VESELĪBA: Darbs un lie­kais svars

© Publicitātes foto

In­te­re­san­ti, ka, ne­at­lai­dī­gi rau­šo­ties aug­šup pa kar­je­ras kāp­nēm, dau­dzi cil­vē­ki stiepj līdz­i ar­vien ie­spai­dī­gā­ku lie­ko ki­lo­gra­mu nas­tu. Gan jau jūs arī pa­zīs­tat kā­du pa­tuk­lu dar­ba­rū­ķi vai pa­ši cie­šat no šīs lik­stas.

ASV, Liel­bri­tā­ni­jā un Vā­ci­jā ir zi­nāt­nis­ki pē­tī­ta strā­dā­jo­šo lie­kā sva­ra sais­tī­ba ar dar­ba rak­stu­ru, pa­ra­du­miem un ap­stāk­ļiem dar­ba­vie­tā, un no­skaid­ro­ti gal­ve­nie fak­to­ri, kas vei­ci­na ne­vē­la­mo ki­lo­gra­mu uz­krā­ša­nos. Par da­žiem fak­to­riem tie­šām jā­at­zīst – tur maz ko var ie­tek­mēt, ka­mēr ci­tus ap­stāk­ļus ie­spē­jams mai­nīt. Ne­kā­das ga­ta­vas re­cep­tes, kā rī­ko­ties, gan nav, to­mēr ir la­bi zi­nāt, kur slēp­jas pro­blē­ma, jo tas ir pir­mais so­lis ce­ļā uz ri­si­nā­ju­mu.

Stun­dām il­ga sē­dē­ša­na

Ga­ras bi­ro­ja krēs­lā pa­va­dī­tas stun­das ir vis­re­dza­mā­kais ar dar­bu sais­tī­tais lie­kā sva­ra cē­lo­nis; arī pē­tī­ju­mos res­pon­den­ti no­sauc to pa­šu pir­mo. Ne­var no­liegt, ka sē­žot cil­vēks pa­tē­rē ma­zāk ka­lo­ri­ju, ne­kā ak­tī­vi kus­to­ties, to­mēr pē­tī­ju­mi liek do­māt, ka saik­ne starp as­to­ņu stun­du sē­dē­ša­nu dar­bā un ap­tau­ko­ša­nos nav tik cie­ša, kā pie­ņemts do­māt. Lie­ko sva­ru ie­tek­mē arī ci­ti fak­to­ri, un ne­bū­tu pa­rei­zi vai­not ti­kai sē­do­šo dar­bu vien.

Sē­dē­ša­na pie stū­res

Iz­rā­dās, ka ASV 86% strā­dā­jo­šo brauc uz dar­bu un mā­jās ar sa­vu ma­šī­nu, kat­rā vir­zie­nā vi­dē­ji pa­va­dot ce­ļā 25 mi­nū­tes. Mū­su si­tu­āci­ja ir at­šķi­rī­ga, ta­ču ar­vien vai­rāk rī­dzi­nie­ku spriež, ka, ņe­mot vē­rā sa­bied­ris­kā trans­por­ta augo­šo dār­dzī­bu, braukt ar sa­vu au­to bū­tu iz­de­vī­gāk, sa­vu­kārt lau­ku ap­vi­dos cil­vē­kiem bie­ži vien ne­kas cits ne­at­liek, jo sa­bied­ris­kā trans­por­ta pie­eja­mī­ba ma­zi­nās. Bri­tu sta­tis­ti­ka rā­da, ka cil­vē­kiem, ku­ri brauc uz dar­bu ar sa­bied­ris­ko trans­por­tu, iz­man­to ve­lo­si­pē­dus vai iet kā­jām, ko­pu­mā ir zem­āks ķer­me­ņa ma­sas in­dekss ne­kā tiem, ku­ri brauc ar sa­vu au­to.

Nakts­mai­ņas un darbs vē­lu va­ka­rā

Pē­tī­ju­mā, ku­ra da­līb­nie­ki trīs dien­nak­tis pēc kār­tas ti­ka lūg­ti pa­likt no­mo­dā un strā­dāt nak­tī, bet gu­lēt die­nā, at­klā­jās, ka šā­dā re­žī­mā or­ga­nisms sa­de­dzi­na ma­zāk ka­lo­ri­ju ne­kā nor­mā­lā re­žī­mā. Iz­teik­ta arī hi­po­tē­ze, ka at­se­viš­ķi cil­vē­ki va­rē­tu ar lai­ku pie­rast, ka die­na ar nak­ti sa­mai­nī­tas vie­tām, bet pa­ras­ti tā ne­no­tiek – pēc nakts­mai­ņas se­ko brī­vas die­nas, kad vi­ņi grib dzī­vot tā­dā pa­šā re­žī­mā kā ci­ti, tā­dēļ iz­nāk mie­ga un no­mo­da rit­ma raus­tī­ša­na. Sa­vu­kārt tie, ku­ri sēž dar­bā līdz vē­lam va­ka­ram, bie­ži vien at­ņem sev ne­pie­cie­ša­mās mie­ga stun­das, tur­klāt ap­zi­nā­ti vai ne­ap­zi­nā­ti mē­ģi­na to kom­pen­sēt ar sā­tī­gu mal­tī­ti. Tas, kurš nak­tī guļ ti­kai četr­as stun­das, tiek pie lie­kā sva­ra ātr­āk ne­kā tas, kurš guļ as­to­ņas stun­das. ASV ie­gū­tie da­ti lie­ci­na, ka trīs līdz pie­cos pro­cen­tos ga­dī­ju­mu tie­ši ne­pie­tie­kams miegs ir lie­kā sva­ra cē­lo­nis. Ja cil­vēks par maz guļ, tiek iz­jaukts hor­mo­nu līdz­svars, kas re­gu­lē ēst­gri­bu un viel­mai­ņu.

Sau­les gais­mas trū­kums

Ja jā­strā­dā slēg­tās tel­pās ar māk­slī­go ap­gais­mo­ju­mu, tur­klāt uz dar­bu iz­nāk do­ties vēl pa­krēs­lā, kā tas mū­su pla­tu­ma grā­dos bie­ži no­tiek, tad cil­vē­kam tiek lieg­ta da­bis­kā sau­les gais­ma. Iz­rā­dās, ka tā ir ga­na spē­cīgs ie­ro­cis cī­ņā pret ap­tau­ko­ša­nos. Pērn ASV Zie­meļ­rie­tu­mu uni­ver­si­tā­tē no­ti­ku­šā pē­tī­ju­ma re­zul­tā­ti liek do­māt, ka pa­stāv sais­tī­ba starp cil­vē­ka ķer­me­ņa ma­sas in­dek­su un uz­tu­rē­ša­nos da­bis­kā sau­les ap­gais­mo­ju­mā. Gais­ma pa­līdz re­gu­lēt mie­ga un no­mo­da rit­mu, kas sa­vu­kārt ie­tek­mē ener­ģi­jas uz­ņem­ša­nas un pa­tē­ri­ņa līdz­sva­ru. Pē­tī­ju­ma au­to­ri ie­sa­ka kat­ru die­nu in­ter­vā­lā no as­to­ņiem rī­tā līdz pus­dien­lai­kam pa­būt sau­lī­tē 20–30 mi­nū­šu.

Stress dar­bā

Vieg­lāk pa­teikt, ne­kā iz­da­rīt, un to­mēr – jā­cen­šas dar­bā ma­zi­nāt stre­sa lī­me­ni, jā­mā­cas mie­rī­gāk uz­tvert gan priekš­nie­ku ne­ap­mie­ri­nā­tī­bu, gan dom­star­pī­bas ar klien­tiem vai ko­lē­ģu grei­zos ska­tie­nus, kas diez vai kļūs vē­lī­gā­ki, ja mē­ģi­nā­siet vi­ņus pār­spēt uz­cī­tī­bā un tā­pēc ne­ie­siet pus­die­nās. Augsts stre­sa hor­mo­na kor­ti­zo­la lī­me­nis asi­nīs var kļūt par pa­lai­dēj­me­hā­nis­mu kā­rei pēc trek­niem un sal­diem pro­duk­tiem, vei­ci­nāt ap­tau­ko­ša­nos un ot­rā ti­pa cu­ku­ra di­abē­ta at­tīs­tī­bu.

Ātr­ās ēs­tu­ves kai­mi­ņos

Pērn veik­tais bri­tu pē­tī­jums rā­da: ja dar­ba­vie­tas tu­vu­mā ir daudz ēdi­nā­ša­nas uz­ņē­mu­mu, kur var no­pirkt uz­ko­das līdz­ņem­ša­nai, tad vai­rums strā­dā­jo­šo dod priekš­ro­ku tie­ši tām, ne­re­ti arī no­tie­sā­jot mal­tī­ti pa ce­ļam uz dar­bu vai mā­jām. Vi­ņiem ir lie­lāks ķer­me­ņa ma­sas in­dekss ne­kā tiem, ku­ri ne­ļau­jas šim pa­ra­du­mam. Ātr­o ēs­tuv­ju pa­stā­vī­ga­jiem klien­tiem ap­tau­ko­ša­nos no­vē­ro ap­tu­ve­ni div­reiz bie­žāk ne­kā tiem, ku­ri mērķ­tie­cī­gi mek­lē ve­se­lī­gu pār­ti­ku.

Ēša­na, pa­ra­lē­li da­rot ko ci­tu

Uz­tu­ra spe­ci­ālis­ti ie­sa­ka plā­not sa­vas mal­tī­tes un to lai­kā pie­vēr­sties vie­nī­gi ēdie­nam. Ja cil­vēks strā­dā pie da­to­ra, sa­ņem elek­tro­nis­kās vēs­tu­les un at­bild uz tām, mek­lē in­for­mā­ci­ju in­ter­ne­tā, re­zer­vē bi­ļe­tes li­do­ju­mam, ru­nā pa tele­fo­nu un pa­ra­lē­li vēl arī ēd, viņš ne vien ne­iz­bau­da ēdie­nu, bet arī ne­kon­tro­lē ap­ēs­tā dau­dzu­mu, ne­re­ti pat kār­tī­gi to ne­sa­koš­ļā. Tā­pēc ir la­bāk, ja nā­kas iz­kus­tē­ties, pie­cel­ties, at­stāt dar­ba vie­tu un do­ties uz ēdi­nā­ša­nas ie­stā­di, no­piet­ni pie­vēr­sties ēdie­nu iz­vē­lei un bez stei­gas tos ap­ēst. Op­ti­mā­lā va­ri­an­tā arī mo­bi­la­jam tāl­ru­nim un plan­šet­da­to­ram bū­tu jā­pa­liek dar­bā uz gal­da.

No­de­vī­gās ap­sprie­žu uz­ko­das

Da­ļā dar­ba­vie­tu pie­ņemts re­gu­lā­ro ap­sprie­žu lai­kā likt gal­dā ce­pu­mus, kon­fek­tes, mai­zī­tes un ci­tas ne­lie­las uz­ko­das, kas arī pā­rē­jā lai­kā ir brī­vi pie­eja­mas, līdz tiek ap­ēs­tas. No vie­nas pus­es – jau­ki, ka ad­mi­nis­trā­ci­ja šā­di rū­pē­jas par dar­bi­nie­kiem, un ir ļo­ti ēr­ti, ja die­nas gai­tā, kad daudz dar­ba un sa­gri­bas ēst, kaut kas vien­mēr at­ro­das tur­pat uz vie­tas. No ot­ras pus­es – tas ir arī kār­di­nā­jums, pie­de­vām vēl dar­bi­nie­kam ar lie­ko sva­ru klu­sī­bā šķiet: es ne­es­mu slik­tāks par ci­tiem, man arī pie­nā­kas. Ļo­ti pro­gre­sī­vās dar­ba­vie­tās, ie­spē­jams, var vie­no­ties, ka ne­ve­se­lī­gas uz­ko­das tiks aiz­stā­tas ar ve­se­lī­gām. Ja tā ne­no­tiek, dar­bi­nie­kiem – ap­alī­šiem to­mēr jā­mē­ģi­na pār­va­rēt kār­di­nā­ju­mu. Ga­lu ga­lā ne­viens ar va­ru uz­ko­das mu­tē ne­bāž.

Re­gu­lā­ri dar­ba­vie­tas baļ­ļu­ki

Te daudz kas at­ka­rīgs no dar­ba­vie­tas kor­po­ra­tī­vās kul­tū­ras un dar­ba de­vē­ju at­tiek­smes. Ko­pī­ga ju­bi­le­ju un svēt­ku svi­nē­ša­na ir viens no pa­sā­ku­miem, kas sa­lie­dē ko­man­du, bet ne­re­ti tā sais­tī­ta ar pa­ma­tī­gu iz­ēša­nos un gal­dā ne­trūkst trek­nu un sal­du gar­du­mu. Rei­zēm ju­bi­lā­ri cen­šas cits ci­tu pār­trum­pot. Cil­vēks, ku­ram ir no­slie­ce uz lie­ko sva­ru, no­nā­kot šā­dā dar­ba­vie­tā, drīz vien jūt, ka vi­duk­ļa ap­kār­tmērs pa­lie­li­nā­jies. Ja dar­ba de­vējs vē­las vei­ci­nāt ve­se­lī­gu dzī­ves­vei­du, vi­ņam jā­at­rod kor­po­ra­tī­va­jiem pa­sā­ku­miem kā­da jaun­a for­ma. Ja nē – viss ir ti­kai pa­ša dar­bi­nie­ka ro­kās, kaut gan tra­dī­ci­jas lauzt ir grū­ti. Ja viņš ir ini­ci­atī­vas ba­gāts un mo­ti­vēts, tad, pie­mē­ram, sa­vā ju­bi­le­jā var pie­dā­vāt ve­se­lī­gā­ku svi­nē­ša­nas al­ter­na­tī­vu un var mek­lēt do­mu­bied­rus to ko­lē­ģu vi­dū, ku­ri arī iz­tei­ku­šies, ka de­rē­tu no­tie­vēt.

Māja

Pieņemot lēmumu par dzīvokļa iegādi un apskatot potenciālos mājokļus, varam nonākt situācijā, kad uzmanību pievēršam vien dzīvokļa izskatam un platībai, taču aizmirstam par daudzām nozīmīgām detaļām. Ko nepieciešams pārbaudīt, lai pēcāk nenonāktu nepatīkamās situācijās saistībā ar jauniegādāto mājokli, stāsta Luminor bankas mājokļu kreditēšanas eksperts Kaspars Sausais.