Kopš šī gada sākuma kafijas cenas pieaugušas jau par vairāk nekā 30 procentiem - finanšu tirgus darījumos kafija tiek pārdota par cenām, kas ir tuvu rekordam, raksta “Yahoo Finance”.
Taču kafijas cenas veikalos un kafejnīcās pagaidām nav pieaugušas - tās tiks celtas pakāpeniski.
Klimats ietekmē pasaules vadošos ražotājus, piemēram, Vjetnamu un Brazīliju - laika apstākļi tur ir nelabvēlīgi, kas ietekmē ražu. 2024. gadā Brazīlijā bija rekordkarsts gads, kas izraisīja daudzus mežu ugunsgrēkus, gāja bojā arabikas koki, izraisot cenu kāpumu. ASV ir otrā lielākā kafijas importētāja aiz Eiropas Savienības, bet kafija galvenokārt nāk no Brazīlijas, Kolumbijas un Vjetnamas.
“Illy Caffe” valdes priekšsēdētājs Andrea Illy norādīja, ka cenu paaugstināšanai nav alternatīvas. Viņš arī sacīja, ka nezina, cik ilgi turpināsies kafijas cenu kāpums.
Cenu paaugstināšanu plāno arī citi uzņēmumi.
"Inflācija turpināsies," sacīja “Keurig” finanšu direktors Sudhanshu Priyardashi.
Tomēr ne visi biznesa klienti izjuta kafijas cenu kāpuma ietekmi - lielie mazumtirgotāji parasti iegādājas lielus daudzumus pat gadu iepriekš un fiksē cenas, izmantojot nākotnes līgumus.
"Ņemot vērā vispārējo praksi un riska ierobežošanas stratēģijas, kafijas cenu pieauguma ietekme, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, pirmajā ceturksnī bija minimāla," sacīja “Starbucks” finanšu direktore Reičela Ruggeri konferences sarunā ar investoriem janvārī.
Iemesls straujajam šķīstošās kafijas cenu pieaugumam patērētājiem ir tāds, ka lētāku zīmolu kafija jau tā bija lēta, tāpēc uzņēmumiem bija vieglāk paaugstināt cenu, neradot pārāk lielu šoku patērētājiem.
"Šķīstošā kafija kopumā ir daudz lētāka, un mazumtirgotāji ir paaugstinājuši cenas, taču tā joprojām ir "daudz lētākas" kafijas kategorijā," sacīja Šonali Pols, kafijas grauzdētāja “Paul John Caffeine” dibinātājs.
Šķīstošā kafija tiek gatavota no lētākām pupiņām, savukārt kafija restorānu ķēdēm parasti tiek gatavota no dārgākām arabikas pupiņām.