Auto eksperts, LAMB prezidents Juris Zvirbulis atgādina, ka riepu nomaiņa ir tikai viens no uzdevumiem, lai sagatavotu transportlīdzekli ziemas sezonai. Eksperts norāda, ka ir jāpievērš uzmanība arī auto lukturiem, vējstiklam un nepieciešamajiem ziemas auto kopšanas līdzekļiem pirms temperatūra ir nokritusies zem nulles.
Tuvojoties ziemas sezonai vai sagaidot pirmo sniegu, automobiļu īpašnieki steidz pirkt vai mainīt esošās ziemas riepas. Pēc interneta veikala 220.lv apkopotās informācijas, auto īpašnieku visbiežāk uzdotie jautājumi par spēkratu riepām ir saistīti ar ražotājiem, riepu kalpošanas ilgumu un dažādām tehniskajām īpašībām.
Tomēr, kā norāda eksperts Juris Zvirbulis, automobiļa sagatavošana sezonai neaprobežojas tikai ar riepu nomaiņu.
"Ļoti svarīgi ir pārbaudīt tās automobiļa daļas, kuras ir īpaši nozīmīgas šajā tumšajā, mitrajā un aukstajā sezonā. Pirmkārt, vajadzētu pievērst uzmanību autovadītāja redzamības nodrošināšanai - lukturu un vējstikla stāvoklim. Lukturiem ir jābūt labā tehniskā kārtībā un pareizi noregulētiem. Savukārt vējstiklam vajadzētu būt bez mikroskrāpējumiem, kas traucē slotiņām kārtīgi paveikt savu darbu, pat ja tās ir jaunas. Slotiņas ieteicams nomainīt rudenī - tas ir vienkāršākais veids, kā uzlabot redzamību. To pašu, tikai no iekšpuses, nodrošina ventilācijas un apsildes sistēma, kuras darbību mēdz ievērojami apgrūtināt aizsērējis salona filtrs. To arī būtu ieteicams nomainīt rudenī, kad mitruma un nokrišņu dēļ logi pastiprināti svīst," norāda Juris Zvirbulis, auto eksperts.
Nereti aizmirst par auto profilaktiskajiem līdzekļiem
Balstoties uz autovadītāju pirkšanas paradumiem auto preču kategorijā, ir novērots, ka papildu riepu iegādei, 220.lv pirkumu grozā tiek pievienotas arī tādas preces kā logu šķidrumi, ledus skrāpji un automašīnu gumijas paklāji, kas liecina par savlaicīgu gatavošanos sezonai.
Šādu šoferu rīcību eksperts vērtē kā ļoti apzinīgu, jo tas liecina ne vien par vadītāju rūpēm par drošību uz ceļa, bet arī paša auto stāvokli. "Patiesi viena no visbiežākajām kļūdām, ko pieļauj auto vadītāji, ir vējstikla un lukturu ziemas skalojamā līdzekļa novēlota uzpilde. Piemēram, sals var sagādāt nepatīkamu pārsteigumu jau pie durvju atvēršanas, tādēļ ieteicams ar īpašu šķīdumu apstrādāt durvju blīvgumijas un slēdzenes, neaizmirstot arī par degvielas tvertnes vāciņa slēdzeni tiem auto, kam tāda ir."
Pēc kādiem kritērijiem izvērtēt riepu stāvokli?
Kā skaidro Juris Zvirbulis, riepu kalpošanas mūžs vistiešākajā veidā ir atkarīgs no to lietošanas intensitātes, proti, nobrauktajiem kilometriem, ceļa apstākļiem un vadītāja braukšanas stila. "Nav tāda vidēji noteiktā riepu lietošanas termiņa. Riepu ražotāji gan atgādina, ka ar laiku gumija noveco, kļūst cieta un mazāk elastīga. Parasti tie ir 5 - 7 gadi, pēc kuriem riepu pat ar jaunu protektoru vairs nevar uzskatīt par svaigu. Tiesa gan tas ir atkarīgs arī no attiecīgajā sezonā nomainīto riepu uzglabāšanas apstākļiem, tāpēc arī par šo aspektu nevajadzētu aizmirst."
Praksē darbojas viegli pārbaudāmi kritēriji - riepas karkasa stāvoklis un protektora dziļums. Turklāt protektora dziļumam vajadzētu būt virs noteiktā minimuma (ziemā tie ir 4 mm), jo tieši labs un dziļš protektors ļoti iespaido automobiļa bremzēšanu un vadāmību ziemas sezonā, kad ceļus nereti klāj ūdens, sniegs un ledus.
Auto eksperts atgādina, ka obligātu auto apkopes pasākumu, kas būtu jāveic tieši pirms ziemas sezonas, nav. Ja automobilis tiek regulāri un profesionāli kopts, tam vajadzētu būt tehniskā kārtībā visu cauru gadu. Taču vecākiem auto ir ieteicams pārbaudīt akumulatora un ģeneratora stāvokli, lai dzinējs iedarbotos pat visaukstākajā ziemas rītā.