«Labāk nerunāsim par eksāmeniem,» saka cilvēki, kuriem pavasaris un vasaras sākums ir pārbaudījumu laiks. Un... par eksāmeniem vien runā – gan tie, kuri gatavojas savam pirmajam pārbaudījumam, gan tie, kuriem jau ir solīda eksāmenu kārtošanas pieredze.
Dažāds ir skatījums uz eksāmeniem: laimes spēle, nevajadzīga formalitāte, izaicinājums, atbildīgs pārbaudījums, dažam - iespēja uz mirkli atkal justies jaunam, citam - gandrīz vai pasaules gals. Katrs piedzīvo lielāku vai mazāku uztraukumu. Vieniem tas palīdz mobilizēties, citiem turpretī traucē gatavoties eksāmenam un to kārtot.
Izpētīts, ka eksāmenu stresu veicina intensīva garīga slodze kombinācijā ar pastiprinātu statisku slodzi vieniem un tiem pašiem muskuļiem, kāda neizbēgami rodas, sēžot vienveidīgā pozā pie datora vai pie grāmatām; savu artavu dod arī miega un nomoda režīma izjaukšana, bet vislielākā loma ir negatīvām emocijām. Pētījumā, kas veikts Krievijā, apsekojot izlaiduma klašu skolēnus un studentus, konstatēts, ka eksāmenu laikā gandrīz puse puišu un vairāk nekā puse meiteņu zaudē svaru un gandrīz visiem novēro arī nedaudz paaugstinātu asinsspiedienu. Eksāmenu kārtotāji norādījuši, ka sesijas laikā viņiem biežāk ir galvassāpes, nelabums un caureja, saasinās ādas slimības, raksturīga vispārēja slikta pašsajūta un nemiers, ko rada nespēja kontrolēt situāciju. Daži kļūst pārāk paškritiski, citus nomoka atmiņas par to, kā reiz eksāmenā izkrituši viņi paši vai paziņas. Novēro arī tādas izpausmes kā paātrinātu sirdsdarbību, pastiprinātu svīšanu, aizkaitināmību, ēstgribas trūkumu vai, gluži otrādi, nepārtrauktu vēlmi ēst, nespēju atslābināties. Izmērot pētījuma dalībniekiem dažādus fizioloģiskus parametrus, atklājies, ka pirms eksāmeniem vienlīdz uztraukti jūtas gan teicamnieki, gan tie, kuru sekmes ir vājas, tāpēc nav gluži taisnība moralizētājiem, kuri saka - ja būsi labi mācījies, tad nebūs, par ko uztraukties.
Labā ziņa ir tā, ka lielākoties tomēr ir iespējams kontrolēt savas emocijas. Šim nolūkam izgudroti daudzi paņēmieni.
- Normalizēt elpošanu. Jāmēģina vairākas minūtes no vietas elpot lēni un dziļi: ieelpot, skaitot līdz trīs, un pēc tam tādā pašā ātrumā izelpot.
- Visos sīkumos iztēloties veiksmīgu eksāmena norisi. Vakarā pirms gulētiešanas, guļot gultā ērtā, atbrīvotā pozā, jāiztēlojas, gluži kā redzot filmu uz ekrāna, kā tu ieej eksaminācijas telpā, saņem tieši tos uzdevumus, kurus tu vislabāk zini, un mierīgi, pārliecināti ķeries pie darba, kā atbildi rakstiski vai mutiski un kā eksaminētāji ir apmierināti ar tavām atbildēm. Jo biežāk iztēlē notur šādus mēģinājumus, jo mazāks satraukums, kad jādodas uz eksāmenu.
- Regulāri pārslēgties. Spriedzi un nemieru labi mazina fiziskas aktivitātes, tāpēc arī eksāmenu sesijas laikā jāatrod iespēja ik pa laikam pavingrot, pastaigāt, pabraukāt ar velosipēdu, uzdejot vai kaut kā citādi izkustēties. Tā nav lieka laika šķiešana, jo pēc tam smadzenes atkal labāk ņem pretī informāciju. Kaut ko aktīvi darot, paliek mazāk laika sēdēt un baidīties.
- Ņemt talkā mūziku, aromterapiju, masāžu, vannas u. c. Tie ir pārbaudīti līdzekļi, kas palīdz atbrīvoties no spriedzes un nervozitātes: klausīties sev tīkamu, harmonisku mūziku, pasmaržot dabisku lavandas, citrusu vai rožu eļļu, gulēt uz smaržīga, ar kaltētiem augiem pildīta spilvena, izmasēt sev pēdas un palūgt kādam, lai izmasē plecu joslu, iet siltā vannā ar skuju ekstraktu, jūras sāli u. c. Labu nomierinošu efektu dod arī saskarsme ar savu iemīļoto kaķi vai suni.
- Būt reālistam. Jāapzinās, ka visi cilvēki nevar būt perfekti visās jomās un tas attiecas arī uz mācību priekšmetiem, kuros kārtojami eksāmeni. Lāča pakalpojumu jauniešiem reizēm izdara vecāki un pedagogi, kuri saka: tev jābūt vislabākajam, tev jāsaņem augstākā atzīme! Neadekvātas prasības tikai vēl vairāk izsit no līdzsvara un liek satraukties. Daudz lielāks sirdsmiers ir tiem, kuri vienkārši apņemas godīgi izdarīt visu, kas ir viņu spēkos, un nesalīdzina sevi ar citiem.
- Atļauties mazliet jautrības un pat māņticības. Labs humors un smiekli vienmēr ir efektīvs līdzeklis, ja mācas virsū spriedze un nervozitāte. Nezaudējot mēra izjūtu, pieļaujami arī daži veiksmes pievilināšanas rituāli, kādu studentiem un skolēniem nekad nav trūcis, piemēram, iet uz eksāmenu tajās pašās drēbēs, kurās reiz jau izdevies veiksmīgi kādu pārbaudījumu nokārtot; uz nakti likt mācību grāmatas zem spilvena, lai viela pati saiet galvā; uz eksāmenu ejot, ielikt kurpē desmit santīmu monētu - lai dabūtu desmitnieku utt.
- Meklēt atbalstu pie tuviniekiem un draugiem. Nomierinoša un atslogojoša var izrādīties pavisam vienkārša saruna ar kādu, kurš tevi saprot. Daži cilvēki pirms eksāmena mēdz vaimanāt: ai, kā man ir bail, es neko nezinu, ak, šausmas! Viņiem kļūst vieglāk, ja apkārtējie baidās ar viņiem kopā. Vecākiem jācenšas šajā periodā nekritizēt savus bērnus, bet darīt visu, lai vairotu viņu pašapziņu. Var noderēt arī praktisks atbalsts: mācību vielas kopīga pārrunāšana, atprasīšana, tējas pagatavošana, atgādinājums, ka pienācis laiks pastaigai, utt.