Aina Kalnciema: mūzika iedarbojas lēni un dziļi

© f64

No­vem­bra sā­ku­mā kla­sis­kās mū­zi­kas cie­nī­tā­jus at­kal aicinājis ik­ga­dē­jais, šo­gad jau 14. Starp­tau­tis­kais Ba­ha ka­mer­mū­zi­kas fes­ti­vāls. «Man, or­ga­ni­za­to­rei, šķiet, ka katrs fes­ti­vāls ir īpašs. Par vis­iem māk­sli­nie­kiem, ku­rus aici­nu pie­da­lī­ties, il­gi do­mā­ju, vēr­tē­ju, un ar mī­les­tī­bu vi­ņi tiek gai­dī­ti cie­mos,» at­zīst Ba­ha ka­mer­mū­zi­kas fes­ti­vā­la di­rek­to­re Aina Kaln­cie­ma.

Māk­sli­nie­ce bilst, ka ie­gu­vu­si lie­lu pie­re­dzi, or­ga­ni­zē­jot šo fes­ti­vā­lu, un ra­dies daudz in­te­re­san­tu at­zi­ņu. Vi­ņa pa­ti ap­mek­lē da­žā­dus fes­ti­vā­lus un kon­cer­tus, tā­pēc iz­vei­do­jies ob­jek­tīvs priekš­stats, kas ir vēr­tīgs, ie­gu­vis starp­tau­tis­ku at­zi­nī­bu un bū­tu in­te­re­sants un pie­ejams Rī­gas pub­li­kai fes­ti­vā­la lai­kā. Vi­ņa uz­ska­ta, ka pa­sau­lē ir daudz iz­ci­lu māk­sli­nie­ku, tā­pēc daž­kārt ir grū­ti ori­en­tē­ties un iz­svērt, ku­rus uz­ai­ci­nāt pie­da­lī­ties ša­jā vē­rie­nī­ga­jā Lat­vi­jas kul­tū­ras dzī­ves no­ti­ku­mā. «No­tei­co­šais kā it vi­sur ir in­di­vi­du­ālā gau­me un sa­jū­tas, tā­pēc arī uz­ai­ci­nā­tie mū­zi­ķi gal­ve­no­kārt ir ma­nas gau­mes un iz­vē­les re­zul­tāts.» Fes­ti­vā­la or­ga­ni­za­to­re uz­ska­ta, ka šo­gad šā vē­rie­nī­gā kul­tū­ras pa­sā­ku­ma lie­lā­kais no­ti­kums – Fran­ci­jas ba­ro­ka an­sam­bļa L’Arpeggiata, kas fes­ti­vā­lā pie­da­lās jau ce­tur­to rei­zi, kon­certs de­cem­brī. «Pub­li­ku sa­jūs­mi­na šā an­sam­bļa uz­stā­ša­nās. Tas ir pro­fe­si­onā­li ne­vai­no­jams, tem­pe­ra­men­tīgs un šar­mants. Pro­tams, uz fes­ti­vā­lu aici­nu gan sa­vus fa­vo­rī­tus, gan cen­šos uz­ai­ci­nāt tos, ku­ri Lat­vi­jā līdz šim nav uz­stā­ju­šies.»

Kom­po­nis­tam šo­gad – 300

Šo­gad iz­ci­lais vā­cu kom­po­nists Karls Fi­lips Ema­nu­els Bahs, Jo­ha­na Se­bas­ti­āna Ba­ha dēls, ku­ra vār­du go­dam nes fes­ti­vāls, at­zī­mē­tu 300 ga­du ju­bi­le­ju. «Vi­ņam ir bi­ju­si sais­tī­ba ar Lat­vi­ju, te dzī­vo­ju­ši vi­ņa drau­gi,» stās­ta A. Kaln­cie­ma un at­klāj fak­tu, ka K. F. E. Ba­ha so­lo­dar­bus Lat­vi­jā gan­drīz ne­spē­lē. «Vi­ņam ir daudz in­stru­men­tā­lo kon­cer­tu – čel­la, flau­tas, kla­vie­ru, un tad di­ri­ģen­ti mēdz teikt, ka K. F. E. Bahs ir brī­niš­ķīgs kom­po­nists, bet pēc tam vi­ņa skaņ­dar­bus no­liek plauk­tā un aiz­mirst!» Kom­po­nis­ta K. F. E. Ba­ha ju­bi­le­jas at­ce­res va­kars no­tiks rei­zē ar fes­ti­vā­la at­klā­ša­nas pa­sā­ku­mu 10. no­vem­brī. «Prie­cā­jos, ka Mū­zi­kas aka­dē­mi­jas do­cē­tā­ji pi­anis­ti ar en­tu­zi­as­mu at­sau­cās ide­jai – pie­da­lī­ties fes­ti­vā­la at­klā­ša­nas kon­cer­tā.»

Ne­re­ti A. Kaln­cie­mai jau­tā, kā­pēc po­pu­la­ri­zē tie­ši Jo­ha­nu Se­bas­ti­ānu Ba­hu un vi­ņa mū­zi­ku. «Fes­ti­vā­lā ne­skan ti­kai Ba­ha mū­zi­ka, bet arī viss ba­ro­ka laik­mets. Bahs pa­zi­na un cie­nī­ja ci­tu kom­po­nis­tu, it īpa­ši fran­ču, mū­zi­ku. No ot­ras pus­es – dau­dzi ir smē­lu­šies ie­dves­mu no vi­ņa die­viš­ķa­jiem skaņ­dar­biem. Ma­nu­prāt, nav kom­po­nis­tu, lai kā­dā žan­rā arī vi­ņi strā­dā­tu, kas ne­no­lieg­tu gal­vu Ba­ha ģē­ni­ja priekš­ā.» A. Kaln­cie­ma se­ci­na, ka Ba­ha mū­zi­kai rak­stu­rī­ga ir īpat­nī­ba – klau­sī­tā­ji to var arī ne­iz­prast un ne­mī­lēt, tā var šķist sve­ša un sa­rež­ģī­ta, ta­ču tai pie­mīt mil­zīgs pie­vil­kša­nas spēks. «Klau­so­ties Ba­ha mū­zi­ku, tā ār­stē. Man pa­tīk Ba­ha mū­zi­ku sa­lī­dzi­nāt ar ho­me­opā­ti­ju. Tā ie­dar­bo­jas lē­ni, bet dzi­ļi. Šo­dien, ma­nu­prāt, ne­viens vēl nav tā pa īs­tam iz­pra­tis un no­vēr­tē­jis šo kom­po­nis­tu. Bahs pie­der vi­sai cil­vē­cei, vi­ņa mū­zi­ka ir pār­lai­cī­ga.» A. Kaln­cie­ma iz­jūt lie­lu pie­tā­ti pret šo kom­po­nis­tu un ap­zi­nās, ka arī pa­ti vi­ņu ne tu­vu vēl nav iz­pra­tu­si.

Klau­sī­tā­jiem iz­mek­lē­ta vi­de

A. Kaln­cie­ma at­zīst, ka klau­sī­tā­jiem ir sva­rī­ga arī vi­de, ku­rā no­tiek kon­cer­ti. Fes­ti­vā­la kon­cer­tiem tra­di­ci­onā­li tiek iz­vē­lē­ta Lie­lā ģil­de, Ma­zā ģil­de, arī Rī­gas Vēs­tu­res un kuģ­nie­cī­bas mu­ze­ja Ko­lon­nu zā­le. Šo­gad pir­mo rei­zi – Māk­slas mu­ze­ja Rī­gas bir­ža Ve­nē­ci­jas zā­le, kur uz­stā­sies mū­zi­ķi no Nī­der­lan­des. Vi­ņa teic, ka ap­zi­nā­ti ne­vie­nu kon­cer­tu ne­or­ga­ni­zē baz­nī­cā, kas ir tik iz­pla­tī­ti rie­tum­val­stīs, iz­ņe­mot ga­dī­ju­mus, ja kon­cer­tā pie­da­lās ko­ris. «Baz­nī­cā ir spe­ci­fis­ka akus­ti­ka, tā to­mēr vai­rāk pie­mē­ro­ta ēr­ģe­ļu ska­nē­ju­mam, ko­rim vai vo­kā­la­jai gru­pai, ci­ti in­stru­men­ti tur la­bi ne­skan. Īs­tam mū­zi­kas bau­dī­tā­jam tas ne­sniedz gan­da­rī­ju­mu, arī man, jo nav ie­spē­jams dzir­dēt ni­an­ses, viss sa­plūst ko­pā.»

Vēr­tē­jot, kā šo ga­du lai­kā mai­nī­ju­šies klau­sī­tā­ji un vi­ņu gau­me, fes­ti­vā­la or­ga­ni­za­to­re teic, ka pub­li­ka iz­glī­to­jas un kļūst eru­dī­tā­ka. «Tas ir kon­cer­ta or­ga­ni­zē­tā­ju pa­nā­kums. Mums ir augst­as kla­ses māk­sli­nie­ki, ku­ri re­gu­lā­ri šeit uz­stā­jas, klau­sī­tā­ji ap­mek­lē vi­ņu kon­cer­tus, un vien­lai­kus arī vi­ņu iz­prat­ne par mū­zi­ku kļūst dzi­ļā­ka. Daž­reiz pub­li­ka ir pā­rāk kri­tis­ka, cit­reiz glu­ži ot­rā­di – pā­rāk ne­kri­tis­ka!»

Sa­plā­no jau nā­ka­mo

Vi­ņa smai­dot stās­ta, ka jau sa­plā­no­ju­si nā­ka­mo fes­ti­vā­lu un ar tā or­ga­ni­za­to­ris­ko dar­bu pa­ras­ti do­mas aiz­ņem­tas vi­su ga­du. Un tā tas ne­mai­nī­gi ir ik ga­du. «Ra­do­šiem cil­vē­kiem tas ir pil­nī­gi paš­sa­pro­ta­mi. Ie­snie­dzot pro­jek­tu un mek­lē­jot fi­nan­sē­ju­mu šā­diem fes­ti­vā­liem, ne­zi­ņa bie­ži vien ir ilg­sto­ša. Va­ru sa­plā­not prog­ram­mu, bet, ja ne­iz­do­das ie­gūt ce­rē­to fi­nan­sē­ju­mu, tad nā­kas veikt ko­rek­ci­jas. Es­mu pa­tei­cī­ga ilg­sto­šiem fes­ti­vā­la at­bal­stī­tā­jiem – Rī­gas do­mei, Kul­tūr­ka­pi­tā­la fon­dam un a/s Lat­vi­jas gā­ze.»

A. Kaln­cie­ma ne­slēpj, ka 14 ga­du lai­kā, kopš or­ga­ni­zēts fes­ti­vāls, ir bi­ju­ši mir­kļi, kad vē­lē­ju­sies sev pa­teikt: «Pie­tiek!» Bet, re­dzot, ka kon­cer­ti sniedz īs­tu bau­dī­ju­mu un prie­ku klau­sī­tā­jiem, kā arī pa­ši mū­zi­ķi aiz­brauc no Rī­gas, pa­tei­cī­gi par uz­ņem­ša­nu un ar vēl­mi at­griez­ties, – gan­da­rī­jums par pa­veik­to dod jaun­u ener­ģi­ju tur­pi­nāt. «Man ne­at­liek lai­ka brī­nī­ties, kā spē­ju vi­su no­or­ga­ni­zēt. Tā ir ma­na mi­si­ja – or­ga­ni­zēt šo fes­ti­vā­lu, cik la­bi vien pro­tu to iz­da­rīt,» uz­ska­ta mū­zi­kas liet­pra­tē­ja un tur­pi­na, «fes­ti­vāls ir brī­dis, kas pie­der man, māk­sli­nie­kiem un klau­sī­tā­jiem.»

Ik­die­nā ar smai­du

Pa­ra­lē­li Ba­ha fes­ti­vā­la or­ga­ni­zē­ša­nas dar­biem A. Kaln­cie­ma ir Mū­zi­kas aka­dē­mi­jas aso­ci­ētā pro­fe­so­re un mā­ca kla­ve­sī­na spē­li. «Man pa­tīk darbs ar stu­den­tiem. Tas sniedz mil­zu gan­da­rī­ju­mu, it īpa­ši, ja jaun­ie­ši ir ta­lan­tī­gi un ie­in­te­re­sē­ti par priekš­me­tu, ko vi­ņi ap­gūst. Lai gan ie­in­te­re­sē­tī­ba ik pa lai­kam ir at­ka­rī­ga arī no pa­snie­dzē­ja. Mēs bie­ži or­ga­ni­zē­jam kon­cer­tus, un stu­den­tiem tas dod pa­cē­lu­mu.» Aina Kaln­cie­ma no­piet­nās mū­zi­kas cie­nī­tā­jiem jau dau­dzus ga­dus ir pa­zīs­ta­ma kā iz­ci­la kla­ve­sī­nis­te ne ti­kai Lat­vi­jā, bet arī ār­pus tās ro­be­žām. «Mans mī­ļais kla­ve­sīns at­ro­das Men­cen­dor­fa na­mā, ti­kai kat­ru die­nu ne­iz­do­das pie tā aiziet. Un arī sa­viem audzēk­ņiem ļau­ju tur kon­cer­tēt.»

Ik­die­nā Aina Kaln­cie­ma al­laž ir smai­dī­ga. «Cil­vē­kam vien­mēr ir jā­smai­da. Smaids ta­ču ne­ko ne­mak­sā. Sa­vu ik­die­nu cil­vēks vei­do pats. Sva­rī­gi, kā­da ir vi­ņa at­tiek­sme pret dzī­vi un kat­ru lie­tu vis­ap­kārt.» Vi­ņa stās­ta, ka mū­zi­ķi lie­lā­ko­ties pēc da­bas esot ļo­ti at­rak­tī­vi, prot daudz ko uz­tvert ar hu­mo­ru un ne­vil­to­ti prie­cā­ties par dzī­vi. «Mū­zi­ķi, kad tie­kas, ne ti­kai dis­ku­tē par mū­zi­ku, bet lab­prāt stās­ta anek­do­tes un da­žā­dus pie­dzī­vo­ju­mus no kon­cer­tdzī­ves. Šā­das tik­ša­nās arī ir viens no dzī­ves­prie­ka avo­tiem,» at­klāj A. Kaln­cie­ma.

Svarīgākais