"Ārvalstīs dizainu novērtē labāk nekā Latvijā, bet galvenais ir meklēt sadarbību ar citām valstīm un veidot praktiski izmantojamus produktus, nevis skaistumlietas, kuras pārklāj putekļi," saka uzņēmuma Concept Design direktors un dizainers Uģis Rapa.
Viņš uzskata, ka dizaina nozīme ir mainījusies, – tas esot kā pievienotā vērtība produktam, lai to pārdotu, nevis muzejiska vērtība.
Jau kopš bērnības Uģis pats atradies mākslas vidē. "Bieži gāju līdzi mammai, kura muzejos bija māksliniece, – noformēja gleznas, lika tās rāmjos un veidoja izvietojumu pie sienām," stāsta Uģis. Prakse esot sakrājusies diezgan liela, jo daudz kas piedzīvots.
Ar savu vārdu neriskē
Concept Design direktors atklāj, ka ļoti daudz apguvis pašmācības ceļā, bet visstiprākos pamatus devusi Rīgas Lietišķā mākslas vidusskola (tagad – Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola). Ar reklāmas un dizaina lietām viņš strādā jau septiņus gadus – gan vairākos uzņēmumos, gan sadarbojoties ar domubiedriem. Dizaina konkursos Uģis ar savu vārdu nav piedalījies, bet gan palīdzējis to darīt uzņēmumiem ar vārdu – lai uzlabotu zīmolu produktu. "Negribas arī lieki riskēt un iegūt nepareizu slavu," uzskata dizainers.
Pirms pusotra gada, kad daudzi devās prom no Latvijas, Uģis nodibināju savu uzņēmumu Concept Design. Princips esot pavisam vienkāršs – lai pasniegtu zīmolus, tos pozicionētu un prezentētu, tam apakšā ir jābūt vārdam un saturam. Tā radies Concept Design, kurā ietilpst viss. "Mūsu mērķis ir palīdzēt attīstīties un konkurēt uzņēmumiem un privātpersonām ar importa lietām, kas ir krietni lētākas, bet izskata ziņā labas," uzskaita Uģis.
Dažādi projekti
Pirms trim gadiem Uģis izveidoja mājaslapu dizaini.lv, jo neesot bijis materiāla, ko apskatīties latviski. "Cilvēki sāka iesūtīt savus darbus, un mēs viņiem palīdzam atrast sadarbības partnerus ārzemēs un popularizēt darbus. Dizaineri šeit var smelties idejas," norāda Uģis. Trīs gadus viņš aizraujas ar antīkajām automašīnām, tāpēc ar domubiedriem izveidoja retroautonoma.lv, kur iespējams iznomāt vecās mašīnas. Tā esot aizraušanās, nevis peļņas avots. Šī nodarbe arī saistoties ar dizainu, jo antīkās mašīnas veidojot vizuāli labu imidžu, proti, ļoti vīrišķīgu. Savukārt jaunākais projekts ir birka.lv – sporta komandu kreklu apdruka. "Protams, arī jebkuru citu apģērbu var apdrukāt, bet iestrāde ir ar sporta krekliem," piebilst Uģis.
Nav laika ģimenei
Viņam ir daudz un dažādu hobiju. Vairāk nekā desmit gadu Uģis spēlē florbolu, trīs gadus ir aizrāvies ar airsoftu (spēle, kas līdzīga paintbolam) un stratēģisko galda spēli Carcassonne – jau otro gadu kļuvis par Latvijas čempionu. Uģis kolekcionē dažādas veco laiku lampas un citas padomju laika mantas – magnetofonus, pulksteņus. "Domāju, ka vēlāk tās noteikti nāks modē un tad varēšu restaurēt." Uģim ir draudzene, ar kuru dzīvo kopā gandrīz četrus gadus. Esot grūti sadzīvot, jo ir tik daudz darba, hobiju un interešu, bet viņi cenšas pielāgoties viens otram. "Kamēr nav bērnu, skrienu, cik varu. Kad būs, veltīšu laiku ģimenei un darbus plānošu un organizēšu citādi."
Apstāties un neko nedarīt Uģis nevar, jo pēc dabas esot slinks. Vajag, lai kāds visu laiku tirda un neliek mieru. Tas esot kā dzinulis un enerģija. Vienīgā problēma, kad lietas pārklājas, tomēr aktīvais dizainers cenšas visu sabalansēt, lai katru lietu varētu paveikt pilnvērtīgi. "Jūtams, un man par to prieks, ka krīze atkāpjas, jo darbu paliek aizvien vairāk."
Dizaina divējādā daba
Par dizainu varot daudz diskutēt – vienam tā esot skaistuma lieta, bet citam produkts, ko var pārdot. Esot svarīgs vārds, jo izskatam ir liela nozīme. Uģis uzskata, ka mūsdienās dizains esot kā pievienotā vērtība produktam, nevis muzejiskā vērtība. "Nedrīkst stāvēt uz vietas, visu laiku ir jāattīstās. Un tas ir dzinulis, lai varētu eksistēt," savu nostāju skaidro speciālists.
Uģis uzskata, ka Latvijā dizains nav pieprasīts. Vairāk par to interesējoties uzņēmēji no ārzemēm. Viņi grib pārņemt Latvijas produkciju savā tīklā, bet tirgus ir tik liels, ka tūkstotis gabalu esot izteikti par maz. Taču Latvijas dizainers lietas gatavo individuāli, un tas nav ražošanai, jo ir roku darbs. Tā esot problēma. Arī nopelnīt esot grūti, jo cenas dizaina precei ir augstas. "Nevar uztaisīt vienu produktu un tad priecāties par to. Ir lielāks ieguvums, ja kāds to nopērk un ir praktisks pielietojums," stāsta speciālists. Daudziem jaunajiem dizaineriem esot problēma – virspusējas mācības no grāmatām, nevis apgūt praktiski. "Dizains var būt forši uzzīmēts vai uztaisīts datorā, bet reāli dzīvē nav izmantojams."
Latviešiem aktuāls roku darbs
90. gados, kad nebija darba, ļaudis sāka saprast, ka paši var kaut ko ražot. Arī tagad tas ir aktuāli. Vienīgā problēma – ja ir uztaisīta skaista svecīte, netiekot domāts par dizainu – nav iepakojuma, nav izplānots, kā pasniegt. "Cilvēki patiešām pērk lietas, kas ir dizainiskas un roku darbs, nevis lētās no plastmasas. Tas vislabāk redzams gadatirgos," viedokli pauž Uģis.
Kaut gan līdz Ziemassvētkiem vēl divi mēneši, Uģis ar savu komandu jau sākuši veidot oriģinālas Ziemassvētku kartītes un dāvanas. Viņi var izrotāt privātmājas, skatlogus un radīt svētku noskaņu jebkur. Esot pieredze Ziemassvētku pasākumu organizēšanā. Citas aģentūras, piemēram, tikai uzzīmējot dekorācijas, bet Uģis ar saviem darbiniekiem visu izdarot praktiski. "Un ne tikai – varam parūpēties arī par tehniku un organizatorisko. Galvenais ar oriģinalitāti atšķirties no pārējiem."
***
UĢIS RAPA
Dzimis 1981. gadā
Dzīvo un strādā Rīgā
Ģimenes stāvoklis: ir draudzene
Hobiji: florbols, airsofts, galda spēle Carcassonne, antīku priekšmetu kolekcionēšana
Mācījies Rīgas 6. vidusskolā, Rīgas Lietišķajā mākslas vidusskolā, tēlniecības nodaļā (tagad – Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola), Valmieras mākslas skolā, vides dizaina nodaļā, Starptautiskajā praktiskās psiholoģijas augstskolā, Datordizaina fakultātē