Lietuvas policija piektdien cenšas noskaidrot apstākļus, kādos trešdien no Lietuvas izlidojusi viegla divmotoru lidmašīna, kas bez saskaņota lidojuma plāna šķērsojusi vairākas Austrumeiropas valstis, pievēršot šo valstu Gaisa spēku uzmanību, un galu galā atrasta Bulgārijā, kur apkalpe to pametusi, dodoties nezināmā virzienā.
Lidmašīna trešdienas pievakarē pamanīta Polijas, Slovākijas, Ungārijas, Serbijas, Rumānijas un visbeidzot Bulgārijas gaisa telpā.
Lidojuma laikā tās automātiskais atbildētājs bijis izslēgts un apkalpe nav reaģējusi ne uz gaisa telpas kontroles radiosakariem, ne vizuāliem signāliem, norāda Rumānijas Aizsardzības ministrija. Lidmašīnu cits pēc cita pavadījuši divi Ungārijas iznīcinātāji "Gripen", divi ASV iznīcinātāji F-16 un divi Rumānijas iznīcinātāji F-16.
Bulgārijas Gaisa spēki saviem iznīcinātājiem nav likuši pacelties, jo nav uzskatīts, ka šī lidmašīna varētu radīt kaut kādu apdraudējumu, žurnālistiem sacījis šīs valsts aizsardzības ministrs Dragomirs Zakovs, piebilstot, ka lidmašīna lidojusi ļoti zemu un nelielā ātrumā, tādēļ iznīcinātājiem būtu bijis grūti to pārtvert, turklāt tobrīd plosījies pērkona negaiss ar spēcīgām lietusgāzēm.
Pagaidām nav zināms, no kurienes Lietuvā lidmašīna pacēlusies, bet izdevies noskaidrot, ka 1962.gadā būvēto lidaparātu "Piper PA-23-250 Aztec" pagājušajā nedēļā krieviski runājošiem vīriešiem pārdevis Nidas avioparka direktors, pilots Broņus Zaromskis.
Kā viņš stāstījis Lietuvas sabiedriskās raidosrganizācijas ziņu portālam "Lrt.lt", lidmašīnu apskatīt ieradušies trīs vīri. Pircēji neesot bijuši lietuvieši.
"Nevaru pateikt, no kuras valsts viņi bija - varbūt ukraiņi, varbūt rumāņi vai bulgāri. Ar vienu sarunājāmies krieviski. (..) Vārdus nezinu, mani tas neinteresēja," izteicies Zaromskis, piebilstot, ka lidmašīna, kas bijusi ļoti labā stāvoklī, esot pārdota organizācijai.
"Pārdevu un atvadījos no tās lidmašīnas. Centos pārdot jau gadiem, nebija kur likt, tāpēc priecājos, ka beidzot nopirka. (..) Kāda organizācija - to gan neatceros, bija rakstīts ar kaut kādiem svešvalodas hieroglifiem, grūti pat izlasīt," viņš atzinis.
Pēc Zaromska teiktā, lidmašīna turēta Panevēžas lidostā, kur pircēji kopā ar viņu to vairākas dienas pārbaudījuši, tāpēc domājams, no turienes tā arī devusies minētajā lidojumā.
Lietuvas valsts aeronavigācijas uzņēmuma "Oro navigacija" pārstāve norādījusi, ka minētās lidmašīnas reģistrācijas numurs bijis LY-LOO, taču šis numurs vairs nav spēkā un lidmašīnas apkalpe ar uzņēmuma operatoriem pēdējo 90 dienu laikā nav sazinājusies.
Tikmēr Lietuvas valsts lidostu operatorkompānija "Lietuvos oro uostai" norādījusi, ka minētā lidmašīna nav pacēlusies no tā pārvaldītajām trim lielākajām Lietuvas lidostām - Viļņas, Kauņas vai Klaipēdas.
Zināms, ka Bulgārijā lidmašīna uz īsu brīdi nolaidusies Vidinas pilsētā valsts ziemeļrietumos, lai papildinātu degvielas krājumus, bet vēlāk tiesībsargājošo iestāžu darbinieki to atraduši vecā lidlaukā Bulgārijas austrumos, netālu no Tergovištes.
Kā žurnālistiem stāstījis Bulgārijas iekšlietu ministrs Boiko Raškovs, lidmašīnas dzinējs tobrīd vēl bijis silts, bet apkalpes locekļi pazuduši bez miņas un joprojām nav atrasti.
Lietuvas Policijas departamenta pārstāvis Ramūns Matonis ziņu aģentūru BNS informējis, ka pirmstiesas izmeklēšana pagaidām nav uzsākta, bet policija noskaidro notikušā apstākļus.