Lai ekonomiskās krīzes laikā palīdzētu tiem "Parex bankas" klientiem, kam radušās pārejošas finansiālas grūtības ar kredīta atmaksu, banka ir izstrādājusi hipotekāro kredītu ņēmēju atbalsta programmu, kas ļauj veiksmīgi pārdzīvot sarežģīto situāciju.
Īpaša programma ir izstrādāta tādiem hipotekārā kredīta ņēmējiem, kuriem ir piešķirts bezdarbnieka statuss, noteikts trūcīgas ģimenes (personas) statuss, kā arī ja klients ir darba nespējīgs vai pēdējā gada laikā piešķirta invaliditāte. Šī programma darbojas jau kopš marta.
Pirmie soļi pretim risinājumam
1. solis. Lai atvieglotu aizdevuma atmaksu, jāizvērtē esošie un prognozējamie ienākumi; iespēja tuvākajā laikā atrast darbu; jāpārskata ģimenes izdevumi un to samazināšanas iespējas; jāizvērtē iespējas restrukturizēt saistības pret citiem kreditoriem; jāuzzina par pabalsta saņemšanas iespējām no valsts un pašvaldības. "Strādājot ar klientiem, atklājām, ka daudzi nemaz nezina par savām tiesībām saņemt dažādus valsts un pašvaldību piešķirtus pabalstus, kas viņiem uzlabotu finansiālo situāciju un ļautu veikt kārtējos kredītsaistību maksājumus. Turklāt ir iespējams ne vien saņemt šos pabalstus, bet arī trūcīgas ģimenes vai personas statusu. Tāpēc, nonākot situācijā, kad trūkst naudas kredītsaistību maksājumiem, galvenais ir nebaidīties un doties uz banku, lai kopīgi rastu risinājumu," iedrošina Parex bankas Baltijas kreditēšanas daļas vadītāja Inguna Orlova. "Vēl labāk būtu doties uz banku pie sava projekta vadītāja un meklēt palīdzību, kad tikai jūt tuvojamies problēmas, piemēram, ir paziņots par algas samazinājumu vai arī saņemts brīdinājums par atlaišanu no darba. Svarīgi atcerēties – jo ātrāk situācija tiks apzināta, jo vieglāk to būs risināt."
2. solis. Secinot, ka finansiālo grūtību dēļ nav iespējams pildīt līguma saistības, jāvēršas Parex bankā ar lūgumu restrukturizēt kredītsaistības, lai kopā ar bankas speciālistu varētu izstrādāt iespējamo kredītsaistību restrukturizācijas risinājumu. "Sākot ar jūniju, tiem klientiem, kas veic pamatsummas maksājumus, taču par dienu vai vairākām kavē atmaksas termiņu, piedāvājam atlikt šo nokavēto pamatsummu, neveicot nekādus grozījumus līgumā, lai nākamajā mēnesī varētu turpināt saskaņā ar atmaksas grafiku," skaidro Inguna Orlova. "Savukārt tiem, kas ir nonākuši sarežģītākā situācijā, lai uzsāktu tās risināšanu, bankas speciālists var lūgt iesniegt dažādus situāciju raksturojošus dokumentus, piemēram, īres līgumu, komunālo maksājumu rēķinus, bezdarbnieka statusa apstiprinājuma līgumu, ārsta izziņu par darba nespējas iestāšanos, pieeju kontam u.c. Tas ļauj apzināt klienta patieso finansiālo stāvokli, analizēt naudas plūsmu un kopīgi meklēt risinājumus."
3. solis. Parex banka kopā ar klientu izvērtē katra individuālo situāciju, lai rastu abām pusēm pieņemamu risinājumu. Tā var būt atmaksas grafika maiņa; pāreja no viena kredīta valūtas uz citu; aizdevuma procentu likmes maiņa; kopējā ikmēneša maksājuma samazināšana; kredīta, procentu samaksas datuma maiņa; atmaksas termiņa pagarināšana; īpašuma izīrēšana, iznomāšana vai pārdošana; kredīta pamatsummas un kredīta procentu brīvdienas; īstermiņa saistību pievienošana ilgtermiņa saistībām; saistību refinansēšana u.c. "Hipotekāro kredītu ņēmēju atbalsta programmu piedāvājam uz diviem gadiem, bet vispirms kredītu cenšamies restrukturizēt uz īsāku periodu, lai varētu izvērtēt, vai ir kādas pārmaiņas klienta finansiālajā situācijā un ir vērojami viņa maksātspējas uzlabojumi," papildina bankas darbiniece. "Banka pieņem lēmumu par kopējiem risinājumiem, kas palīdzētu segt ikmēneša kredītsaistību maksājumus. Pēc lēmuma pieņemšanas tiek sagatavoti līgumi par konkrēto risinājumu, kuri stājas spēkā no parakstīšanas brīža."
4. solis. Beidzoties atvieglojumu termiņam, atkārtoti tiks izvērtēta klienta maksātspēja un piemēroti iepriekšējie kredīta atmaksas noteikumi vai noteikumi, par kuriem klients būs vienojies ar banku.
Kāpēc izdevīga kredītu restrukturizācija
Klientiem, kuri laikus būs ziņojuši par savām finansiālajām grūtībām un kopā ar banku panāks abām pusēm pieņemamu risinājumu, saglabāsies pozitīva kredītvēsture; saglabāsies iespējas nākotnē saņemt kredītus; kredīta maksājumi tiks samazināti un pieskaņoti klienta naudas plūsmai; izdevumi netiks palielināti ar nokavējuma procentiem un līgumsodu par nokavētu maksājumu; netiks pieļauta nodrošinājuma un citu aktīvu atsavināšana, kā arī piedziņa pret ienākumiem; tiks nodrošināta nepārtraukta saimnieciskā darbība; pēc finansiālo grūtību pārvarēšanas iespējams atgriezties normālā kredītsaistību pildīšanas grafikā.
Ja nesadarbojas
Lai gan Parex bankas pamatnodarbošanās ir finanšu operāciju veikšana, tomēr izņēmuma gadījumos, kad klients nesadarbojas ar banku vai arī ilgtermiņā nav paredzama finansiālās situācijas uzlabošanās, banka ir tiesīga un spiesta uzsākt piedziņas procesu gan pret klientu, gan pret galvotāju.
Ja klients nevēlas sadarboties ar Parex banku, var tikt uzsākts piedziņas process pret klienta un galvotāja ienākumiem un īpašumu; tiesā var tikt iesniegts pieteikums par saistību bezstrīdus piespiedu izpildi un/vai nekustamā īpašuma labprātīgu pārdošanu tiesas ceļā; zvērināts tiesu izpildītājs var veikt ieķīlātā īpašuma pārdošanu, turklāt, ja ieķīlātais īpašums tiek pārdots par summu, kas ir mazāka par visa kredīta dzēšanai nepieciešamo, starpība jāsedz parādniekam un banka ir tiesīga un spiesta turpināt vērst piedziņu pret parādnieku un/vai galvotāju, tajā skaitā uz ienākumiem un īpašumu; zvērināts tiesu izpildītājs var vērsties pret parādnieka un/vai galvinieka kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī citiem ienākumiem, apķīlāt parādnieka un/vai galvinieka īpašumu; visus izdevumus par tiesu izpildītāja pakalpojumiem maksā parādnieks.
***
POZITĪVA HIPOTEKĀRĀ KREDĪTA RESTRUKTURIZĀCIJAS PIEREDZE
Jana un Rihards ir jauns pāris, kuri, nodibinot ģimeni, iegādājās nekustamo īpašumu, ieķīlājot vecāku nekustamo īpašumu – divus dzīvokļus sērijveida blokmājās. Kad abiem tika samazināta darba alga, turklāt vēl piedzima atvasīte un Jana devās dekrēta atvaļinājumā, radās grūtības segt ikmēneša kredītsaistību maksājumus. Jaunā ģimene, to apzinoties, pati vērsās pie bankas, lai atrastu izeju no problemātiskās situācijas. Vienojoties ar "Parex banku", viņiem tika samazināti pamatsummas maksājumi, lai ģimene varētu finansiāli nostabilizēties, jo bija arī komunālo maksājumu parāds un īstermiņa kredītsaistības (tās tika apvienotas ar ilgtermiņa kredītsaistībām, lai būtu vieglāk atmaksāt).
Jana: – 2007. gadā tika ļoti aktīvi piedāvāti dažāda veida kredīti, arī hipotekārie. Bijām jauna ģimene, tāpēc gribējām gan savu mitekli, gan to pienācīgi iekārtot. Paņēmām hipotekāro kredītu un kredītkarti pirkumiem American Express, ko banka piedāvāja labiem klientiem. Kad 2009. gada rudenī sapratām, ka nevarēsim tikt galā ar visiem maksājumiem, gan rakstījām vēstules "Parex bankai", gan paši devāmies turp, lai vienotos, kā mums tālāk rīkoties. Neslēpāmies, jo sapratām, ka šāda rīcība ne pie kā laba nenovedīs. Mēs nosaucām summu, kādu esam spējīgi ik mēnesi atmaksāt, un banka nāca mums pretim un tai piekrita. Hipotekārā kredīta restrukturizācija ir atvieglojums mūsu ģimenei, jo varam atļauties kaut ko nopirkt sev un bērnam, citādi bija tā, ka visa mana alga aizgāja bankai. Kaut kredīta atmaksas termiņš tika pagarināts, esmu apmierināta ar kopīgi panākto risinājumu.