CIEMOS: Mellužu idille ar mākslinieku pieskārienu

© Leonīds Gusevs

Vie­ta, kas vi­su lai­ku ie­dves­mo un ro­si­na ar­vien jaun­ām ra­do­šām ide­jām – šķiet, grū­ti rast vēl pre­cī­zā­ku rak­stu­ro­ju­mu mā­jai, ko kopš 1968. ga­da pār­do­mā­ti un mērķ­tie­cī­gi vei­do un kopj Mai­ga un Egils Ro­zen­ber­gi. Tek­stil­māk­sli­nie­ka vec­tē­va pa­gā­ju­šā gad­sim­ta sā­ku­mā bū­vē­tā mā­ja Mel­lu­žos: ti­pisks sa­va lai­ka Jūr­ma­las ap­bū­ves pa­raugs – vien­stā­va ko­ka ēka ar vir­tu­vi, trim ap­dzī­vo­ja­mām is­ta­bām, ve­ran­du un sau­so tu­ale­ti pa­gal­mā – lai­ka gai­tā pie­dzī­vo­ju­si acīm re­dza­mas pār­vēr­tī­bas, bet ne­viens ne­ņe­mas ap­gal­vot, ka ta­gad punkts uz «i» ir uz­likts.

Klau­so­ties dzim­tas mā­jas vēs­tu­res īso kur­su na­ma­tē­va iz­pil­dī­ju­mā, ne­var ne­sa­just lep­nu­mu par sa­vu sen­ču uz­ņē­mī­bu un dar­ba mī­les­tī­bu. «Uz 2000 kvad­rāt­met­ru lie­lā ze­mes­ga­ba­la Mel­lu­žu prie­žu me­ža ie­lo­kā, ko ma­na tē­va tēvs Krišs Al­der­ma­nis ie­gā­dā­jās no Ma­jo­ru ba­ro­na, ie­sā­ku­mā pa­cē­lās ne­ci­la vien­stā­va bū­ve – tā­du vēl šo­dien pil­na Jūr­ma­la,» teic Egils un at­klāj, ka ša­jā mā­jā pa­sau­li pir­mo rei­zi ie­rau­dzī­jis gan vi­ņa tēvs, gan viņš pats. «Ne­bū­šu me­lo­jis, ja teik­šu, ka pie­dzi­mu jau ar āmu­ru ro­kās. Ra­dos nav ne­vie­na, kam bū­tu bi­ju­si jeb­kā­da saik­ne ar māk­slas pa­sau­li, ja nu vie­nī­gi vec­tēvs – labs amat­nieks, kam vis­i dar­bi gā­ja no ro­kas. Vi­ņa kal­ti, āmu­ri un vis­i ci­ti ama­ta rī­ki bi­ja ma­nas mī­ļā­kās ro­taļ­lie­tas. Vec­tēvs ne­ko ne­lie­dza, šur tur vēl pa­mā­cī­ja, un es sa­vā no­da­bā pats iz­do­mā­ju un meis­ta­ro­ju da­žā­das ma­šī­nas, ku­ģus – tāds bi­ja ma­nas ra­do­šās dar­bī­bas pirm­sā­kums.»

Pēc Ja­ņa Ro­zen­tā­la Rī­gas māk­slas vi­dus­sko­las beig­ša­nas to­po­ša­jam māk­sli­nie­kam va­ja­dzē­jis iz­vē­lē­ties: tur­pi­nāt aiz­sāk­tās glez­nie­cī­bas stu­di­jas Māk­slas aka­dē­mi­jā vai lū­kot pēc kā in­te­re­san­tā­ka. Egi­la iz­vē­le ap­stā­ju­sies pie aka­dē­mi­jā ne­sen at­vēr­tās Tek­stil­māk­slas no­da­ļas. «Mā­co­ties tre­ša­jā kur­sā, sa­pra­tu, ka ir va­ja­dzī­ga pa­šam sa­va dar­bnī­ca un mā­jas bē­ni­ņos, ja tos pār­bū­vē, vie­tu stel­lēm un auša­nai va­rē­tu ie­kār­tot. Ap­ru­nā­jo­ties ar pa­zīs­ta­mu ar­hi­tek­tu, iz­kris­ta­li­zē­jās do­ma: vec­tē­va cel­ta­jai mā­jai pie­bū­vē­jot klāt abus ga­lus, ras­tos pa­pil­du pla­tī­ba, kur dro­ši va­rē­tu iz­bū­vēt ot­ro stā­vu. Ar pār­is meis­ta­ru un amat­nie­ku pa­lī­dzī­bu tā arī iz­da­rī­ju. Nu man auša­nai bi­ja pa­šam sa­va dar­bnī­ca, pēc lau­ku steļ­ļu pa­rau­ga pats uz­tai­sī­ju stel­les: va­rē­ju pie­ņemt pa­sū­tī­ju­mus un aust go­be­lē­nus. No se­zo­nas uz se­zo­nu pa va­sa­ru bū­vē­ju mā­ju, pa zie­mu audu go­be­lē­nus. Tik­līdz kā­du dar­bu iz­de­vās pār­dot, vi­su nau­du tū­līt ie­gul­dī­ju jaun­u celt­nie­cī­bas ma­te­ri­ālu ie­gā­dē,» stās­ta Egils un ne­slēpj: drīz mā­jās ie­ve­dis lie­pāj­nie­ci Mai­gu, drīz jaun­ajā ģi­me­nē pie­dzi­mis dēls, drīz ne­se­nie mā­jas pa­pla­ši­nā­ju­mi at­kal kļu­vu­ši par šau­riem.

 

Priekš­ro­ka da­bis­ku­mam

Saim­nie­ki teic, ka pa­gā­ju­šā gad­sim­ta sā­ku­mā bū­vē­tā mā­ja nu pie­dzī­vo­ju­si arī pār­bū­ves ot­ro eta­pu, kā re­zul­tā­tā ēkas vie­nā spār­nā ta­gad dzī­vo mā­sas ģi­me­ne un Egi­la mam­ma, ku­rai šo­brīd ir 94 ga­di, sa­vu­kārt mā­jas ot­ra­jā ga­lā no 1968. ga­da sa­vu pa­sau­li ar iz­teik­tām in­di­vi­du­ali­tā­tes pa­zī­mēm vei­do Mai­ga un Egils.

«Jau ta­jā brī­dī, kad vēl ti­kai do­mā­jām par sa­vas dzī­ves tel­pas pa­pla­ši­nā­ša­nu, abiem ar Mai­gu bi­ja skaidrs: gan tel­pu ap­da­rē, gan in­ter­je­rā jā­do­mi­nē vis­am, kas īsts un da­bisks, gri­bē­jām, lai ir ie­spē­ja­mi daudz ko­ka,» sa­ka Egils, bet Mai­ga vī­ra teik­to pa­pil­di­na: «80. ga­dos, kad mēs te iz­vēr­sā­mies, ne­kā­dus mūs­die­nī­gus ap­da­res un celt­nie­cī­bas ma­te­ri­ālus pa­sau­le vēl ne­maz ne­pa­zi­na! Tos pa­šus kok­ma­te­ri­ālus da­būt bi­ja ļo­ti pro­ble­mā­tis­ki, jo ne­kur ne­kā ne­bi­ja. Ja iz­de­vās at­kost vi­sur val­do­šo pa­zī­ša­nās un bla­tu sis­tē­mas me­hā­nis­mu, ja vien­mēr rei­zē ar ofi­ci­ālo sum­mu bi­ji ga­tavs mak­sāt arī šķid­ra­jā va­lū­tā, ne­maz tik tra­ki ne­bi­ja.» Egils at­ce­ras, kā kok­ma­te­ri­ālu no­lik­ta­vas strād­nie­ki, uz­zi­nā­ju­ši vi­ņa am­bi­ci­ozās pār­bū­ves ie­ce­res, sā­ku­mā smē­ju­šies, sak’, pui­kiņš ne­ap­zi­nās, uz ko grib pa­rak­stī­ties... Ta­ču re­dzē­da­mi, ar kā­du ne­at­lai­dī­bu jaun­ais māk­sli­nieks me­dī kat­ru daudz­maz sau­sā­ku baļ­ķa, dē­ļa vai bru­sas ga­lu, drīz pa­ši zva­nī­ju­ši un in­for­mē­ju­ši, kad vei­ka­la no­lik­ta­vā gai­dāms kār­tē­jais pie­ve­dums. «Ar lai­ku kok­ma­te­ri­ālu pla­ča vī­ru acīs no zaļ­knāb­ja iz­au­gu par īs­tu lie­tas­ko­ka pa­zi­nē­ju, kam pa­šam at­ļā­va iz­vē­lē­ties tie­ši to, kas va­ja­dzīgs,» smej Egils.

 

Ide­ju aiz­ņem­ša­nās

Mā­jas un tai pie­gu­lo­šā dār­za ār­ējā vei­do­lā, tel­pu ie­kār­to­ju­mā un in­ter­je­rā ne­var ne­sa­zī­mēt ci­tu tau­tu kul­tū­ru rok­rak­sta pa­zī­mes. Māk­sli­nieks šo at­zi­ņu ap­stip­ri­na, sa­kot, ka dzī­vē gan abiem ar sie­vu, gan vie­nam nā­cies daudz ce­ļot pa pa­sau­li un kat­rā vie­tā iz­do­do­ties ie­rau­dzīt ko tā­du, kas at­stā­jot spē­cī­gu ie­spai­du. Ne rei­zi vien ap­mek­lē­jot Fran­ci­ju, Ro­zen­ber­gu lau­lā­to pār­i uz­ru­nā­ju­šas tie­ši Pa­rī­zes par­kos ie­rau­dzī­tās mē­be­les, kā re­zul­tā­tā, mā­jās at­brau­cis, Egils pie gald­nie­ka pa­sū­tī­jis vai­rā­kus ap­jo­mī­gus ko­ka so­lus, glu­ži vai Lui­ja XIV val­dī­ša­nas lai­ka par­ka mē­be­ļu ko­pi­jas. «Ne­ko no re­dzē­tā ne­ko­pē­ju, tas vien­kār­ši nav ie­spē­jams. Es vien­kār­ši aiz­ņe­mos la­bas ide­jas, lai tās pie­lā­go­tu sa­vām va­ja­dzī­bām,» skaid­ro māk­sli­nieks, ku­ram bi­ju­si iz­de­vī­ba vai­rā­kas rei­zes pa­būt arī Ja­pā­nā. Ja­pā­ņu sa­dzī­ves kul­tū­ra, vien­kār­šie, es­tē­tis­kie un fun­kci­onā­lie ja­pā­ņu mā­jok­ļi uz Egi­lu at­stā­ju­ši pār­stei­dzo­ši pa­tī­ka­mu ie­spai­du. «Uz­le­co­šās sau­les zem­ē re­dzē­tā ie­spai­dā mā­jas priekš­ā tā­dā pseido­ja­pā­nis­kā sti­lā iz­vei­do­ju stā­dī­ju­mu gru­pu ar mi­ni­atū­ru for­mu augiem, no ķie­ģe­ļiem mū­rē­to mā­ju ap­šu­vu ar ko­ka dē­ļiem, iz­vei­do­ju ga­le­ri­ju un te­ra­si.»

Tek­stil­māk­sli­nie­ka kun­dze Mai­ga, uz­teik­da­ma vī­ra daudz­pu­sī­gās pras­mes un mā­kas, pre­ci­zē: «Mums ar Egi­lu ir ne­rak­stīts, bet strikts ie­tek­mes sfē­ru da­lī­jums: ma­nā rūp­ju lo­kā gal­ve­no­kārt at­ro­das viss, kas sais­tīts ar mā­jas un tās ap­kār­tnes de­ko­ra­tī­vo pus­i, sa­vu­kārt Egi­la pie­nā­ku­mos ie­tilpst tas, kas pa­ģēr kon­struk­tī­vu ie­jauk­ša­nos – vis­as pie­bū­ves, pār­bū­ves, iz­de­gu­šo spul­dzī­šu no­mai­ņas, mal­kas re­zer­ves ka­mī­nam un tam­lī­dzī­gi.»

 

Vā­jī­ba uz anti­kvā­ru

To, ka mā­jas saim­nie­kiem pie­mīt vā­jī­ba uz anti­kvā­rām lie­tām, trau­kiem un mē­be­lēm, var re­dzēt uz­reiz. Saim­nie­ki ne­maz ne­slēpj: «Kad ie­kār­to­jām sa­vu mā­ju, mūs ne­ap­mie­ri­nā­ja ne­kas no tā, kas bi­ja at­ro­dams vei­ka­los. Va­ja­dzē­ja kaut ko in­di­vi­du­ālu, ar iz­teik­tām per­so­nī­bas pa­zī­mēm. Vis­am se­nat­nī­ga­jam šī in­di­vi­du­ali­tā­te ne­no­lie­dza­mi pie­mīt. Bi­ja laiks, kad abi ar sie­vu kā tā­di med­nie­ki ļo­ti ap­zi­nā­ti mek­lē­jām un vā­cām vi­su, kas li­kās uz­ma­nī­bas vērts. Arī drau­gi un pa­zi­ņas, zi­nā­da­mi mū­su vā­jī­bu uz vi­su se­nat­nī­go, šo to no ta­gad mūs­mā­jās ie­rau­gā­mā ir pie­spē­ju­ši. Mā­jas ie­kār­to­ša­nas pro­ce­sā bie­ži vien de­vā­mies tā­dās kā eks­pe­dī­ci­jās uz at­tā­lām Kur­ze­mes lau­ku sē­tām un zvej­niek­cie­miem, lai ap­vai­cā­tos, vai saim­nie­kiem bē­ni­ņos ga­dī­ju­mā ne­stāv kā­das ve­cas man­tas, ko pa­ši vairs ne­lie­to un bū­tu prie­cī­gi, va­ļā ti­ku­ši. Bu­fe­te, kas ta­gad at­ro­das vir­tu­vē, bi­ja ķir­mju sa­ēs­ta, un ie­priek­šē­jie saim­nie­ki to jau stie­pa uz uguns­ku­ru. Pār­ve­du mē­be­li mā­jās, res­tau­rē­ju, at­brī­vo­jā­mies no ķir­mjiem, un viss. Lie­lais ka­pa­ra katls, ku­rā ta­gad gla­bā­jam mal­ku ka­mī­na va­ja­dzī­bām, sa­vu­laik pie­de­rē­ja Sa­bi­les či­gā­niem, vi­ņi ta­jā vā­rī­ja zu­pu. Pēc ta­bo­ra pār­cel­ša­nās uz ci­tu vie­tu, caur­o kat­lu ceļ­ma­lā at­ra­da un zi­ņu man pa­de­va viens draugs,» stās­ta Egils un pie­bilst, ka da­ļa in­te­re­san­tu anti­kvā­ra lie­tu esot at­ce­ļo­ju­šas pat no krā­mu tir­dzi­ņiem Pa­rī­zē un An­gli­jā – nu kā ne­pir­ksi, ja ie­rau­gi un sa­pro­ti: ja ne­no­pir­kšu, mā­jās ne­brauk­šu!

Māja

Pieņemot lēmumu par dzīvokļa iegādi un apskatot potenciālos mājokļus, varam nonākt situācijā, kad uzmanību pievēršam vien dzīvokļa izskatam un platībai, taču aizmirstam par daudzām nozīmīgām detaļām. Ko nepieciešams pārbaudīt, lai pēcāk nenonāktu nepatīkamās situācijās saistībā ar jauniegādāto mājokli, stāsta Luminor bankas mājokļu kreditēšanas eksperts Kaspars Sausais.