Vieta, kas visu laiku iedvesmo un rosina arvien jaunām radošām idejām – šķiet, grūti rast vēl precīzāku raksturojumu mājai, ko kopš 1968. gada pārdomāti un mērķtiecīgi veido un kopj Maiga un Egils Rozenbergi. Tekstilmākslinieka vectēva pagājušā gadsimta sākumā būvētā māja Mellužos: tipisks sava laika Jūrmalas apbūves paraugs – vienstāva koka ēka ar virtuvi, trim apdzīvojamām istabām, verandu un sauso tualeti pagalmā – laika gaitā piedzīvojusi acīm redzamas pārvērtības, bet neviens neņemas apgalvot, ka tagad punkts uz «i» ir uzlikts.
Klausoties dzimtas mājas vēstures īso kursu namatēva izpildījumā, nevar nesajust lepnumu par savu senču uzņēmību un darba mīlestību. «Uz 2000 kvadrātmetru lielā zemesgabala Mellužu priežu meža ielokā, ko mana tēva tēvs Krišs Aldermanis iegādājās no Majoru barona, iesākumā pacēlās necila vienstāva būve – tādu vēl šodien pilna Jūrmala,» teic Egils un atklāj, ka šajā mājā pasauli pirmo reizi ieraudzījis gan viņa tēvs, gan viņš pats. «Nebūšu melojis, ja teikšu, ka piedzimu jau ar āmuru rokās. Rados nav neviena, kam būtu bijusi jebkāda saikne ar mākslas pasauli, ja nu vienīgi vectēvs – labs amatnieks, kam visi darbi gāja no rokas. Viņa kalti, āmuri un visi citi amata rīki bija manas mīļākās rotaļlietas. Vectēvs neko neliedza, šur tur vēl pamācīja, un es savā nodabā pats izdomāju un meistaroju dažādas mašīnas, kuģus – tāds bija manas radošās darbības pirmsākums.»
Pēc Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolas beigšanas topošajam māksliniekam vajadzējis izvēlēties: turpināt aizsāktās glezniecības studijas Mākslas akadēmijā vai lūkot pēc kā interesantāka. Egila izvēle apstājusies pie akadēmijā nesen atvērtās Tekstilmākslas nodaļas. «Mācoties trešajā kursā, sapratu, ka ir vajadzīga pašam sava darbnīca un mājas bēniņos, ja tos pārbūvē, vietu stellēm un aušanai varētu iekārtot. Aprunājoties ar pazīstamu arhitektu, izkristalizējās doma: vectēva celtajai mājai piebūvējot klāt abus galus, rastos papildu platība, kur droši varētu izbūvēt otro stāvu. Ar pāris meistaru un amatnieku palīdzību tā arī izdarīju. Nu man aušanai bija pašam sava darbnīca, pēc lauku steļļu parauga pats uztaisīju stelles: varēju pieņemt pasūtījumus un aust gobelēnus. No sezonas uz sezonu pa vasaru būvēju māju, pa ziemu audu gobelēnus. Tiklīdz kādu darbu izdevās pārdot, visu naudu tūlīt ieguldīju jaunu celtniecības materiālu iegādē,» stāsta Egils un neslēpj: drīz mājās ievedis liepājnieci Maigu, drīz jaunajā ģimenē piedzimis dēls, drīz nesenie mājas paplašinājumi atkal kļuvuši par šauriem.
Priekšroka dabiskumam
Saimnieki teic, ka pagājušā gadsimta sākumā būvētā māja nu piedzīvojusi arī pārbūves otro etapu, kā rezultātā ēkas vienā spārnā tagad dzīvo māsas ģimene un Egila mamma, kurai šobrīd ir 94 gadi, savukārt mājas otrajā galā no 1968. gada savu pasauli ar izteiktām individualitātes pazīmēm veido Maiga un Egils.
«Jau tajā brīdī, kad vēl tikai domājām par savas dzīves telpas paplašināšanu, abiem ar Maigu bija skaidrs: gan telpu apdarē, gan interjerā jādominē visam, kas īsts un dabisks, gribējām, lai ir iespējami daudz koka,» saka Egils, bet Maiga vīra teikto papildina: «80. gados, kad mēs te izvērsāmies, nekādus mūsdienīgus apdares un celtniecības materiālus pasaule vēl nemaz nepazina! Tos pašus kokmateriālus dabūt bija ļoti problemātiski, jo nekur nekā nebija. Ja izdevās atkost visur valdošo pazīšanās un blatu sistēmas mehānismu, ja vienmēr reizē ar oficiālo summu biji gatavs maksāt arī šķidrajā valūtā, nemaz tik traki nebija.» Egils atceras, kā kokmateriālu noliktavas strādnieki, uzzinājuši viņa ambiciozās pārbūves ieceres, sākumā smējušies, sak’, puikiņš neapzinās, uz ko grib parakstīties... Taču redzēdami, ar kādu neatlaidību jaunais mākslinieks medī katru daudzmaz sausāku baļķa, dēļa vai brusas galu, drīz paši zvanījuši un informējuši, kad veikala noliktavā gaidāms kārtējais pievedums. «Ar laiku kokmateriālu plača vīru acīs no zaļknābja izaugu par īstu lietaskoka pazinēju, kam pašam atļāva izvēlēties tieši to, kas vajadzīgs,» smej Egils.
Ideju aizņemšanās
Mājas un tai piegulošā dārza ārējā veidolā, telpu iekārtojumā un interjerā nevar nesazīmēt citu tautu kultūru rokraksta pazīmes. Mākslinieks šo atziņu apstiprina, sakot, ka dzīvē gan abiem ar sievu, gan vienam nācies daudz ceļot pa pasauli un katrā vietā izdodoties ieraudzīt ko tādu, kas atstājot spēcīgu iespaidu. Ne reizi vien apmeklējot Franciju, Rozenbergu laulāto pāri uzrunājušas tieši Parīzes parkos ieraudzītās mēbeles, kā rezultātā, mājās atbraucis, Egils pie galdnieka pasūtījis vairākus apjomīgus koka solus, gluži vai Luija XIV valdīšanas laika parka mēbeļu kopijas. «Neko no redzētā nekopēju, tas vienkārši nav iespējams. Es vienkārši aizņemos labas idejas, lai tās pielāgotu savām vajadzībām,» skaidro mākslinieks, kuram bijusi izdevība vairākas reizes pabūt arī Japānā. Japāņu sadzīves kultūra, vienkāršie, estētiskie un funkcionālie japāņu mājokļi uz Egilu atstājuši pārsteidzoši patīkamu iespaidu. «Uzlecošās saules zemē redzētā iespaidā mājas priekšā tādā pseidojapāniskā stilā izveidoju stādījumu grupu ar miniatūru formu augiem, no ķieģeļiem mūrēto māju apšuvu ar koka dēļiem, izveidoju galeriju un terasi.»
Tekstilmākslinieka kundze Maiga, uzteikdama vīra daudzpusīgās prasmes un mākas, precizē: «Mums ar Egilu ir nerakstīts, bet strikts ietekmes sfēru dalījums: manā rūpju lokā galvenokārt atrodas viss, kas saistīts ar mājas un tās apkārtnes dekoratīvo pusi, savukārt Egila pienākumos ietilpst tas, kas paģēr konstruktīvu iejaukšanos – visas piebūves, pārbūves, izdegušo spuldzīšu nomaiņas, malkas rezerves kamīnam un tamlīdzīgi.»
Vājība uz antikvāru
To, ka mājas saimniekiem piemīt vājība uz antikvārām lietām, traukiem un mēbelēm, var redzēt uzreiz. Saimnieki nemaz neslēpj: «Kad iekārtojām savu māju, mūs neapmierināja nekas no tā, kas bija atrodams veikalos. Vajadzēja kaut ko individuālu, ar izteiktām personības pazīmēm. Visam senatnīgajam šī individualitāte nenoliedzami piemīt. Bija laiks, kad abi ar sievu kā tādi mednieki ļoti apzināti meklējām un vācām visu, kas likās uzmanības vērts. Arī draugi un paziņas, zinādami mūsu vājību uz visu senatnīgo, šo to no tagad mūsmājās ieraugāmā ir piespējuši. Mājas iekārtošanas procesā bieži vien devāmies tādās kā ekspedīcijās uz attālām Kurzemes lauku sētām un zvejniekciemiem, lai apvaicātos, vai saimniekiem bēniņos gadījumā nestāv kādas vecas mantas, ko paši vairs nelieto un būtu priecīgi, vaļā tikuši. Bufete, kas tagad atrodas virtuvē, bija ķirmju saēsta, un iepriekšējie saimnieki to jau stiepa uz ugunskuru. Pārvedu mēbeli mājās, restaurēju, atbrīvojāmies no ķirmjiem, un viss. Lielais kapara katls, kurā tagad glabājam malku kamīna vajadzībām, savulaik piederēja Sabiles čigāniem, viņi tajā vārīja zupu. Pēc tabora pārcelšanās uz citu vietu, cauro katlu ceļmalā atrada un ziņu man padeva viens draugs,» stāsta Egils un piebilst, ka daļa interesantu antikvāra lietu esot atceļojušas pat no krāmu tirdziņiem Parīzē un Anglijā – nu kā nepirksi, ja ieraugi un saproti: ja nenopirkšu, mājās nebraukšu!