Lai izvairītos no nevajadzīgiem konfliktiem starp dažāda izmēra transportlīdzekļiem, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) kopā ar apvienību “Pilsēta cilvēkiem” apkopojusi ieteikumus jeb labās prakses piemērus autovadītājiem un velosipēdistiem, kā droši apbraukt vienam otru ceļu satiksmē.
Gada siltie mēneši ir laiks, kad daudzi cilvēki kā pastāvīgo pārvietošanās līdzekli izvēlas velosipēdu. Taču tas ir arī laiks, kad pieaug ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti velosipēdisti. Valsts policija novērojusi, ka viens no negadījumu iemesliem automašīnu un velobraucēju starpā ir nepareizi izvēlēts intervāls, veicot apsteigšanas manevrus. Apvienība “Pilsēta cilvēkiem” uzsver, ka ikvienam ceļu satiksmes dalībniekam, bet jo īpaši mazāk aizsargātajiem velosipēdistiem, ir nepieciešama “droša telpa”.
Tuva velosipēdistu apdzīšana lielā ātrumā rada risku, ka citi auto nepamanīs priekšā braucošo velosipēdistu un nepagūs izvairīties no sadursmes. Turklāt pirmā braucēja radītais gaisa vilnis var “pagrūst” velo zem kāda no nākamajiem transportlīdzekļiem vai nogāzt velosipēdistu uz apmales. Tikpat riskanta ir pārgalvīga un strauja velosipēdistu pārvietošanās satiksmē.
Arī velosipēdistiem pietiekams attālums un piebremzēšana, apbraucot auto, nozīmē drošu telpu manevriem, ja, piemēram, tiek atvērtas stāvoša auto durvis. Lai mazinātu bīstamas situācijas satiksmē ir apkopoti gan šoferiem,
Ja esi autovadītājs, radi drošu telpu šādi:
Samazini braukšanas ātrumu
Apbraukšanas manevru veic mierīgi, ja nepieciešams, samazinot braukšanas ātrumu. “Velobraucēji lieliski dzird, ja autovadītāji samazina dzinēja pagriezienus un piebremzē. Viņi saprot, ka ir pamanīti un autovadītājs kontrolē situāciju uz ceļa. Turklāt neliela ātruma samazināšana pat salīdzinoši brīvi pārskatāmos ceļa posmos ļaus ne vien uzlabot auto vadāmību, bet arī neradīs nepatīkamu sasprindzinājumu velobraucējiem,” skaidro apvienības “Pilsēta cilvēkiem” valdes priekšsēdētājs Māris Jonovs.
Parādi pagrieziena signālu
Pirms apsteigšanas manevra uzsākšanas svarīgi par to brīdināt citus satiksmes dalībniekus, laikus parādot pagriezienu. Tas palīdzēs aizmugurē braucošajiem transportlīdzekļiem skaidrāk novērtēt situāciju uz ceļa un laikus pamanīt velosipēdistu.
Ievēro drošu distanci un intervālu
Automobilim, apbraucot velosipēdistu ceļu satiksmē, jāievēro drošs intervāls - pilsētas vidē pie nelieliem ātrumiem intervālam jābūt vismaz 1 metram, ārpus apdzīvotām vietām un pilsētā, braucot ar ātrumu virs 50 km/h - vismaz 1,5 metriem.
Ja esi velosipēdists, radi drošu telpu šādi:
Esi pamanāms
“Viena no biežāk dzirdētajām autovadītāju sūdzībām, kas tiek raidītas velobraucēju virzienā - tie ir neredzami. Īpaši diennakts tumšajā daļā un sliktāk apgaismotos ceļa posmos velobraucējiem var šķist, ka auto gaismās viņi ir gana labi saskatāmi. Taču, tāpat kā gājējiem, tā ir maldīga sajūta,” brīdina Jonovs.
Lai izvairītos no sadursmēm, velosipēdistiem jāpārbauda, vai lukturi un atstarotāji ir atbilstošā kārtībā, un jāpatur prātā “aklās zonas” faktors - dažkārt pat vismodrākais autovadītājs velosipēdu vienkārši nevar pamanīt!
Sargi sevi
Pirms jebkura manevra veikšanas velosipēdistam jāpārliecinās par drošību un jānovērtē, vai netiks traucēti citi ceļu satiksmes dalībnieki. Pilnvērtīgi iekļaujoties satiksmē, ir arī pilnvērtīgi jāievēro ceļu satiksmes noteikumi un jārūpējas par savu un apkārtējo drošību.
Neesi pārgalvīgs!
“Tāpat kā autovadītājs, velobraucējs ir satiksmes dalībnieks. Jā, velosipēdi ir mazāki, var veiklāk manevrēt, taču tas nedod tiesības kļūt pārgalvīgiem,” atgādina Jonovs. Velosipēdistam jābrīdina par sava virziena maiņu savlaicīgi un nav jāriskē ar straujiem manevriem.