3 versijas par aizdomīgo lidojumu no Lietuvas un pazudušo lidmašīnas apkalpi

© Pixabay.com

Nepieteiktais lidmašīnas lidojums no Lietuvas cauri vēl sešām Austrumeiropas valstīm, kas trešdien pievērsa šo valstu Gaisa spēku uzmanību, varēja būt mēģinājums pārbaudīt, kā atbildīgie dienesti reaģēs uz šādu provokāciju, uzskata aviācijas eksperts Vids Kaupelis.

Jau ziņots, ka Lietuvas policija cenšas noskaidrot apstākļus, kādos no Lietuvas izlidojusi viegla divmotoru lidmašīna, kas bez saskaņota lidojuma plāna šķērsojusi Polijas, Slovākijas, Ungārijas, Serbijas, Rumānijas un visbeidzot Bulgārijas gaisa telpu un galu galā pamesta Bulgārijā, kur apkalpe devusies nezināmā virzienā. Vairāk šeit: No Lietuvas izlido lidmašīna ar nezināmu apkalpi; nepiesakoties, šķērso vairākas valstis.

Kaupelis atzinis, ka sākumā viņam ziņa par šo lidojumu nav likusies nozīmīga un viņš sliecies notikušo skaidrot vienkārši ar pilotu nekompetenci un mēģinājumu pēc iespējas lētāk nogādāt citā valstī lidmašīnu, kas, iespējams, nebija tehniskā kārtībā. Tomēr uzzinot, ka pēc nolaišanās Bulgārijā pilots un pasažieri pazuduši, viss notikums sācis likties stipri aizdomīgs.

Kā uzskata Kaupelis, notikušajam varēja būt ļoti dažādi iemesli. "Vai varēja būt kāds kriminālais aspekts? Manuprāt, nē, jo Šengenas telpā pārvietot kravas var arī daudz vienkāršākā veidā," viņš spriedis.

"Viena versija ir tāda - vai tas nevarēja būt mēģinājums mazliet paspiegot, paskatīties, kā NATO reaģē uz lidmašīnu, kas lido bez lidojuma plāna un bez atbildētāja, un kādas procedūras seko? Vai tā varēja būt? Varēja. Izstrādāta šāda shēma, nopirkta lidmašīna, darījums veikts tā, ka pircēju atrast grūti,“ norādījis eksperts.

Vienlaikus viņš pieļāvis, ka lidmašīna, iespējams, nebija tehniskā kārtībā un nogādāt to citā valstī legāli nebūtu bijis iespējams, tādēļ izvēlēta avantūra - lidot pašiem ar izslēgtu atbildētāju.

"Varbūt pircēji cerēja, ka izdosies kā partizāniem klusi pārlidot. Bet kāpēc tad pēc nolaišanās aizbēga, ja jau iegādājušies šādu dārgu mantiņu?" vaicājis eksperts.

Pazīstamais akrobātiskās lidošanas meistars Jurģis Kairis notikušo nosaucis par "ļoti rupju pārkāpumu".

Kā tikmēr norādījis Seima Nacionālās drošības un aizsardzības komitejas (NSGC) priekšsēdētājs Laurīns Kasčūns, komiteja tuvākajā sēdē analizēs šo notikumu sīkāk, jo tā nav normāla situācija, ja lidmašīna, kas neatļauti paceļas no Lietuvas ar izslēgtiem atbildētājiem, pārlido septiņas Eiropas valstis, un aeronavigācijas dienests nevar pateikt, no kurienes tā pacēlusies, turklāt šaubas rada arī kārtība, kādā iespējams pārdot lidmašīnas, kuras taču paredzēts obligāti reģistrēt.

Deputāts uzsvēris, ka Satiksmes ministrijai un atbildīgajām institūcijām būs jāatbild uz šiem jautājumiem.

Svarīgākais