Turpmāk ētikas normu un Latvijas normatīvo aktu ievērošanu zāļu reklamēšanā uzraudzīs Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācijas (AFA) un Latvijas Patentbrīvo medikamentu asociācijas (LPMA) izveidotā Zāļu reklamēšanas ētikas komisija, aģentūru LETA informēja asociāciju pārstāvji.
Jau 2005.gadā tika izstrādāts un apstiprināts kopējs abu zāļu asociāciju Ētikas kodekss, kā arī darbu sāka AFA un LPMA Ētikas komisijas. Arī visi turpmākie grozījumi ētikas normās tika savstarpēji saskaņoti, lai veidotu vienotus zāļu ražotāju priekšstatus par ētisku darbību, taču papildu stimuls farmācijas nozares kopīgas ētikas komisijas izveidei bija grozījumi Farmācijas likumā, ar ko no šā gada 1.janvāra tika atcelta reklāmas saskaņošana Zāļu valsts aģentūrā. Tādējādi pašlaik visa atbildība par ētisku un valsts normatīvajiem aktiem atbilstošas reklāmas izplatīšanu ir uzticēta nozarei. Tā ir ne tikai liela uzticība, bet arī jauni pienākumi, situāciju skaidro Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācijas valdes priekšsēdētājs Jānis Leja.
Komisija uzraudzīs visu zāļu reklāmas, jo ētiska un likumīga darbība ir jānodrošina gan visiem zāļu ražotājiem, gan medikamentu lieltirgotājiem un citiem, kuri reklamē medikamentus. Lai to panāktu, tiks veidota sadarbība ar ārstu, farmaceitu profesionālajām biedrībām, pacientu organizācijām, Veselības inspekciju un Veselības ministriju, stāsta Leja.
LPMA valdes priekšsēdētāja Evita Jaunzeme ir pārliecināta, ka reklāmas uzraudzības funkciju nodošana nozares lielāko asociāciju izveidotās ētikas komisijas rokās nozīmē ievērojami lielāku kontroles kapacitāti, kā arī pilnvērtīgāku ētikas normu ieviešanu visā Latvijas farmācijas un veselības aprūpes sektorā kopumā.
Īstenojot dubultu pārraudzību kopā ar Veselība inspekciju, jaunās sistēmas lielākais ieguvums un pievienotā vērtība ir tās dalībnieku iekšējās kontroles motivācija, ko nosaka konkurence, uzsver Jaunzeme.
Ētikas komisijas priekšsēdētāja Ināra Rubene ir pārliecināta, ka vienas komisijas izveide ir tikai pirmais solis abu zāļu ražotāju asociāciju turpmākam kopējam darbam, kas tuvāko mēnešu laikā būs īpaši saspringts, jo abām asociācijām nekavējoties jāizstrādā kopējas procedūras, saskaņā ar kurām turpmāk tiks izskatīti visi iesniegumi, kā arī pieņemti lēmumi pārkāpumu lietās.
Tāpat ne mazāk svarīgs darbs saistīts ar esošo ētikas normu pilnveidošanu, tās attiecinot ne tikai uz recepšu zāļu reklāmu, bet arī nosakot ētiskas darbības prasības bezrecepšu zāļu reklamēšanā un reklāmas aktivitātēm, kuras īsteno zāļu vairumtirgotāji, aptiekas un pat ārsti. Turklāt, sadarbojoties ar Veselības ministriju, Zāļu valsts aģentūru un Veselības inspekciju, ir jāizstrādā priekšlikumi grozījumiem zāļu reklamēšanas kārtībā un kārtībā, kādā zāļu ražotājs ir tiesīgs nodot ārstiem bezmaksas zāļu paraugus, lai noteiktu precīzas un skaidras prasības un procedūras zāļu reklāmām, tādējādi nodrošinot vienotu pieeju zāļu reklāmu uzraudzībai, atzīmēja Rubene.