādas shēmas apdraud starptautisko jūras transporta drošības kontroles sistēmu.

Apdrošināšanas sabiedrībām ir pienākums pārbaudīt kuģu atbilstību tehniskajām prasībām, lai līdz minimumam samazinātu negadījumu un vides katastrofu riskus, tomēr “Ro Marine” to neizdevās izdarīt, kā rezultātā varēja tikt izmantoti nedroši tankkuģi. Atgādinām, ka caur Baltijas jūru iet ievērojama Krievijas naftas eksporta daļa - no trešdaļas līdz pusei no kopējā apjoma.