Tramps gatavojas sodīt Eiropu

© unsplash.com

Sākas ASV prezidenta Donalda Trampa tirdzniecības karš ar Kanādu, Meksiku un Ķīnu - Baltais nams paziņojis, ka tarifi 10 līdz 25 procentu apmērā precēm no šīm valstīm stāsies spēkā jau sestdien, raksta “tv3.lt”.

Lai gan Tramps solījis noteikt tarifus arī Eiropas Savienībai, viņš tos pagaidām nav izziņojis, taču no šādiem plāniem neatsakās.

No augstām tehnoloģijām un automašīnām līdz avokado un tomātiem, no meksikāņu tekilas līdz Kanādas eļļai - tie ir tikai daži preču piemēri, ko ietekmēs Donalda Trampa uzsāktais tirdzniecības karš.

Visbargāk viņš grasās sodīt trīs valstis, ar kurām tirgojas visvairāk - Kanādu, Meksiku, Ķīnu.

"Tarifi padarīs mūs ļoti bagātus un stiprus. Tas arī palīdzēs mums izturēties pret citām valstīm tā, kā tās ir pelnījušas," sacīja Tramps.

"Prezidents gatavojas noteikt 25 procentu tarifu Meksikai, 25 procentu tarifu Kanādai un 10 procentu tarifu Ķīnai, atsaucoties uz nelegālo fentanilu, ko šīs valstis ražo un ļauj izplatīt mūsu valstī. Tā rezultātā gāja bojā miljoniem amerikāņu. Prezidents to apsolīja, un viņš šos solījumus pilda," sacīja Baltā nama pārstāve.

"Tas ir tipisks Donalds Tramps, Amerikas Savienotās Valstis ir ļoti noraizējušās par fentanilu, un es domāju, ka Tramps uzskata, ka tarifi ir veids, kā piespiest valstis darīt vairāk, lai risinātu fentanila vai robežu krīzi,” viņa piebilda.

“Šī ir interesanta taktika. Es domāju, ka viņš tam patiešām tic. Es tikai esmu skeptisks, kā viņš piespiež valstis sadarboties. Turklāt tas var kaitēt amerikāņu patērētājiem. Galu galā viņiem būs jāmaksā par šiem tarifiem," sacīja CATO institūta pētnieks.

Speciālisti stāsta, ka teorētiski no ārzemēm ievesto preču aplikšana ar nodokli nozīmē, ka cilvēki tās iegādāsies retāk, jo šīs preces kļūs ievērojami dārgākas, tāpēc Tramps vēlas, lai amerikāņi pirktu lētākus pašmāju produktus un tādējādi stimulētu valsts ekonomiku.

Tomēr, ja tarifi tiktu noteikti, piemēram, naftai, visticamāk, nebūtu iespējams izvairīties no cenu pieauguma, tostarp svarīgākajām precēm un benzīnam, jo ​​Amerika importē aptuveni 40 procentus naftas, galvenokārt no Kanādas, līdz ar to Tramps sola Kanādas naftai noteikt zemāku tarifu 10 procentu apmērā un paredzēts to ieviest vēlāk.

Pats Tramps nevēlas runāt par inflāciju un noraida jebkādas prognozes par cenu pieaugumu. "Tarifi neizraisa inflāciju, tie rada panākumus, lielus panākumus. Mēs būsim veiksmīgi, lai gan var būt īslaicīgi traucējumi, bet cilvēki sapratīs," sacīja Tramps.

Lai gan Tramps vēlēšanu kampaņas laikā solīja paaugstināt importa preču tarifus, viņš nepilda nevienu solījumu - viņš piedraudēja stratēģiskajai konkurentei Ķīnai ar tarifiem, kas sasniedz pat 60 procentus, bet atstāja tikai 10 procentus, kas ir zemāks tarifs nekā tas, ko viņš noteiks partneriem Kanādai un Meksikai.

"Mēs vēl precīzi nezinām, kā tas izskatīsies, bet es droši zinu divas lietas - pirmkārt, ja prezidents sāks noteikt Kanādai tarifus, mēs atbildēsim mērķtiecīgi, izlēmīgi un saprātīgi," sacīja Kanādas premjerministrs.

Lai gan cerību ir maz, no tirdzniecības kara joprojām var izvairīties, ja puses panāk vienošanos pēdējā brīdī. Valstis, pret kurām Tramps tagad vērsies, apgalvo, ka neviens neuzvarēs, ja sāksies tirdzniecības karš.

"Es vienmēr esmu teicis - domāsim ar vēsu prātu un tikai tad pieņemsim lēmumus. Mēs esam gatavi un turpināsim dialogu," sacīja Meksikas prezidents.

Lai gan Tramps vēl nav paziņojis par tarifiem Eiropas Savienībai, viņš joprojām sola ar tiem sodīt arī eiropiešus.

"Viņi pret mums izturas ļoti slikti. Viņi neņem mūsu automašīnas, viņi pamatā neņem mūsu lauksaimniecības produkciju, viņi neņem gandrīz neko. Un mums ir milzīgs deficīts ar Eiropas Savienību. Mēs sasniegsim līmeni, kādam tam vajadzētu būt," sacīja Tramps.

Pagaidām nav skaidrs, kādus pasākumus Tramps veiks pret Eiropu, taču Brisele jau bija iesaistīta nopietnā tirdzniecības strīdā ar Trampu viņa pēdējā pilnvaru laikā.

Pasaulē

Starp Ķīnu un Krieviju briest tirdzniecības karš, kas kārtējo reizi liek apšaubīt to deklarēto "partnerību" - Krievija ir noteikusi ievērojamu skaitu nodevu automašīnām no Ķīnas, un tam ir liela ietekme uz Ķīnas autoražotājiem, kuri ir dominējuši Krievijas tirgū kopš Rietumu zīmolu aiziešanas, raksta “dialog.ua”.

Svarīgākais