Valdība atliek lemšanu par jauniem vilcieniem paredzēto līdzekļu pārdali

Valdība šodien atlika lemšanu par jauniem pasažieru vilcieniem paredzēto līdzekļu pārdali citiem mērķiem transporta jomā.

Lēmuma pieņemšana atlikta pēc Reformu partijas pārstāvju lūguma, lai jautājumu atkārtoti izskatītu valdību veidojošo partiju koalīcijas sēdē.

Neveiksmīgajam vilcienu iepirkumam bija rezervēts Eiropas Savienības (ES) fondu finansējums 100 miljoni latu. Satiksmes ministrija piedāvājusi šos līdzekļus pārdalīt Austrumu-Rietumu dzelzceļa koridora infrastruktūras attīstībai un Baltijas valstis savienojošā dzelzceļa projektam "Rail Baltica", kā arī lidostu infrastruktūras attīstībai un autoceļu tīkla uzlabojumiem.

Kā teikts SM sagatavotajā pavadvēstulē, ES 2007.- 2013.gada plānošanas perioda ietvaros projektu aktivitātes jāpabeidz ne vēlāk kā 2015.gada 31.augustā, tādēļ nekavējoties jāpieņem lēmums par turpmāku rīcību ar vilcienu projektam atvēlēto Kohēzijas fonda finansējumu, lai nodrošinātu tā apguvi pilnā apmērā.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis šodien skaidroja, ka SM joprojām ir ieinteresēta, lai Latvijā ražotu vilcienus, taču finansējumu vilcienu iepirkumam var meklēt no citiem avotiem, nevis no ES līdzekļiem. Kā iemeslu viņš minēja, ka tas būtu juridiski mazāk riskanti.

Baltijas jūras reģiona valstu starpvaldību sadarbības sekretariāta telpiskās plānošanas un attīstības jautājumos vadītājs Tālis Linkaits biznesa portālam "Nozare.lv" atzina, ka pilnīga atteikšanās no jaunu pasažieru vilcienu iepirkšanas nav tālredzīgs solis, jo bez moderna un kvalitatīva pakalpojuma pasažieru pārvadāšana pa dzelzceļu jeb AS "Pasažieru vilciens" var arī "izbeigties dabiskā veidā".

Ja vilcieni netiks iegādāti, viņš prognozē Lietuvas vai Igaunijas dzelzceļa pārvadātāju ienākšanu Latvijā, jo tiem ir jauni vilcienu sastāvi un kapacitāte ir lielāka nekā nepieciešams pašu valstīs.

Linkaits gan arī atzina, ka satiksmes jomā jebkuras investīcijas tiek gaidītas, un ir labi, ka Kohēzijas fonda 100 miljoni latu paliktu transporta nozarē un tiktu izmatoti infrastruktūras sakārtošanā. Linkaits uzskata, ka pāri palikušos līdzekļus varētu novirzīt ceļu sakārtošanā, "ja līdzekļi tiek racionāli izmantoti".

Vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā AS "Pasažieru vilciens" (PV) izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būtu 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.

Šā gada 3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās starp PV un spāņu uzņēmumu "Construccionesy Auxiliar de Ferrocarriles S.A" (CAF) par jauno vilcienu iegādi nav panākta.

Latvijā

Vēl nebijusi situācija - Pārtikas un veterinārais dienests sāks pastiprinātas pārbaudes lielveikalos, lai konstatētu, vai tajos netiek tirgots viltots medus. Šobrīd medus viltošana ir kļuvusi par lielu problēmu Eiropas Savienībā, un no tā cieš arī Latvijas bišsaimnieki. Kas jāņem vērā medus pircējiem un, kā šī situācija ietekmē katru no mums, plašāk stāsta 360TV ziņas “Ziņneši”.

Svarīgākais