Apzinīgie autovadītāji parasti jau laikus sāk gatavot savus spēkratus ziemas salam, taču, kā zināms, auto sagatavošana nozīmē ne tikai riepu nomaiņu, bet arī daudzus citus nepieciešamos darbus. Kā liecina Latvijā lielākās apdrošināšanas sabiedrības BALTA ekspertu un "Drošas braukšanas skolas" speciālistu aplēses, savlaicīga nesagatavošanās salam autovadītājam var izmaksāt pat vairāk nekā 2500 latu, kas var rasties pēc motora bojājumiem.
Auto sagatavošana ziemai neaprobežojas tikai ar riepu nomaiņu vai ziemas apstākļiem domātas degvielas lietošanu. Svarīgi ir pārliecināties, ka pirms ziemas iestāšanās auto ir gatavs ziemai un tās skarbajiem laika apstākļiem, kas rada ne vienu vien risku satiksmes dalībniekiem. Īpaši jāņem vērā, ka ziemā zemā temperatūrā sasalst šķidrumi un var rasties arī citi sarežģījumi.
"Kā liecina mūsu pieredze, tad biežākā šoferīšu kļūda ir auto gatavošana ziemai tikai tad, kad ziema jau klāt, tādējādi radot riskus ne tikai sev un citiem satiksmes dalībniekiem, bet arī apdrošinātājiem. Piemēram, pirms nedēļas, kad visus autovadītājus Latvijā pārsteidza pirmā stiprā snigšana un apledojums, diemžēl vairāk nekā pusei cietušo autovadītāju, kas vērsās pie BALTA, spēkrati nebija aprīkoti ar ziemas apstākļiem piemērotām riepām," stāsta BALTA Atlīdzību direktors Ingus Savickis.
"Drošas braukšanas skolas" valdes loceklis Artūrs Priednieks atgādina: "Pirms ziemas iestāšanās autovadītājiem būtu lietderīgi apmainīt degvielas filtrus automašīnām, sevišķi dīzeļdzinēju automašīnām, kā arī jau laikus izmantot ziemas dīzeļdegvielu, lai, iestājoties salam, automašīnas bākā nebūtu vasaras degvielas palieku. Turklāt, izvēloties degvielu, svarīgi pievērst uzmanību tās kvalitātei. Tāpat, ja ir aizdomas par bojājumiem automašīnas sildīšanas iekārtās vai ventilatoros, jāgriežas pie speciālistiem, lai iespējami ātrāk novērstu bojājumus."
"Drošas braukšanas skolas" speciālista Artūra Priednieka ieteikumi autovadītājiem, sagatavojot auto ziemas periodam ar salu:
• Laikus nomainiet vasaras logu mazgājamo šķidrumu ar zemākai temperatūrai atbilstošu, turklāt logu mazgājamā šķidruma maiņu var veikt pats autovadītājs. Ieteicams līdz galam izlietot vasaras periodam paredzēto šķidrumu, lai nebūtu pat teorētiskas iespējas, ka logu šķidrums aizsals. Ziemas šķidrums ir pieejams visās degvielas uzpildes stacijās, un tā aptuvenā cena ir vien 3 lati, taču nepareiza šķidruma lietošana var radīt remonta izmaksas pat 100 latu apmērā, kad sasalst un sabojājas šķidruma tvertne. Neatbilstoša produkta lietošana samazina arī redzamību, līdz ar to tiek apdraudēta braukšanas drošība, kā rezultātā zaudējumi var būt krietni lielāki.
• Pirms sala un arī ziemā regulāri pārbaudiet savas automašīnas akumulatora stāvokli, ja nepieciešams, uzlādējiet to vai nomainiet pret jaunu, kā arī parūpējieties par novecojušu vadu nomaiņu. Akumulatora uzlādes līmeni var pārbaudīt vairumā servisu, un šis pakalpojums maksā līdz 10 latiem. Savukārt, ja laikus neparūpējas par automašīnas akumulatoru, var gadīties situācijas, kad nevar iedarbināt auto, kā rezultātā nāksies kavēties un pēc tam steigties. Savukārt tas palielina risku ceļu satiksmē pieļaut kādu kļūdu, un izmaksas var būt krietni lielākas.
• Pārliecinieties, vai automašīnas salona filtrs nav pieputējis no vasaras putekļiem un ir darba kārtībā. Pēc vasaras perioda šis filtrs būs ne tikai netīrs, bet arī ar zemāku veiktspēju. Rudenī ir pastiprināti vajadzīga viegla gaisa apmaiņa, lai neaizsvīstu logi, jo gaiss ir daudz mitrāks, tāpēc pirms sala ieteicams filtru apmainīt. Galvenais bīstamības faktors šajā situācijā ir aizsvīdušo logu sliktā redzamība. Tie rada lielāku slodzi ventilatoriem un elektrosistēmai, kas noved arī pie lielāka degvielas patēriņa, tādējādi no šādiem sīkumiem veidojas lielākas summas, kas nepieciešamas bojājumu segšanai. Parasti filtru nomaiņas cenas ir 20 līdz 50 latu robežās. Savukārt netīrs motora gaisa filtrs ne tikai ietekmē motora darbību, bet arī palielina degvielas patēriņu.
• Ja automašīnas motora dzesēšanas šķidrums ir labas kvalitātes, tad pirms sala tas nav jāmaina, taču jāseko līdzi, lai šķidrums ir pietiekošā līmenī. Zems līmenis var radīt problēmas ar dzinēja dzesēšanu un salona uzsildīšanu ziemā, jo salona apsildes radiators būs bez šķidruma. Bojājumi radiatorā var rasties, ja vasaras laikā klāt pie šķidruma ir liets ūdens un dzesēšanas šķidruma koncentrācija ir samazinājusies, kā rezultātā šķidrums vienkārši sasalst. Tā rezultātā var pat pārsprāgt motora bloki, kuru remonta izmaksas ir gana iespaidīgas - no 50 latiem līdz pat 2500 latu, kas atkarīgs no mašīnas modeļa un tā bojājumiem. Šis ir risks, kas var radīt vislielākos zaudējumus spēkratu īpašniekiem. Savukārt dzesēšanas šķidruma maiņas cena servisos svārstās atkarībā no automašīnas modeļa - parasti ir 25 līdz 40 latu.
• Tikpat svarīga kā ziemas apstākļiem atbilstoša logu mazgājamā līdzekļa lietošana ir arī logu slotiņu nomaiņa. Slotiņu cena svārstās no 3 latiem līdz pat 20 latiem, bet atsevišķiem automašīnas modeļiem dārgāk. Svarīgi ielāgot, ka slotiņas nav mūžīgas un ziemas periodā var nākties apmainīt vairākus komplektus. Ja slotiņas tiek daudz lietotas uz sausa stikla, tad pastāv iespēja ar maziem, piesalušiem smilšu graudiem saskrāpēt stikla virsmu, kas ne tikai apgrūtina redzamību, bet var radīt zaudējumus vairāk nekā 100 latu vērtībā.
• Svarīgi savlaicīgi apstrādāt auto durvju blīvgumijas ar silikonu, tādējādi novēršot durvju aizsalšanu. Silikona aerosols nopērkams lielveikalos un degvielas uzpildes stacijās, un tā aptuvenā cena ir divi lati. Šāda aerosola lietošana ne tikai atvieglos Jūsu iekļūšanu automašīnā, bet arī paildzinās durvju blīvgumiju mūžu. Tāpat mašīnā lietderīgi uzglabāt dažādus ziemas periodam noderīgus palīglīdzekļus - sniega birsti ar skrāpi, cimdus, atslēgu atsaldēšanas aerosolu, lokano sakabi vilkšanai. Šos palīglīdzekļus var iegādāties gan saimniecības preču veikalos, gan degvielas uzpildes stacijās.