Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" eksperimentālā projektā iepirktie desmit ūdeņraža trolejbusi neesot attaisnojuši uz sevi liktās cerības un ar katru dienu zūd cerība, ka tas būs kvalitatīvs sabiedriskā transporta veids, intervijā "Latvijas Avīzei" sacīja Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis (JV), kurš ir atbildīgs par satiksmes, transporta un infrastruktūras jautājumiem.
""Rīgas satiksme" eksperimentālā projekta ietvaros nopirka desmit ūdeņraža trolejbusus un iekārtoja uzlādes staciju. Diemžēl trīs četri trolejbusi regulāri atrodas remontā, ar katru dienu zūd cerība uz šo transporta veidu kā kvalitatīvu," atzina Ķirsis.
Viņš gan piebilda, ka pārskatāmā nākotnē tiks piedāvāti jauni pasažieru vilciena sastāvi, kas integrējami "Rīgas satiksmes" shēmā. "Jāpārkārto maršrutu tīkls, jo, daļai pasažieru izvēloties par prioritāti braukšanu pa dzelzceļu, samazinās cilvēku plūsma pilsētas transporta veidos. Iespējams, tīkls būs jāoptimizē, jo nevajadzēs tik daudz autobusu, trolejbusu, citu transporta līdzekļu," sacīja Ķirsis.
Tomēr viņš nenoliedz, ka jāattīsta pilsētas sabiedriskais transports. Šogad veiktā aptaujā, kur varēja izvēlēties vairākus atbilžu variantus, 60% rīdzinieku norādīja, ka ikdienā garāku gabalu pārvarēšanai brauc ar sabiedrisko transportu, 43% iet kājām, bet 53% brauc ar privāto automašīnu, 16% - brauc ar velosipēdu, 14% - brauc ar taksometru, 4% - izmanto elektrisko skrejriteni vai citus mikromobilitātes rīkus, bet 2% - izmanto koplietošanas auto.
Rīdzinieku vidū autoīpašnieku skaits aug un viņiem pievienojas Pierīgā (arī Ogrē, Tukumā, Aizkrauklē) dzīvojošie, kuri uz darbu galvaspilsētā dodas ar personīgo automašīnu.
"Taču amerikāņu filozofija, ka visur, kur vēlies, nokļūsti ar auto, te nestrādās. Ja mašīnu būs pārāk daudz, tās stāvēs sastrēgumos - punkts nr. 1. Otrs - tie, kas pārcēlušies dzīvot ārpus pilsētas, grib mieru, klusumu, zaļumu, putnu čivināšanu, tai pašā laikā aģitējot - jūs tur Rīgā beidziet ar satiksmes bremzēšanu un stādināšanu! Mēs dzīvosim mierīgi Pierīgā, bet jums centrā jāpacieš troksnis, izplūdes gāzes, putekļi kā šosejas malā. Tas ir ceļš pretī pilsētas bojāejai. Pasaulē ir urbānās vides, kur lēnā garā viducis iztukšojies, apkārtējie gredzeni plešas aizvien lielāki - kamēr mērogi sasniedz apmērus, ka iedzīvotājiem jāpavada garas stundas automobilī, lai nokļūtu no mājām uz darbu. Tas nav virziens, kurā attīstīties. Rīgā centram jābūt apdzīvotam, nevis izmirušam," uzskata politiķis.
"Rīgas satiksme" pagājušā gada decembrī ekspluatācijā bija nodevusi ūdeņraža ražošanas, uzpildes un uzglabāšanas staciju, kas atrodas Rīgā, Vienības gatvē 6, blakus 2.trolejbusu parkam. Stacija sāka savu darbību 2020.gada sākumā un tā bija pieejama gan sabiedriskā transporta uzpildei, gan publiskai lietošanai.
Tāpat projekta laikā "Rīgas satiksme" saņēma arī 10 ar ūdeņradi darbināmus trolejbusus, kuri ir atbilstoši sertificēti un izturējuši visus pirms pieņemšanas pārbaudes testus.
Ūdeņraža elektriskie transportlīdzekļi ar vienu uzpildi var veikt 300 līdz 400 kilometrus, trolejbusi bez kontakttīkla ar vienu uzpildi varēs veikt līdz 200 kilometriem, savukārt vieglie pasažieru ūdeņraža elektriskie transportlīdzekļi var nobraukt aptuveni 600 kilometrus.
Projekta kopējās izmaksas bija 16,1 miljons eiro, no tiem 50% līdzfinansēja Eiropas savienība. Izmaksās ietverta arī trolejbusu iegāde.
Stacijas būvniecība tika uzsākta 2017.gada maijā un sākotnēji bija plānots, ka projekts tiks pabeigts līdz 2018.gada beigām. Projekts ir starptautisks un tajā piedalās seši partneri no trim valstīm - Latvijas, Igaunijas un Nīderlandes.