Bērnu slimnīca cenšas mazināt rindas

Bērnu slimnīcā rindas uz konsultācijām pie speciālistiem kopš pagājušā gada samazinājušās uz pusi.

Ne pie viena speciālista, izņemot bērnu kardiologu, rindas nav garākas par 18 nedēļām, norāda Bērnu slimnīcas valdes priekšsēdētāja Anda Čakša. Taču tās joprojām ir pietiekami garas, un Bērnu slimnīca meklē veidus, kā pārkārtojoties rindas samazināt vēl vairāk.

Nacionālā Veselības dienesta dati liecina, ka martā visgarākā rinda Bērnu slimnīcā bija pie kardiologa – uz konsultāciju jāgaida apmēram četri mēneši. Pie citiem speciālistiem rindas ievērojami īsākas, taču vienalga jāgaida vismaz mēnesis. «Notikušas būtiskas pārmaiņas – rindas samazinājušās uz pusi, tas noticis gan papildus piešķirtā finansējuma dēļ, gan pateicoties slimnīcā veiktajām pārmaiņām darba organizācijā,» stāsta slimnīcas vadītāja A. Čakša. Viņa uzsver, ka pilnībā likvidēt rindas nebūs iespējams, jo gaidīšanas laiks pie konkrētiem speciālistiem saistīts ar cilvēkresursu trūkumu konkrētās specializācijās, piemēram, bērnu kardioloģijā, imunoloģijā. Rindu iemesls ir arī apstāklis, ka pat sīku saslimšanu gadījumā cilvēki nevēršas pie ģimenes ārsta vai pediatra, bet vēlas speciālista konsultāciju. Tāpēc viena no pārmaiņām, ko slimnīca veikusi, ir pacientu plūsmas novirzīšana pie pediatra, kas var pieņemt bērnus dažu dienu laikā un izvērtē, vai un pie kāda speciālista būtu jāiet. Tas, pēc A. Čakšas teiktā, ir Zviedrijas, Lielbritānijas un citu Eiropas valstu ambulatorā procesa modelis, ko vēlas ieviest arī Bērnu slimnīca. Jau tagad vecākiem tiek ieteikts izmantot tiešās pieejamības pediatru un ķirurgu – pie šiem ārstiem var tikt dažu dienu laikā, maksimums nedēļas laikā, ģimenes ārsta nosūtījums nav nepieciešams. Situāciju uzlabotu arī mediķu sadarbība par to, kādas tieši konsultācijas bērnam nepieciešamas.

Laikā, kad vecāki sūdzas, ka ir rindas pie ārstiem, slimnīca novēro, ka piektā daļa vecāku, kuri pierakstījušies pie speciālista, nemaz uz konsultāciju neatnāk un pat nepaziņo par vizītes atcelšanu. «Situācija gan šogad sāk uzlaboties, un marta dati liecina, ka pierakstu pie ārsta nebija atcēluši 14 procenti pacientu jeb vairāk nekā 2300 pacientu, kas ir mazāk nekā janvārī, februārī,» stāsta A. Čakša. Lai tā nenotiktu, slimnīca aicina vecākus atsaukt pierakstu, aizpildot anketu internetā, sūtot epastu uz poliklīnika@bkus.lv vai zvanot 8866. Neierašanās pie ārsta, iepriekš par to nepaziņojot, ir necieņa ne tikai pret ārstiem, bet arī bērniem, kuri gaida konsultāciju pie speciālista, par to ir pārliecināti Bērnu slimnīcā. Lai uzlabotu pacientu plūsmu, Bērnu slimnīcā ir izveidots dienas stacionārs, kas pieejams bērniem, kuri padziļināti jāizmeklē un to nevar izdarīt ambulatori vai arī šiem bērniem nepieciešams tāds terapijas kurss, ka nav obligāti jāārstējas stacionārā.

A. Čakša uzskata, ka šogad rindas pie speciālistiem nepieaugs, jo šāgada finansējums piešķirts jau ar papildinājumu, proti, pērn papildus piešķirtie līdzekļi ierēķināti arī šāgada slimnīcas budžetā. To apliecina arī veselības ministre Ingrīda Circene. Viņa arī sola slimnīcai izvērtēt, vai valsts var segt slimnīcas šāgada kredītmaksājumu – 800 000 latu.

Svarīgākais