Augustā "Liepājas autobusu parka" neizpildīto reisu skaits sarucis par trim ceturtdaļām

© f64.lv, Vladislavs Proškins

AS "Liepājas autobusu parks" (LAP) augustā izpildījusi 23 255 reģionālos reisus Liepājas, Pierīgas un Ogres-Aizkraukles lotēs ar kopējo reisu izpildi 99%, informē LAP pārstāvji.

Kompānijā norāda, ka augustā neizpildīto reisu skaits sarucis par trim ceturtdaļām, salīdzinot ar šā gada jūliju. Vienlaikus LAP pārstāvji uzsver, ka Latvijā šoferu darba tirgus ir izsmelts, ar ko saskaras visa sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nozare, un pieprasa steidzamus nestandarta risinājumus.

Kopējais reisu skaits augustā Ogres-Aizkraukles lotē veidoja 8569, no kuriem izpildīti 99% reisu Ogrē, bet Aizkrauklē - 100%. Augustā visās lotēs LAP izpildīja reisus bez citu pārvadātāju iesaistes.

LAP pārstāvji norāda, ka uzņēmums spēj operatīvi aizvietot vai pārorganizēt reisus, kuru kavēšanos rada autobusu tehniskās problēmas. Galvenie faktori, kas rada neparedzētas izmaiņas autobusu kustības sarakstos, ir darbaspēks - autobusu vadītāju slimošana un kvalificēta darbaspēka trūkums.

Tāpat LAP pārstāvji uzsver, ka kompānija aktīvi meklē un aicina darbā autobusu vadītājus, lai nodrošinātu pietiekamu vadītāju skaitu arī neparedzētās situācijās. Pēdējās nedēļās ir izdevies piesaistīt septiņus autobusu vadītājus, kas ir ļāvis būtiski uzlabot reisu izpildes statistiku augusta otrajā pusē. To veicināja arī LAP iekšējo procesu uzlabojumi, piemēram, dispečeru dienesta saskaņota darbība, plānojot Pierīgas un Ogres-Aizkraukles reisu izpildes.

LAP pārstāvji arī atzīmē, ka darbaspēka trūkums visa veida pārvadājumos ir vērojams kopš 2018.gada, to pastiprināja daudzu šoferu aiziešana no sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nozares, kad šoferiem tika pieprasīti Covid-19 vakcinācijas sertifikāti, bet šobrīd kļuvis īpaši kritisks. To visvairāk izjūt iekšzemes sabiedrisko pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniedzēji.

Vienlaikus LAP norāda, ka esošā situācija pieprasa nestandarta risinājumus, kā arī nozares regulējuma uzlabojumus, tostarp viens no risinājumiem būtu, piemēram, samazināt vecuma slieksni D kategorijas iegūšanai no 24 gadiem līdz 21 gadam, kā arī jautājums par šoferu darba samaksas indeksāciju vismaz vienu reizi gadā, nevis reizi četros gados, kā tas ir šobrīd.

Jau ziņots, ka Autotransporta direkcija ir brīdinājusi LAP par iespējamu pirmstermiņa līguma laušanu reģionālajos autobusu maršrutos Ogres un Aizkraukles novados saistībā ar reisu neizpildi. Plānots, ka Autotransporta direkcija šonedēļ lems par turpmāko sadarbību ar kompāniju.

LAP kopš 2022.gada 1.jūlija, kad uzņēmums sāka pasažieru pārvadājumus Ogres un Aizkraukles novados, līdz 1.septembrim kopumā nav izpildījis 434 reisus, no kuriem lielākā daļa - 245 reisi - nav izpildīti Ogres novadā.

Tāpat vēstīts, ka LAP apgrozījums pagājušajā gadā bija 15,406 miljoni eiro, kas ir par 41% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga vairākkārt, sasniedzot 3,603 miljonus eiro.

Pēc Konkurences padomes 2022.gada 29.marta lēmumā par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu LAP darbībās, uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība, bet 59,83% akciju pieder SIA "LAP1R", kas, pēc "Firmas.lv" datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (33%) ģimenēm.

Autotransporta direkcija ieilgušo situāciju ar reisu neizpildēm Ogres un Aizkraukles novados vērtē kā kritisku un brīdināja LAP vadību par iespējamu pirmstermiņa līguma laušanu.

Svarīgākais