Ārstu biedrība neredz jēgu priekšlikumam aizliegt jauniešiem tirgot enerģijas dzērienus

Latvijas Ārstu biedrība (ĀB) neatbalsta priekšlikumu aizliegt bērniem un jauniešiem tirgot enerģijas dzērienus, jo neredz tam īsti jēgu, aģentūru LETA informēja ĀB prezidents Pēteris Apinis.

"Patiesībā jau ar šādu lēmumu likumdevēji atzīst savu nožēlojamo bezspēcību - nespējam mēs atturēt bērnus un jauniešus no alkohola dzeršanas un smēķēšanas, parādīsim vismaz vīra dūšu citā jomā. Kā trusītis, kas nevarēja piekaut vilku, tādēļ piekāva vardi," sacīja Apinis.

Latvijā 80% jauniešu ir atzinuši, ka brīvi var iegādāties alkoholiskos dzērienus, vismaz puse atzinusi, ka bijuši piedzērušies pēdējā laikā. Trešdaļa jauniešu 13 gadu vecuma grupā ne tikai varējuši iegādāties cigaretes, bet arī smēķē.

"Diemžēl cīņā pret jauniešu smēķēšanu un dzeršanu Saeimas deputāti un ierēdņi čakli ieklausās lobiju - ražotāju un tirgotāju viedoklī, un nekas reāli netiek darīts bērnu nodzirdīšanas un veselības bendēšanas apturēšanā," uzsvēra Apinis. Viņš norāda, ka cukurotie dzērieni, cepumi, vafeles un tortes arī ir ļoti kaitīgas bērna veselībai, un norāda, ka 19% Latvijas bērnu slimo ar aptaukošanos vai viņiem ir lieks svars, tomēr par šiem jautājumiem Saeima nerunā. Viena tumšās limonādes, kvasa vai kola divu litru pudele satur 17% cukura vai lieku puskilogramu bērna svaram, tāpat tā satur arī kofeīnu un tā dabiskos līdziniekus tikpat cik enerģijas dzēriena bundžiņa, uzsver Ārstu biedrības vadītājs.

"Nelielās devās neko ļauna enerģijas dzērienos es neredzu, ja nu vienīgi pārspīlētu kofeīna un dabīgo kofeīnu devu. Enerģijas dzērieni ir ļoti atšķirīgi, un daļu no tiem arī pusaudži nelielās devās varētu dzert pilnīgi netraucēti, bet nevajadzētu," sacīja Apinis.

Veselības ministrijas (VM) Sabiedrības veselības departamenta direktore Inga Šmate norādīja, ka šis lēmums nav ticis izdomāts vienā dienā, bet tas ir iekļauts pagājušajā gadā akceptētajās Sabiedrības veselības pamatnostādnēs 2011.- 2017.gadam. "Mēs ļoti atbalstām šo priekšlikumu, un ir prieks, ka arī citām ministrijām un Saeimas deputātiem rūp iedzīvotāju veselība," sacīja Šmate. Viņa akcentēja, ka enerģijas dzērieni ir īpaša dzērienu grupa, kuru pārmērīga lietošana var ātri novest pie slikta rezultāta jebkuru cilvēku. Iebilstot ĀB prezidenta viedoklim, Šmate sacīja, ka arī tēja ar trīs karotēm cukura nav veselīga, bet enerģijas dzērienus ar tēju vai kūkām nevar salīdzināt.

Šmate norādīja, ka līdz šim nebija izstrādātas skaidras enerģijas dzēriena definīcijas, bet līdz ar dzēriena definīcijas izstrādi ir skaidra tā atšķirība no citiem dzērieniem un produktiem, kas ļauj pamatot tā aizliegumu.

LETA jau ziņoja, ka Saeimas deputāti gandrīz vienbalsīgi atbalstīja deputāta Vladimira Reskāja (SC) priekšlikumu, kas paredz personām, kas ir jaunākas par 18 gadiem, aizliegt pārdot enerģijas dzērienus, un šodien nolēma nodot atpakaļ atbildīgajai komisijai likumprojekta grozījumu izskatīšanu Pārtikas aprites uzraudzības likumā..

Reskājs uzsvēra, ka iesniegt šo priekšlikumu viņu motivēja vairāku iedzīvotāju sūdzības, kurās tika lūgts pievērst uzmanību pārmērīgam enerģijas dzērienu patēriņam bērnu un jauniešu vidū. Pēc šo sūdzību saņemšanas Reskājs esot vērsies Veselības ministrijā (VM) ar lūgumu sniegt informāciju par šo jautājumu. Ir veikti dažādi pētījumi, kas parāda enerģijas dzērienu regulāras lietošanas negatīvo ietekmi uz veselību. Visbiežāk no enerģijas dzērienu lietošanas cieš tieši jaunieši, jo viņi ne vienmēr apzinās negatīvās sekas no sava dzīves veida uz savu veselību.

Pret šo priekšlikumu nobalsoja tikai deputāts Ingmārs Līdaka (ZZS). Likumprojektu šodien bija plānots pieņemt kā steidzamu otrajā un galīgajā lasījumā, taču tika ierosināts par šo priekšlikumu plašāk diskutēt Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā, ko arī atbalstīja.

Saeimas sēdē priekšlikums izraisīja plašas debates, un atbalstīt šādu ierosinājumu aicināja gan koalīciju pārstāvošie politiskie spēki, gan opozīcijā esošie.

Latvijā

Vācijas interneta tirdzniecības uzņēmums "Zalando" trešdien paziņoja, ka grasās iegādāties konkurentu "About You" par 1,1 miljardu eiro, lai radītu Eiropas platformu, kas spētu labāk konkurēt ar Ķīnas interneta tirdzniecības milžiem.