VESELĪBA: Darbs un lie­kais svars

© Publicitātes foto

In­te­re­san­ti, ka, ne­at­lai­dī­gi rau­šo­ties aug­šup pa kar­je­ras kāp­nēm, dau­dzi cil­vē­ki stiepj līdz­i ar­vien ie­spai­dī­gā­ku lie­ko ki­lo­gra­mu nas­tu. Gan jau jūs arī pa­zīs­tat kā­du pa­tuk­lu dar­ba­rū­ķi vai pa­ši cie­šat no šīs lik­stas.

ASV, Liel­bri­tā­ni­jā un Vā­ci­jā ir zi­nāt­nis­ki pē­tī­ta strā­dā­jo­šo lie­kā sva­ra sais­tī­ba ar dar­ba rak­stu­ru, pa­ra­du­miem un ap­stāk­ļiem dar­ba­vie­tā, un no­skaid­ro­ti gal­ve­nie fak­to­ri, kas vei­ci­na ne­vē­la­mo ki­lo­gra­mu uz­krā­ša­nos. Par da­žiem fak­to­riem tie­šām jā­at­zīst – tur maz ko var ie­tek­mēt, ka­mēr ci­tus ap­stāk­ļus ie­spē­jams mai­nīt. Ne­kā­das ga­ta­vas re­cep­tes, kā rī­ko­ties, gan nav, to­mēr ir la­bi zi­nāt, kur slēp­jas pro­blē­ma, jo tas ir pir­mais so­lis ce­ļā uz ri­si­nā­ju­mu.

Stun­dām il­ga sē­dē­ša­na

Ga­ras bi­ro­ja krēs­lā pa­va­dī­tas stun­das ir vis­re­dza­mā­kais ar dar­bu sais­tī­tais lie­kā sva­ra cē­lo­nis; arī pē­tī­ju­mos res­pon­den­ti no­sauc to pa­šu pir­mo. Ne­var no­liegt, ka sē­žot cil­vēks pa­tē­rē ma­zāk ka­lo­ri­ju, ne­kā ak­tī­vi kus­to­ties, to­mēr pē­tī­ju­mi liek do­māt, ka saik­ne starp as­to­ņu stun­du sē­dē­ša­nu dar­bā un ap­tau­ko­ša­nos nav tik cie­ša, kā pie­ņemts do­māt. Lie­ko sva­ru ie­tek­mē arī ci­ti fak­to­ri, un ne­bū­tu pa­rei­zi vai­not ti­kai sē­do­šo dar­bu vien.

Sē­dē­ša­na pie stū­res

Iz­rā­dās, ka ASV 86% strā­dā­jo­šo brauc uz dar­bu un mā­jās ar sa­vu ma­šī­nu, kat­rā vir­zie­nā vi­dē­ji pa­va­dot ce­ļā 25 mi­nū­tes. Mū­su si­tu­āci­ja ir at­šķi­rī­ga, ta­ču ar­vien vai­rāk rī­dzi­nie­ku spriež, ka, ņe­mot vē­rā sa­bied­ris­kā trans­por­ta augo­šo dār­dzī­bu, braukt ar sa­vu au­to bū­tu iz­de­vī­gāk, sa­vu­kārt lau­ku ap­vi­dos cil­vē­kiem bie­ži vien ne­kas cits ne­at­liek, jo sa­bied­ris­kā trans­por­ta pie­eja­mī­ba ma­zi­nās. Bri­tu sta­tis­ti­ka rā­da, ka cil­vē­kiem, ku­ri brauc uz dar­bu ar sa­bied­ris­ko trans­por­tu, iz­man­to ve­lo­si­pē­dus vai iet kā­jām, ko­pu­mā ir zem­āks ķer­me­ņa ma­sas in­dekss ne­kā tiem, ku­ri brauc ar sa­vu au­to.

Nakts­mai­ņas un darbs vē­lu va­ka­rā

Pē­tī­ju­mā, ku­ra da­līb­nie­ki trīs dien­nak­tis pēc kār­tas ti­ka lūg­ti pa­likt no­mo­dā un strā­dāt nak­tī, bet gu­lēt die­nā, at­klā­jās, ka šā­dā re­žī­mā or­ga­nisms sa­de­dzi­na ma­zāk ka­lo­ri­ju ne­kā nor­mā­lā re­žī­mā. Iz­teik­ta arī hi­po­tē­ze, ka at­se­viš­ķi cil­vē­ki va­rē­tu ar lai­ku pie­rast, ka die­na ar nak­ti sa­mai­nī­tas vie­tām, bet pa­ras­ti tā ne­no­tiek – pēc nakts­mai­ņas se­ko brī­vas die­nas, kad vi­ņi grib dzī­vot tā­dā pa­šā re­žī­mā kā ci­ti, tā­dēļ iz­nāk mie­ga un no­mo­da rit­ma raus­tī­ša­na. Sa­vu­kārt tie, ku­ri sēž dar­bā līdz vē­lam va­ka­ram, bie­ži vien at­ņem sev ne­pie­cie­ša­mās mie­ga stun­das, tur­klāt ap­zi­nā­ti vai ne­ap­zi­nā­ti mē­ģi­na to kom­pen­sēt ar sā­tī­gu mal­tī­ti. Tas, kurš nak­tī guļ ti­kai četr­as stun­das, tiek pie lie­kā sva­ra ātr­āk ne­kā tas, kurš guļ as­to­ņas stun­das. ASV ie­gū­tie da­ti lie­ci­na, ka trīs līdz pie­cos pro­cen­tos ga­dī­ju­mu tie­ši ne­pie­tie­kams miegs ir lie­kā sva­ra cē­lo­nis. Ja cil­vēks par maz guļ, tiek iz­jaukts hor­mo­nu līdz­svars, kas re­gu­lē ēst­gri­bu un viel­mai­ņu.

Sau­les gais­mas trū­kums

Ja jā­strā­dā slēg­tās tel­pās ar māk­slī­go ap­gais­mo­ju­mu, tur­klāt uz dar­bu iz­nāk do­ties vēl pa­krēs­lā, kā tas mū­su pla­tu­ma grā­dos bie­ži no­tiek, tad cil­vē­kam tiek lieg­ta da­bis­kā sau­les gais­ma. Iz­rā­dās, ka tā ir ga­na spē­cīgs ie­ro­cis cī­ņā pret ap­tau­ko­ša­nos. Pērn ASV Zie­meļ­rie­tu­mu uni­ver­si­tā­tē no­ti­ku­šā pē­tī­ju­ma re­zul­tā­ti liek do­māt, ka pa­stāv sais­tī­ba starp cil­vē­ka ķer­me­ņa ma­sas in­dek­su un uz­tu­rē­ša­nos da­bis­kā sau­les ap­gais­mo­ju­mā. Gais­ma pa­līdz re­gu­lēt mie­ga un no­mo­da rit­mu, kas sa­vu­kārt ie­tek­mē ener­ģi­jas uz­ņem­ša­nas un pa­tē­ri­ņa līdz­sva­ru. Pē­tī­ju­ma au­to­ri ie­sa­ka kat­ru die­nu in­ter­vā­lā no as­to­ņiem rī­tā līdz pus­dien­lai­kam pa­būt sau­lī­tē 20–30 mi­nū­šu.

Stress dar­bā

Vieg­lāk pa­teikt, ne­kā iz­da­rīt, un to­mēr – jā­cen­šas dar­bā ma­zi­nāt stre­sa lī­me­ni, jā­mā­cas mie­rī­gāk uz­tvert gan priekš­nie­ku ne­ap­mie­ri­nā­tī­bu, gan dom­star­pī­bas ar klien­tiem vai ko­lē­ģu grei­zos ska­tie­nus, kas diez vai kļūs vē­lī­gā­ki, ja mē­ģi­nā­siet vi­ņus pār­spēt uz­cī­tī­bā un tā­pēc ne­ie­siet pus­die­nās. Augsts stre­sa hor­mo­na kor­ti­zo­la lī­me­nis asi­nīs var kļūt par pa­lai­dēj­me­hā­nis­mu kā­rei pēc trek­niem un sal­diem pro­duk­tiem, vei­ci­nāt ap­tau­ko­ša­nos un ot­rā ti­pa cu­ku­ra di­abē­ta at­tīs­tī­bu.

Ātr­ās ēs­tu­ves kai­mi­ņos

Pērn veik­tais bri­tu pē­tī­jums rā­da: ja dar­ba­vie­tas tu­vu­mā ir daudz ēdi­nā­ša­nas uz­ņē­mu­mu, kur var no­pirkt uz­ko­das līdz­ņem­ša­nai, tad vai­rums strā­dā­jo­šo dod priekš­ro­ku tie­ši tām, ne­re­ti arī no­tie­sā­jot mal­tī­ti pa ce­ļam uz dar­bu vai mā­jām. Vi­ņiem ir lie­lāks ķer­me­ņa ma­sas in­dekss ne­kā tiem, ku­ri ne­ļau­jas šim pa­ra­du­mam. Ātr­o ēs­tuv­ju pa­stā­vī­ga­jiem klien­tiem ap­tau­ko­ša­nos no­vē­ro ap­tu­ve­ni div­reiz bie­žāk ne­kā tiem, ku­ri mērķ­tie­cī­gi mek­lē ve­se­lī­gu pār­ti­ku.

Ēša­na, pa­ra­lē­li da­rot ko ci­tu

Uz­tu­ra spe­ci­ālis­ti ie­sa­ka plā­not sa­vas mal­tī­tes un to lai­kā pie­vēr­sties vie­nī­gi ēdie­nam. Ja cil­vēks strā­dā pie da­to­ra, sa­ņem elek­tro­nis­kās vēs­tu­les un at­bild uz tām, mek­lē in­for­mā­ci­ju in­ter­ne­tā, re­zer­vē bi­ļe­tes li­do­ju­mam, ru­nā pa tele­fo­nu un pa­ra­lē­li vēl arī ēd, viņš ne vien ne­iz­bau­da ēdie­nu, bet arī ne­kon­tro­lē ap­ēs­tā dau­dzu­mu, ne­re­ti pat kār­tī­gi to ne­sa­koš­ļā. Tā­pēc ir la­bāk, ja nā­kas iz­kus­tē­ties, pie­cel­ties, at­stāt dar­ba vie­tu un do­ties uz ēdi­nā­ša­nas ie­stā­di, no­piet­ni pie­vēr­sties ēdie­nu iz­vē­lei un bez stei­gas tos ap­ēst. Op­ti­mā­lā va­ri­an­tā arī mo­bi­la­jam tāl­ru­nim un plan­šet­da­to­ram bū­tu jā­pa­liek dar­bā uz gal­da.

No­de­vī­gās ap­sprie­žu uz­ko­das

Da­ļā dar­ba­vie­tu pie­ņemts re­gu­lā­ro ap­sprie­žu lai­kā likt gal­dā ce­pu­mus, kon­fek­tes, mai­zī­tes un ci­tas ne­lie­las uz­ko­das, kas arī pā­rē­jā lai­kā ir brī­vi pie­eja­mas, līdz tiek ap­ēs­tas. No vie­nas pus­es – jau­ki, ka ad­mi­nis­trā­ci­ja šā­di rū­pē­jas par dar­bi­nie­kiem, un ir ļo­ti ēr­ti, ja die­nas gai­tā, kad daudz dar­ba un sa­gri­bas ēst, kaut kas vien­mēr at­ro­das tur­pat uz vie­tas. No ot­ras pus­es – tas ir arī kār­di­nā­jums, pie­de­vām vēl dar­bi­nie­kam ar lie­ko sva­ru klu­sī­bā šķiet: es ne­es­mu slik­tāks par ci­tiem, man arī pie­nā­kas. Ļo­ti pro­gre­sī­vās dar­ba­vie­tās, ie­spē­jams, var vie­no­ties, ka ne­ve­se­lī­gas uz­ko­das tiks aiz­stā­tas ar ve­se­lī­gām. Ja tā ne­no­tiek, dar­bi­nie­kiem – ap­alī­šiem to­mēr jā­mē­ģi­na pār­va­rēt kār­di­nā­ju­mu. Ga­lu ga­lā ne­viens ar va­ru uz­ko­das mu­tē ne­bāž.

Re­gu­lā­ri dar­ba­vie­tas baļ­ļu­ki

Te daudz kas at­ka­rīgs no dar­ba­vie­tas kor­po­ra­tī­vās kul­tū­ras un dar­ba de­vē­ju at­tiek­smes. Ko­pī­ga ju­bi­le­ju un svēt­ku svi­nē­ša­na ir viens no pa­sā­ku­miem, kas sa­lie­dē ko­man­du, bet ne­re­ti tā sais­tī­ta ar pa­ma­tī­gu iz­ēša­nos un gal­dā ne­trūkst trek­nu un sal­du gar­du­mu. Rei­zēm ju­bi­lā­ri cen­šas cits ci­tu pār­trum­pot. Cil­vēks, ku­ram ir no­slie­ce uz lie­ko sva­ru, no­nā­kot šā­dā dar­ba­vie­tā, drīz vien jūt, ka vi­duk­ļa ap­kār­tmērs pa­lie­li­nā­jies. Ja dar­ba de­vējs vē­las vei­ci­nāt ve­se­lī­gu dzī­ves­vei­du, vi­ņam jā­at­rod kor­po­ra­tī­va­jiem pa­sā­ku­miem kā­da jaun­a for­ma. Ja nē – viss ir ti­kai pa­ša dar­bi­nie­ka ro­kās, kaut gan tra­dī­ci­jas lauzt ir grū­ti. Ja viņš ir ini­ci­atī­vas ba­gāts un mo­ti­vēts, tad, pie­mē­ram, sa­vā ju­bi­le­jā var pie­dā­vāt ve­se­lī­gā­ku svi­nē­ša­nas al­ter­na­tī­vu un var mek­lēt do­mu­bied­rus to ko­lē­ģu vi­dū, ku­ri arī iz­tei­ku­šies, ka de­rē­tu no­tie­vēt.