Starp Ķīnu un Krieviju briest tirdzniecības karš, kas kārtējo reizi liek apšaubīt to deklarēto "partnerību" - Krievija ir noteikusi ievērojamu skaitu nodevu automašīnām no Ķīnas, un tam ir liela ietekme uz Ķīnas autoražotājiem, kuri ir dominējuši Krievijas tirgū kopš Rietumu zīmolu aiziešanas, raksta “dialog.ua”.
Līdz 2022. gadam Krievijas automobiļu tirgus bija viens no desmit lielākajiem pasaulē, un lielāko daļu automašīnu ražoja Rietumu uzņēmumi. Pēc Krievijas uzbrukuma Ukrainai un tai sekojošās Rietumu zīmolu izņemšanas no Ķīnas automobiļu ražotāji, piemēram, “Geely” un “Chery”, ātri aizpildīja brīvo nišu.
Ķīnas daļa Krievijas automobiļu tirgū ir pieaugusi no mazāk nekā 10% 2021. gadā līdz vairāk nekā 60% 2023. gadā.
Ķīna ilgstoši ir atstājusi novārtā Krievijas un tās ekonomikas intereses - bieži vien Krievijas ražotāji vispār nevar ienākt Ķīnas tirgū un Maskavai ir būtiska problēma ar juaņu, tomēr Maskava pirmo reizi uzdrošinājās atbildēt, paužot bažas par pieaugošo atkarību no Ķīnas importa un iespējamu kaitējumu vietējai rūpniecībai.
Iepriekš Pekina bloķēja Krievijas kviešu piegādes, neielaižot ražotājus savā tirgū. Formāli tas tiek skaidrots ar fitosanitārās kontroles prasībām, taču patiesībā eksperti šo soli sauc par ekonomisko spiedienu uz Maskavu. Krievija iepriekš bija paredzējusi būtiski palielināt graudu eksportu uz Ķīnu pēc Rietumu sankciju ieviešanas, tomēr Ķīna turpina paļauties uz graudu iepirkšanu no uzticamākiem partneriem, piemēram, Ukrainas, Austrālijas un Kanādas, savukārt Krievijas ražotāju piekļuve Ķīnas tirgum joprojām ir ierobežota.
Ķīnas varas iestādes ir devušas norādījumus vietējiem uzņēmumiem vispusīgi novērtēt Krievijas elektroauto tarifu paaugstināšanas iespējamo ietekmi un attiecīgi pielāgot savas cenu noteikšanas stratēģijas vai veicināt lokalizāciju aizjūras tirgos - tas liecina par Pekinas pieaugošo neapmierinātību ar Maskavas rīcību un par pieaugošo tirdzniecības spriedzi starp Krieviju un Ķīnu, kas liek apšaubīt to deklarēto stratēģisko partnerību. Krievija, cenšoties aizsargāt savu rūpniecību, riskē pasliktināt attiecības ar Ķīnu, kas pēdējos gados ir kļuvusi par tās galveno ekonomisko partneri.