Kad aktuāls kļūst jautājums par jaunu logu iegādi un montāžu, pirmajā brīdī šķiet – tā nav problēma, jo ir tik daudz firmu, kas piedāvā šo pakalpojumu. Bet jau nākamajā mirklī nākas atzīt, ka tā tomēr ir problēma – tieši tāpēc, ka piedāvājums ir tik plašs.
Un, tā kā logus nemēdz mainīt katru dienu, mums bieži trūkst arī pieredzes un zināšanu, lai izdarītu pareizo izvēli.
«Daudziem cilvēkiem nav nekāda priekšstata par to, kāds logs ir vajadzīgs, tāpēc pastāv risks sastapties ar negodprātīgiem darboņiem, kuri sniedz nepilnīgu vai tendenciozu informāciju, lai tikai iegūtu pasūtījumu,» saka SIA Montāžnieks DE direktors Uģis Klaužs.
– Kas jāņem vērā, izvēloties uzņēmumu, kurš piedāvā logu izgatavošanas un montāžas pakalpojumus?
– Vispirms ir svarīgi, lai tas būtu legāls uzņēmums, ar kuru tiek noslēgts līgums un kurš pēc tam veic garantijas apkalpošanu. Pirms pieņemt kādu piedāvājumu, der noskaidrot, kas tā ir par firmu, cik ilgi strādā, kur atrodas birojs, vai ir sava mājaslapa. Reizēm cilvēkiem šķiet, ka lētāk būs sarunāt meistaru ar biroju mašīnā, kurš savos sludinājumos norāda tikai telefona numuru, līgumu raksta ar roku uz vietas pie klienta un, ja rodas kādas problēmas, vairs nav atrodams.
– Kā pasūtītājs var spriest par meistaru kvalifikāciju?
– Jāpalūdz uzrādīt meistaram Latvijas Logu un durvju ražotāju asociācijas izdoto apliecību, ka cilvēks ir beidzis kursus ar teorētiskām un praktiskām nodarbībām, līdz ar to prot šo darbu pareizi veikt. Visiem mūsu firmas meistariem šāds sertifikāts ir. Savulaik, kad meklējām darbiniekus, regulāri pieteicās pretendenti, kuri sacīja, ka protot visu, tajā skaitā arī ielikt logus. Taču mūsu darbam ir sava specifika, kas jāapgūst papildus.
– Kādus jautājumus galvenokārt vēlas noskaidrot tie, kuri nolēmuši pasūtīt mājoklim logus?
– Jāatzīst, ka zinošu pasūtītāju ir maz. No desmit klientiem labi ja trīs pajautā kaut ko vairāk par pašiem logiem un to montāžu, taču galvenais, kas cilvēkiem rūp, ir cena. Ir daudz firmiņu, kuru reklāmās norādītās izmaksas šķiet pievilcīgas, bet, tās izanalizējot, kļūst nepārprotami skaidrs, ka uzņēmums nemaksā nodokļus vai arī piedāvā ne sevišķi kvalitatīvus pakalpojumus. Dažs cilvēks veic pamatīgu cenu aptauju, sazinās ar vairākām firmām, bet pat neiedziļinās, kas par šo cenu katrā tiek piedāvāts.
– Iespējams, ir grūti saprast, kāpēc par vienādas konstrukcijas logiem dažādi uzņēmumi prasa dažādu samaksu?
– Tiešām, daudzi tā arī saka: citur man tādu pašu logu piedāvā krietni lētāk. Taču pat vienādas konstrukcijas logiem var izmantot dažādu furnitūru un profilus. Ja ieliek tādus mehānismus, kurus nav iespējams ne salabot, ne regulēt, tad cena izskatās ļoti zema, bet, kad mehānisms iziet no ierindas, firma vai meistars, kurš lika šo logu, bieži vien jau arī ir pazuduši. Cilvēks vēršas pie citas firmas, grib pasūtīt remontu, bet tad uzzina, ka šāda veida mehānismiem nekas vairs nav labojams.
– Arī par garantiju reizēm māc šaubas – solīt sola, bet vai tomēr problēmu gadījumā pakalpojuma sniedzējs nesāk apgalvot, ka tu pats esi pie tām vainīgs?
– Mēs savas garantijas saistības pildām un jau iepriekš izskaidrojam klientam, kādi nosacījumi šeit darbojas. Ja klients ziņo par problēmu, meistars jebkurā gadījumā aizbrauc un novērtē, vai šī situācija attiecas uz garantijas remontu. Reizēm gadās, ka loga stikls saplīst pats no sevis, bet citreiz tas notiek tāpēc, ka stikls saņēmis triecienu vai nesankcionēti aplīmēts ar plēvi. Ja grib, lai telpa mazāk uzkarstu vai lai logs būtu triecienizturīgs, tad var izvēlēties speciālus stikla veidus. Plēvi cilvēki liek lietā tad, kad jāglābj situācija, ko radījusi nepārdomāta lētākā risinājuma izvēle. Plastmasas logiem ir tas lielais pluss, ka var pasūtīt atbilstošu stikla paketi un vienkārši nomainīt – tas ir mazliet dārgāk, nekā uzlīmējot plēvi, taču saglabājas garantijas.
Cilvēki nereti domā, ka logs nav jākopj. Bieži grēko celtnieki: mēs ieliekam jaunbūvē logus, māja tiek nodota, bet pēc laika izrādās, ka logu furnitūru sabojājuši celtniecības putekļi. Daudzi arī nezina, ka koka logi reizi četros piecos gados ir jāpārlako vai jāpārkrāso, lai pasargātu tos no saules staru iedarbības. Citi domā, ka jaunais koka logs elpos tāpat kā vecais, kurā bija daudz spraugu, bet jaunajam koka logam ir blīvgumija tāpat kā plastmasas logiem un tie vienlīdz labi taupa siltumu. Lai logi neaizsvīstu, tie vienkārši biežāk jāatver. Mūsu logos ir iestrādāta ziemas vēdināšanas funkcija: vērtne atvirzās par 3–5 mm, notiek gaisa apmaiņa, un tas nerada siltuma zudumus, aiziet mitrais gaiss un ieplūst svaigais. Logu aizsvīšana atkarīga arī no tā, kāda ir stikla pakete un kāds ir gaisa mitrums konkrētā telpā.
– Tātad ir daudz dažādu nianšu, kas klientam jāizskaidro, jo nav īstas izpratnes par profiliem, stikla paketēm, kamerām...
– Jā, skaidrot nākas daudz. Ja tas nav darīts, tad redzam, ka cilvēks ir izvēlējies, piemēram, loga profilu ar sešām kamerām, kas ir ļoti labs un energoefektīvs, bet, lai būtu lētāk, izvēlējies divu stiklu paketi, un neviens viņam nav stāstījis, kādēļ bija jāizvēlas trīs stiklu pakete. Profilu biezums ir dažāds, pārsvarā septiņos centimetros tagad ir piecas kameras, bet parādās firmas, kas tajos pašos septiņos centimetros ieliek sešas kameras. Izklausās iespaidīgāk, bet no tā telpās siltāks nekļūs. Ja klients vēlas energoefektīvu logu, tad iesakām rāmja biezumu vismaz 8 cm un trīs stiklu paketi.
– Kā aprēķina logu izmaksas?
– Lai uzzinātu orientējošu cenu, var izmērīt loga augstumu un platumu, norādīt, cik daļās logs ir sadalīts, ievadīt šos datus caur mūsu mājaslapu un uz epastu saņemt atbildi. Ja cena cilvēku apmierina, mūsu meistars brauc, uzmēra logus precīzi, apseko darbu norises vietu, izvaicā klientu par viņa vēlmēm, izskaidro dažādas detaļas, tad birojā tiek aprēķinātas precīzas izmaksas, uz kuru pamata slēdzam līgumu. Mums ir filiāles visā Latvijā, ir apmācīti cilvēki, speciāli radīta programma, kas pareizi izrēķina visus parametrus.
– Vai var būt tā, ka logu izgatavojat jūs, bet montē kāds cits, piemēram, klienta paziņa, kurš prasa mazāku samaksu?
– Tas tiek praktizēts, tomēr, mūsuprāt, loga uzmērīšana, izgatavošana un montāža ir vienas ķēdītes posmi, kas jāveic vienam un tam pašam darbu izpildītājam. Protams, mēs varam izgatavot logu pēc noteiktiem izmēriem un pārdot, bet tad garantija būs tikai pašam logam un tālākais jau būs klienta atbildība. Montējot ir jāzina, kurā vietā logam jābūt atbalstītam, ieķīlētam, kurā vietā nostiprinātam. Ja logs ir iemontēts nepareizi, tad nevar to kvalitatīvi noregulēt un logs ekspluatācijas laikā var ķerties.
– Kādu nozīmi pasūtītāji piešķir darbu izpildes ātrumam?
– Jāsaprot, ka logs ir pasūtījuma prece, kas jāražo individuāli – pat sērijveida mājās, jo loga ailes izmēri var par kādiem centimetriem atšķirties. Lai saražotu kvalitatīvus logus, vajadzīgas divas trīs nedēļas, tāpēc es ieteiktu piesardzīgi izturēties pret sludinājumiem, kas piedāvā logus trīs dienu laikā ar piebildi: «kamēr prece ir noliktavā». Gatavus logus no ārzemēm ieved tad, ja tie jau bijuši ekspluatācijā un nomainīti ar labākiem, taču ir vēl derīgi. Par to klients godīgi jāinformē.
– Un, visbeidzot, – kur paliek vecie logi, saiņojamie materiāli un būvgruži un vai ir iespējams pasūtīt arī loga aiļu apdari jeb, kā tauta saka, «putu nolīdzināšanu»?
– Laukos cilvēki saka – atstājiet vecos logus tepat, nodedzināsim malkā. Pilsētā tos nedrīkst pamest vienkārši pagalmā, tāpēc mums ir noslēgts līgums ar atkritumu apsaimniekošanas firmu, kurai šos būvgružus nododam, un par to ir attiecīgi jāmaksā. Klients tiek laikus par to informēts. Ir firmas, kuras par atsevišķu samaksu piedāvā iekšējo un ārējo aiļu apdari pēc logu montāžas, un ir tādas, kuras to nepiedāvā. Daļa klientu ar to tiek galā paši, bet ja nē – ieteicams painteresēties, vai šāds pakalpojums ir pieejams. Mēs to piedāvājam, un šos darbus veic speciāli apmācīti meistari.
Promo raksts tapis sadarbībā ar SIA Montāžnieks DE