13. janvāra ielā Rīgā ieviesusies "it kā bezmaksas autostāvvieta", kur novietot transportlīdzekļus "it kā drīkst", bet lai to izdarītu, jāpārkāpj Ceļu satiksmes noteikumi. Tomēr Rīgas Pašvaldības policijā Latvijas Televīzijas raidījumam "4. studija" atzina, ka pēc likuma izmaiņām, "nepieķerot pie rokas", sodīt pārkāpējus vairs nav iespējams, ziņo portāls "LSM.lv".
13. janvāra ielā Rīgā blakus tramvaja sliedēm ik dienas novietotas ap 20 automašīnām, taču šajā vietā ir zīme, kas iebraukt aizliedz. Savukārt no otras puses iebraukt nav iespējams, taču automašīnas šeit stāv, turklāt bez maksas.
Satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis raidījumam skaidroja: "Uzstādītās ceļa zīmes abās pusēs ir - "Braukt aizliegts" - tautā sauktais "ķieģelis", līdz ar to ir tikai šie īpašie gadījumi, kad tur varētu nokļūt - ja tur teritorijās citādāk nevar piebraukt un ir kādi neatliekami darbi vai cilvēks tur dzīvo un citādāk nevar piebraukt, un šis ir tas izņēmums, kad zem tā "ķieģeļa" var braukt."
Šādos gadījumos logā būtu jānovieto arī kāda speciāla caurlaide, kas tiešām atļautu automašīnu konkrētajā vietā novietot, bet ir skaidrs, ka šis nav tas gadījums, jo nevienai no automašīnām speciālas caurlaides nav.
"Vienīgais legālais veids, kā šie automobiļi te varēja nokļūt, - tad tie bija jāatved ar tramvaju,"
skaidroja Irbītis.
Tomēr satiksmes drošības eksperts piebilda: "No likuma viedokļa stāvēt tur drīkst, bet iebraukt nedrīkst. Protams, ir šis loģikas jautājums - kā viņi tur nokļuva? Vai viņus tur ienesa vai citādāk? Ja mēs redzēsim desmit večus, kas nes auto, tad viss no likuma viedokļa būs skaidrs, jo to drīkst darīt, bet, protams, ka viņi tur iebraukt nedrīkst."
Sižeta tapšanas brīdī šajā vietā bija novietotas aptuveni 20 automašīnas, un ir skaidrs, ka tās teleportēties nevar.
Vai pašvaldības policija nevar sodīt autovadītājus?
Rīgas Pašvaldības policijas pārstāvis Toms Sadovskis norādīja: "Jā, par šo vietu mēs esam informēti, mēs arī esam vairākus izsaukumus uz šo vietu saņēmuši no iedzīvotājiem, tomēr, izvērtējot situāciju par apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumu, mēs sodu diemžēl piemērot nevaram, jo pirms stājās spēkā Administratīvās atbildības likums, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā bija starp visiem pārējiem pantiem arī viens atsevišķs pants, kas noteica atbildību arī par citiem šajā likumā nenoteiktiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, un šis būtu viens no klasiskajiem gadījumiem, kad mēs šo pantu piemērojām - attiecīgi, mēs konstatējām, ka automašīna stāv vietā, kur tā, nepārkāpjot noteikumus, nevar nokļūt, un tādās situācijās mēs šo pantu piemērojām. Tagad, kopš šīs Administratīvo pārkāpumu reformas šāda panta vairāk nav un, attiecīgi, par apstāšanās un stāvēšanas pārkāpumiem mēs šīs automašīnas saukt pie atbildības nevaram."
Savukārt, runājot par šo braukšanu zem "ķieģeļa", pašvaldības policijā atzina, ka par to nav tiesīgi izrakstīt sodu, to var izdarīt tikai Valsts policija.
Valsts policija varētu sodīt tikai tad, ja konstatētu brīdi, kad vadītājs pabrauc zem "ķieģeļa", savukārt pašvaldības policija varētu piemērot sodu tikai tad, ja šeit būtu uzstādīta 326. ceļazīme - "Apstāties aizliegts". Tad katras novietotās automašīnas logā būtu soda kvīts 40 eiro apmērā.
"Faktiski te būtu jāstāv klāt un jāvaktē, vai te kāds brauc vai nebrauc,"
skaidroja Irbītis.
Savukārt Pašvaldības policijas pārstāvis Sadovskis norādīja, ka situācija nav patīkama no tiesiskā viedokļa, jo acīmredzami pārkāpums ir, bet policija nevar par to sodīt.
"Teorētiski mēs tur varētu kādā brīdī pavaktēt un pie katras automašīnas saukt Valsts policiju uz notikuma vietu, taču no resursu plānošanas viedokļa tas būtu absurdi," viņš teica.
Līdz ar to radusies situācija, kad policija sodīt transportlīdzekļu vadītājus nevar, - nav konstatēts pārkāpuma brīdis, jo varbūt šos auto šeit vienkārši iestumj, un viens no risinājumiem būtu nevis aizliegt šeit novietot automašīnas, bet gan šo stāvvietu legalizēt, netraucējot sabiedriskajam transportam.
Satiksmes drošības eksperts Irbītis vērtēja: "Ja jau tās stāvvietas ir tik pieprasītas un tramvajam netraucē, droši vien no "Rīgas satiksmes" sūdzības īsti nav saņemtas, tad vienkārši vajadzētu legalizēt šīs stāvvietas un legāli nodrošināt piebraukšanu. Konkrētajā gadījumā, no šīs puses vienkārši to "ķieģeli" aizceļot tālāk, neļaujot braukt tālāk ārā uz turieni pa taisno, kas būtu tāda normāla lieta, vai šo posmu uztaisīt automašīnām par vienvirziena, izdomājot, no kuras puses to iebraukšanu taisīt."
Proti, lai šo bezmaksas stāvvietu likvidētu, pietiktu uzstādīt zīmi "Apstāties aizliegts", bet vai tiešām tas ir nepieciešams?