Cietušā transportlīdzekļa īpašnieks atlīdzību par zaudējumiem varēs saņemt pie sava apdrošinātāja

Šodien Saeima pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus OCTA likumā, kuri paredz, ka turpmāk cietušā transportlīdzekļa īpašnieks atlīdzību par zaudējumiem varēs saņemt pie sava apdrošinātāja. Ar grozījumiem OCTA likumā tiks ieviesta jauna norma, kura apdrošinātājiem ļaus veikt Tiešo zaudējumu regulēšanu (TZR) pēc brīvprātības principa, tādējādi liekot savā starpā konkurēt ne tikai ar piedāvātās OCTA polises cenu, bet arī sniegto pakalpojumu kvalitāti.

Pie grozījumiem OCTA likumā kopumā ir strādāts vairāk kā gadu, darbu uzsākot jau 2009. g. decembrī. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) ierosinātos grozījumus primāri skatīja LTAB Konsultatīvā padome, kuras sastāvā ietilpst Finanšu, Satiksmes, Zemkopības ministriju, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas pārstāvji, kā arī apdrošinātāji un profesionālo sabiedrisko organizāciju pārstāvji. Pēc grozījumu pieņemšanas LTAB Konsultatīvajā padomē tie tika virzīti uz izskatīšanu un balsošanu Ministru Kabinetā, kas 29.martā nobalsoja par jauno normatīvu virzīšanu Saeimā, pēc kā par OCTA likuma izmaiņām tika plaši debatēts Saeimas budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā, kura sniedza savu konceptuālu atbalstu likuma tālākai virzībai Saeimā.

"Kopš 90 to gadu beigām, kad tika radīta OCTA sistēma, tā ir nepārtraukti attīstījusies, un TZR sistēma ir veids kā tai turpināt pilnveidoties. Šobrīd TZR sistēma tiek pielietota un veiksmīgi darbojas vairākās Eiropas valstīs: Francijā, Beļģijā, Spānijā, Portugālē, Itālijā u.c. Sistēmas veiksmīgas darbības pamatā kalpo fakts, ka TZR ir ieguvums OCTA klientiem, jo vēršoties pie sava apdrošinātāja transportlīdzekļa īpašnieks būs pārliecināts par sniegto pakalpojumu servisu un objektivitāti zaudējumu atlīdzināšanas aprēķinos", skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais