Liepājas teātra aktrise Agnese Jēkabsone, kura pērnā gada izskaņā ieguva Gada aktrises pagodinājumu, atskatoties uz profesijā aizvadīto laiku, jaunajā gadā apņemas iemantot tik vien kā mieru. «Vēlos gūt pārliecību par sevi, saviem spēkiem. Vēlos iemācīties izbaudīt apstākļu labās puses. Gribu būt mierīga un izbēgt no nav laika sajūtas, kas pavada katru dienu,» viņa uzskaita apņemšanās.
Nesenais svētku laiks Agnesei bijis saspringts – nodziedāti desmit Ziemassvētku koncerti, dažkārt pat pa diviem dienā, un ne mirkli nav iziets no teātra ikdienas rutīnas. «Tas it kā bija darbs, bet tajā pašā laikā veids, kā noķert īsto svētku izjūtu. Redzēt smaidīgos skatītājus ir ļoti liels gandarījums,» teic Agnese un stāsta, ka dažas viņai atvēlētās Ziemassvētku brīvās dienas aizvadījusi kopā ar ģimeni, kā latviešiem pieņemts – pie svētku galda un ar priecīgām čalām. «Šī bija pirmā reize, kad svētkos uzņēmām viesus savās mājās. Parasti braucam ciemos uz laukiem, bet šogad vecāki atbrauca pie mums. Skrēju pa veikaliem meklēt traukus, šmorēju cepeti. Tas bija forši,» viņa atzīst. Jauno gadu Agnese sagaidījusi kopā ar kolēģiem koncertējot un, kā viņa pati saka, «sniedzot prieku citiem un mazāk atvēlot sev».
Vienkārši aktrise
Gadu mija aktrises domās neiezīmējas kā beigu un sākuma satikšanās. Rezumējums par padarīto skaidrāk nolasāms esot tieši sezonas beigās – tagad nodzīvota vien puse no sezonas. «Jūnijā, kad beidzas teātra sezona, parasti izvērtēju, kādas lomas bijušas, ar kādiem režisoriem esmu strādājusi. Gada beigas ir puse no sezonas. Ziemassvētku brīvdienās un tikšanās reizēs ar ģimeni cenšos iegūt enerģiju, lai sezonu veiksmīgi turpinātu. Sākot sezonas otru pusi, var jau cerīgi gaidīt atvaļinājumu,» viņa ieskicē aktiera gada ritējumu.
Pašlaik Agnesei rit piektā sezona teātrī, kas sākusies ar vērienīgām atzinībām. Viņa stāsta: «Aizvadītā sezona man ir bijusi veiksmīga. Jūtu, kā ar katru sezonu izkāpju no studentes atbildības un pārlieku lielās uzcītības. Jūtu, ka kļūstu pieaugusi. Atceros, kā pirmajā sezonā mēs, jaunie aktieri, skrējām pie dēļa skatīties, kādas lomas mums piešķirtas, un pārdzīvojām. Tagad es to uztveru mierīgāk, saprotu, ka nevaru to ietekmēt, tādēļ daru tik, cik varu. Vairs nav tā izmisīgā vēlme kaut ko pierādīt.» Agnese uzskata, ka parādījusi sevi dažādās lomās, raksturos un žanros, tādēļ tālākais ir režisoru izvēles ziņā. «Tagad ir lielāka pārliecība par sevi, esmu izkāpusi no jaunās aktrises titula. Esmu vienkārši aktrise,» viņa pauž un atzīst, ka iegūtā lielākā pašpārliecinātība ļauj lietas un pavērsienus uztvert vienkāršāk. «Es vairs tik ļoti nepārdzīvoju par kritiķu recenzijām. Esmu uzaudzējusi biezāku ādu un iepazinusies ar teātra nerakstītajiem likumiem.»
Balva kā punkts
Pērnais gads nesis Agnesei lielāko Latvijas teātra vides pagodinājumu – Spēlmaņu nakts balvu nominācijā Gada aktrise. Par balvas gaidām viņa stāsta: «Nominācija patiesībā dāvā daudz labākas izjūtas nekā pati balvas saņemšana. Saņemt balvu ir kā pielikt punktu. Gaidīšana ir pats labākais tajā visā.» Aktrise domā, ka izrāde Piafa, kurā viņa atveido slaveno franču dziedātāju Edīti Piafu, izdzīvojot viņas dzīves un karjeras traģiskos līkločus, bija to pelnījusi. Jau iepriekš izrāde saņēmusi raidījuma 100 g kultūras balvu Kilograms kultūras 2013 nominācijā Teātris, bet Agnese par lomas atveidojumu ieguvusi Liepājas Kultūras balvu 2013 un Dienas Gada balvu kultūrā. «Citu balvu iegūšana bija liels pārsteigums, bet Spēlmaņu nakts balva pielika punktu šai plejādei,» viņa secina. «Gaidas bija lielas, es zināju, ka kritiķiem izrāde patika, un arī skatītājiem patīk. Esmu lasījusi visas recenzijas par izrādi. Es ļoti gaidīju balvu, bet nebiju redzējusi savu sāncenšu veikumu, līdz ar to nevarēju simtprocentīgi apgalvot, ka tieši es balvu iegūšu,» viņa ir objektīva, bet nevairās izrādīt prieku par iznākumu. «Saņemt savā vecumā tādu apbalvojumu un Gada aktrises titulu ir patīkami. Tas nozīmē, ka esmu izvēlējusies savai dzīvei pareizo ceļu,» Agnese neslēpj gandarījumu.
Līdzcilvēki centušies Agnesi biedēt, ka tagad strādāt būs grūtāk, bet viņa sevī šādas domas neielaiž. Viņa prāto: «Manuprāt, tituls Gada aktrise ir liels un smags. Tam drīzāk vajadzētu saukties Gada aktierdarbs. Iepriekšējā sezonā man bija trīs lomas, bet lepojos es tikai ar Piafas lomu. Gada aktrise es varētu būt, ja visi trīs darbi būtu bijuši izcili un es ar tiem lepotos. Tā ir šīs profesijas īpatnība – vienā lomā var spīdēt un būt nevainojams, bet citā lomā būt pelēks un nepamanāms.»
Liels notikums
Aktiera darba viena no veiksmes atslēgām, pēc Agneses domām, esot komandas un režisora sadarbība. «Piafā man paveicās, ka Laura Groza-Ķibere bija režisore. Arī ar horeogrāfu, vokālo pedagogu un franču valodas pasniedzēju paveicās. Ja kāds posms no tiem visiem iztrūktu, iespējams, man tagad nebūtu balva,» secina Agnese.
Iedzīvoties leģendārajā un skaudrajā Piafas tēlā ar katru izrādi esot arvien vieglāk – nupat nospēlētas jau 26 izrādes. «Sākumā vienmēr šķita, ka es nekad neuzkāpšu uz skatuves, bija milzīgs uztraukums un nepārliecinātība par sevi. Tagad beidzot redzu, jūtu, dzirdu un izdzīvoju šo lomu. Brīžos, kad izrādes laikā sajūtu kādu Piafas intonāciju, beidzot jūtu kaifu, pār ķermeni noskrien skudriņas. Beidzot varu izbaudīt pašu procesu, jo es nezinu, kad man atkal būs tik liela loma,» viņa vērtē.
Gatavoties vērienīgajai lomai palīdzējis laikus sāktais darbs pie izrādes un tas, ka galvenās lomas atveidotāja atbrīvota no citiem, maznozīmīgākiem darbiņiem teātrī. «Ir labi, ka teātra vadība bija saprotoša un atļāva man pilnvērtīgi gatavoties. Es mācījos franču valodu, lasīju visu par Piafu, skatījos filmas, klausījos. Nedomāju ne par ko citu, tikai par to vienu. Viss teātris tam gatavojās kā lielam notikumam.»
Smags darbs
«Ir liels kompliments, ka izrāde cilvēkus ir aizkustinājusi un ka viņi manam tēlojumam ir noticējuši, turpinot identificēt ar varoni. Man pašai iziet no lomas ir daudz vieglāk, nekā tai noskaņoties. Kad zinu, ka drīz vērsies priekškars, un saprotu, kādām šausmām man atkal būs jāiziet cauri, ķermenis pretojas, ir sajūta, ka kāpj temperatūra. Organisms laikam jau jūt, kādām briesmām tas tiks pakļauts. Kad viss ir beidzies, mani atkal pārņem laimes izjūta,» Agnese raksturo izjūtas pirms un pēc izrādes un atklāj, ka pārdomām pēc nospēlētas izrādes neļaujas, jo uzskata to par sevis žēlošanu – viņa drīzāk distancējas no tēla un atļauj sev būt pašai.
Katrā lomā aktrise vēloties parādīt savu personību, ieguldīt savu artavu, taču viņa neslēpj, ka gadoties lomas, kurās to grūti izdarīt. «Reizēm šķiet, kā es varu prasīt no skatītājiem kādu līdzpārdzīvojumu, ja es pati tam neticu? Neviena loma nekad nav nākusi viegli. Nekad, izlasot lugas materiālu, nav bijis tā, ka pārņem prieks. Katra loma nāk grūti, tas ir smags darbs. Pēc ģenerālmēģinājuma, skaitot stundas līdz izrādei, vienmēr šķiet, ka nepaspēšu kaut ko. Bet domāju, ka tā ir visām aktrisēm,» Agnese vaļsirdīgi stāsta par vājuma brīžiem.
Uztraukuma zālīte
Gada aktrise uzskata, ka viņai ir augstas prasības pret sevi – jo lielāka kļūstot pieredze, jo lielākas ir bailes – tāpēc, ka zemapziņā noslēptas pārteikšanās un citas neveiksmes, kas neatlaiž lomas atveidotāju vairs nekad. Lai iemantotu pārliecību par sevi, Agnese pirms katras izrādes uzcītīgi atkārto tekstus. «Man nepatīk ļauties improvizācijai. Tādēļ ir radīta luga, lai izrāde ritētu pēc tās un aktieris to iemācītos. Ja esmu atkārtojusi, uztraukums ir mazāks – tā ir mana uztraukuma zālīte. Uz skatuves nav nekā cita, par ko uztraukties, kā vienīgi par to, vai kaut ko nesajaukšu. Ja esmu atkārtojusi, pārliecība ir lielāka. Tas ir mans līdzeklis, kā sevi pasaudzēt,» viņa atklāj miera recepti. Tāpat pirms izrādēm Agnesei ir svarīgi pārbaudīt rekvizītus – vai viss ir sagatavots, vai ir savās vietās. To darot reti kurš aktieris, bet viņas aktiermākslas pasniedzēji to strikti iemācījuši.
Šo Agnese vērtē kā ļoti grūtu posmu, jo ierasto trīs lomu vietā viņas pienākumi dubultojušies – pusgadā izdzīvota gada slodze. To šosezon ietekmējis jauno aktrišu – māmiņu bums. «Astoņu vietā palikušas vairs tikai piecas, tādēļ slodze neapšaubāmi ir jūtama. Šobrīd mēs pat priecātos, ja pieņemtu darbā vēl kādu jauno aktrisi. Te nav fabrika, kur notiek ražošanas darbs. Šis ir radošs process, tādēļ ik pa laikam kaut kur vajag pasmelties enerģiju. Ja šādas iespējas nav, ir grūti atrast motivāciju vien sevī,» viņa kļūst domīga.
Šī nav skola
Pašlaik Agnese meklējot veidus, kā atgūt spēkus un atjaunoties jaunam darba cēlienam, jo aiz muguras ir milzu slodze – dažkārt viņa mājās esot vien divas dienas mēnesī. «Brīžiem šķiet, ka tas ir necilvēcīgi, bet tāda ir šī profesija, un tur neko nevar darīt. Pusgadu varu strādāt dienu no dienas, bet nākamais pusgads var gadīties brīvs no lieliem darbiem, tādēļ labāk jāpriecājas par iespēju strādāt. Es nevaru pateikt, kurā pusgadā es būšu laimīgāka – tad, kad man ir daudz darba, vai tad, kad esmu bez darba,» viņa attaisno nenoslēpjamo pārgurumu. «Aktiera profesija ir grūta, un es laikam nevienam neieteiktu iet to studēt. Nākas aizmirst par sevi, par savu dzīvi. Aktieris pats sev ir otrajā plānā, jo pirmajā plānā ir teātris. Par sevi es domāšu atvaļinājumā, kad man būs 30 brīvas dienas un es izslēgšu telefonu un aizbraukšu uz ārzemēm. Tikai ar tām 30 dienām nepietiek visai sezonai. Ja nav pilnvērtīgas atpūtas brīžu, tad mazliet rodas šī fabrikas sajūta.»
Patikšana pret darbu Agnesei esot neizmērojama, taču, strādājot saspringtā ritmā, gadās, ka pieviļ fiziskais ķermenis. «Vienu brīdi slimoju ik pēc trim nedēļām, un tas, manuprāt, ir stāvoklis, kas signalizē, ka ir jāapstājas. Bet es neko nevaru ietekmēt, jo viss teātris nevar apstāties manas slimības dēļ. Man ir jāiet un jāspēlē. Šī nav skola, kur es varu atnest ārsta zīmi un pateikt, ka es vairs nenākšu. Ja teātri nemīl simtprocentīgi, tad te nav ko darīt. Tas ir vienīgais, kas mani te notur,» viņa skaudri atzīstas.
Teātris kā baznīca
Tāpat grūtākos brīžos saņemties palīdzot enerģijas apmaiņa ar skatītājiem un esība uz skatuves – tas, pēc Agneses domām, ir kaut kas pārdabisks. «Man šķiet, tā ir tāda parādība būt par aktrisi, jo to nevar iemācīties – vai nu esi, vai nu neesi. Tā nav profesija, tas ir dzīvesveids, tā ir misija. Teātris ir kā baznīca, kam tu tici, un esi ar mieru paciest mazās krīzītes,» domā Agnese un uzskata, ka tie, kas nāk uz teātri pelnīt naudu, ātri profesiju pamet. Vissaviļņojošākais esot pēc izrādes dzirdēt nerimstošus aplausus un redzēt asaras skatītāju acīs. Tas aktrisei dod enerģiju turpināt strādāt. «Es strādāju skatītāju dēļ. Es pati savas lomas neredzu, par tām netīksminos. To redz viņi.»
Tajā pašā laikā Agnese neslēpj, ka vēlas iemantot jaunas lomas arī dzīvē. «Es ceru, ka vecumdienās nevajadzēs teikt: «Kam es mīlēju to teātri tik ļoti?» Es gribu ģimeni un bērnus. Bet, manuprāt, būtu grēks pašā aktīvākajā periodā pazust no aprites.» Talantīgā aktrise atzīst, ka nevēlētos, lai Piafa būtu viņas pēdējā lielā loma. «Man patīk dziedāt, patīk mūzikli. To es tiešām izbaudu. Jūtu, ka tas man padodas, tādēļ vēlētos dziedāt kādā lielā mūziklā. Kādreiz atkal gribas spēlēt tādā lielā izrādē, kurai jāgatavojas gadrīz pusgadu. Vēlos neieslīgt rutīnā, bet ļauties jauniem pārbaudījumiem. Es neesmu formas aktrise, man nepatīk spēlēt komēdijas. Man patīk dabiskas lomas, tāpēc šķiet, ka patiktu spēlēt mazajā zālē, kas, cerams, drīzumā būs arī Liepājas teātrī. Tur aktieris var būt viņš pats, tur nevar melot,» ieceres atklāj Agnese.