Brīdinošos attēlus uz cigarešu iepakojumiem tirgotāji varēs līmēt paši [papildināta]

© nra.lv

Saeima šodien galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus likumdošanā, kas paredz, ka sākot no 1. marta uz visām cigarešu paciņām ir jābūt brīdinošiem attēliem, savukārt tiem tabakas izstrādājumiem, kas ražoti pirms likuma stāšanās spēkā, tirgotājiem šīs uzlīmes ir jālīmē pašiem.

Šādu deputāta Aigara Štokenberga (SCP) priekšlikumu Saeima šodien atbalstīja, kā steidzamus otrajā, galīgajā lasījumā izskatot grozījumus likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu".

Sākotnēji likums noteica, ka tabakas izstrādājumus bez iepakojuma papildināšanas ar brīdinošiem krāsainiem fotoattēliem vai ilustrācijām atļauts realizēt tikai līdz 2010.gada 1.martam.

SIA "Philip Morris Latvia" pārstāve Adriana Kauliņa biznesa portālam "Nozare.lv" norāda, ka "šī prasība par cigarešu iepakojuma papildināšanu ar brīdinošajiem attēliem nav samērīga".

Kā Finanšu ministrija sākotnēji savā priekšlikumā bija paredzējusi, ņemot vērā cigarešu pārdošanas apjomus, tuvākajos sešos mēnešos tikai ar teksta brīdinājumu tirgū būtu 1 no 200 cigarešu paciņām, kas valstij nozīmē 5 miljonus latu no akcīzes nodokļa. "Saeimas lēmums samazina potenciālo zaudējumu no 5 miljoniem latu uz 2,5 miljoniem latu, taču tas nozīmē papildu izmaksas tirgotājiem."

"Šādas brīdinošas uzlīmes patlaban nestāv tirgotājiem atvilktnēs - nepieciešams laiks, lai tās izgatavotu un uzlīmētu, līdzekļi un zināšanas, kā to paveikt," akcentē Kauliņa.

Ja valdība patiešām gribēja atvieglot uzņēmēju dzīvi, tad būtu bijis jāpagarina periods, kad drīkst paralēli tirgot cigarešu paciņas gan ar brīdinošiem attēliem, gan uzrakstiem, norāda "Rimi Latvia" mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Eniņa.

"Patlaban jau daļa paciņu tiek tirgotas atbilstoši jaunajām normām, tas ir, ar brīdinošajiem attēliem, bet paralēli tiek iztirgoti arī paciņu atlikumi, uz kuriem šo attēlu nav," stāsta Eniņa, norādot, ka "tagad šķirot šīs paciņas, manuāli līmēt uz tām uzlīmes - tas ir diezgan dārgs un laikiepilpīgs process, bet lētāk arī nav šīs preces atgriezt piegādātājam aplīmēšanai, jo ir jāpatērē darbaspēka un transporta resursi".

"Maxima" šo risinājumu vērtē kā kompromisu, lai gan "šī aplīmēšana prasīs ievērojamus resursus, tomēr tas ir labāk, nekā ja attiecīgās cigaretes vispār nedrīkstētu tirgot, norāda "Maxima Latvija" preses sekretārs Ivars Andiņš.

Latvijā

Raugoties uz nu jau samilzušo “Rail Baltica” epopeju, arvien skaidrāk iezīmējas viena ārkārtīgi būtiska lieta. Joprojām nav nekādas skaidrības, kāpēc mums šī trase ir vajadzīga. Kāda vispār ir tās jēga? Gan idejiskā, gan tīri praktiskā, jo pasaulē nekas tāpat vien nebūvējas.

Svarīgākais