Aptieku attīstības biedrība apsver iespēju apstrīdēt Satversmes tiesā Ministru kabineta noteikumus par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtību, kas liedz iegādāties zāles no kompensējamo medikamentu saraksta par pazeminātu iegādes vērtību, izmantojot lojalitātes kartes vai citas aptieku piedāvātās atlaides.
Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja biedrības priekšsēdētāja un "Euroaptieku" vadītāja Inga Zemdega-Grāpe, pēdējā laikā biedrībā vēršoties arvien vairāk aptieku, kuras Nacionālais veselības dienests sodījis par to, ka piedāvāja saviem klientiem izmantot iespēju daļēji apmaksāt kompensējamos medikamentus ar lojalitātes karti.
"Lai gan publiskajā telpā Veselības ministrija cīnās par cenu samazināšanu, faktiski tā sper soļus pretējā virzienā, aizliedzot piedāvāt pircējam jebkāda veida atlaides vai priekšrocības, iegādājoties akūti nepieciešamās zāles," sacīja Zemdega-Grāpe.
Viņa skaidro, ka daudzviet pasaulē šī norma par noteikto cenu vērsta uz to, lai aptiekām noteiktu "cenu griestus", bet Latvijā valsts liedzot aptiekām jebkādā veidā pazemināt cenas kompensējamiem medikamentiem.
"Valsts cilvēkam kompensē medikamentu iegādi tikai 50% vai 75% apmērā, un aptiekām ir stingri aizliegts samazināt pacienta līdzmaksājuma daļu ar lojalitātes programmas priekšrocībām. Līdz ar to klienti, kas pērk valsts neapmaksātas zāles, gūst vairāk iespēju daļēji apmaksāt medikamentus ar lojalitātes karti, salīdzinot ar tiem, kas spiesti lietot kompensējamās zāles un par tām piemaksāt pilnu maksu," sacīja Zemdega-Grāpe.
Tirgus ekonomikas apstākļos arī aptiekas piedaloties medikamentu un ārstniecības ierīču tirdzniecībā, konkurējot viena ar otru ar vienlīdzīgiem konkurences nosacījumiem. Šīs konkurences rezultātā esot jāpazeminās tirgojamo preču cenām, kas esot normāli, un no tā ieguvējs ir tikai un vienīgi pircējs, sacīja Zemdega-Grāpe.
Aptieku biedrības vadītāja uzskata, ka ir nepieļaujami, ka valsts ar savu rīcību traucē konkurenci aptieku starpā, nosakot "cenu grīdu" un neļaujot attiecīgajam komersantam realizēt medikamentus, kas iekļauti valsts kompensējamo medikamentu sarakstā, izmantojot marketinga paņēmienus un lojalitātes kartes, kas dod pircējam iespēju pazemināt to iegādes vērtību.