Rīgas apkaimju alianse un vēl vairākas citas iedzīvotāju biedrības Rīgas domi aicinās pilnībā pārtraukt Skanstes tramvaja līnijas izbūvi un izvērtēt citu maršrutu alternatīvas.
Neraugoties uz to, ka Rīgas pilsētas būvvalde nolēmusi nerīkot sabiedrisko apspriedi par Skanstes tramvaja līnijas projektu, aktīvisti Rīgas domē bija sarīkojuši paši savu publisko apspriedi. Uz to aicināti ierasties bija visi Rīgas domes deputāti, Pilsētas attīstības departamenta, "Rīgas satiksmes" un citu atbildīgo institūciju pārstāvji, taču neviens no viņiem atnācis nebija. Aģentūra LETA novēroja, ka sanāksmē piedalījās aptuveni 40 cilvēku, tostarp, daži opozīcijas deputāti.
Galvenokārt sanākušie pauda pārliecību, ka projekta maršruts izvēlēts nepamatoti un tramvaju būtu nepieciešams izbūvēt uz pavisam citām apkaimēm. Tāpat kritizēta tika sabiedrības neiesaistīšana un publiskās apspriedes nerīkošana, lemjot par tik svarīgu projektu.
Arhitekts un pilsētvides aktīvists Oto Ozols sacīja, ka pēc būtības šī apkaime esot nepiemērots virziens, kurp līniju attīstīt, jo Skanste esot maz apdzīvota. "Parasti transportu nodrošina tur, kur ir blīva apdzīvotība, piemēram, uz Purvciemu vai Pļavniekiem. Ja šo līniju tik ļoti vajadzētu, jau tagad uz Skansti būtu palaists kāds autobusa maršruts," sprieda Ozols.
Tāpat viņš atgādināja, ka projekta sākotnējā versijā bija iecerēts likvidēt ietves un kokus, lai būtu četras braukšanas joslas, kas būtu nepieņemami. "Tomēr arī tagad risinājums ir nepiemērots, jo tramvajs vienkārši tiks iespiests šajā ielā pa vidu. Paralēli būs Austrumu maģistrāle, kas varēs uzņemt visas transporta slodzes, bet to visu centīsies iespiest Senču ielā, kas ir pilnīgi bezjēdzīgi un neizprotami," sacīja arhitekts.
Sanākušie iedzīvotāji kritizēja arī sabiedrības neiesaistīšanu šī projekta virzībā. Rīgas apkaimju alianses valdes priekšsēdētājs Kaspars Spunde pauda viedokli, ka pilsētā joprojām vērojama situācija, ka lēmumus no sākuma pieņem un tikai pēc tam tos mēģina izmisīgi aizstāvēt. "Šāds modelis ir nepareizs un nepieņemams. Mums kopīgi ir jāizdiskutē lielie projekti, jāvienojas par kopsaucēju un tikai tad tie jāvirza tālāk. Kad jāceļ kāda kioska būda, tur sabiedrības viedokli prasa, bet simtiem miljonos vērtos projektos - to vienkārši ignorē," sacīja Spunde.
Sabiedrības par atklātību "Delna" pārstāvis Jānis Veide informēja, ka sadarbojoties ar "Rīgas satiksmi", viņi vairākkārt ir papildinājuši un arī koriģējuši dažādu iepirkumu procedūras. Patlaban viņi vērsušies arī Rīgas pilsētas būvvaldē pēc skaidrojuma, kādēļ par Skanstes tramvaja projektu nav veikta publiskā apspriede. Tāpat pieprasītas ir visu izsniegto būvatļauju kopijas.
Kopumā iedzīvotāji izstrādāja aptuveni desmit priekšlikumus, kuri tiks apkopoti un iesniegti atbildīgajām domes institūcijām. To vidū ietverts priekšlikums pilnībā pārtraukt Skanstes tramvaja līnijas izbūves projektu un izvērtēt alternatīvu maršrutu izveidi. Tāpat izstrādāti priekšlikumi, kas pastiprinātu sabiedrības iesaisti projektu veidošanā, piemēram, piedāvājums informāciju par sabiedrisko apspriedi publicēt ne tikai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", bet arī pašvaldības mājaslapā un citviet.
Kā ziņots, Centrālā finanšu līgumu aģentūra ir apturējusi Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējuma maksājumus RS īstenotajā Skanstes tramvaja līnijas projektā, kā arī divos Daugavpils domes īstenotajos infrastruktūras uzlabošanas projektos.
Lai novērstu iespējamos ES fondu finanšu riskus, CFLA ir pieņēmusi lēmumus apturēt ES fondu projektu maksājumus, kas ir tiešā saistībā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) sāktajiem kriminālprocesiem par "Rīgas satiksmes" veiktajiem iepirkumiem un par iepirkumiem Daugavpils domē.
Projektu "nobremzējusi" arī pati "Rīgas satiksme" un par tā turpmāko nākotni lems pēc starptautiskā audita veikšanas.
Projekta kopējās izmaksas lēstas 97,40 miljonu eiro apmērā, neieskaitot PVN. Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būtu 65,66 miljoni eiro, "Rīgas satiksmes" līdzfinansējums - 27,40 miljoni eiro un citi publiskie līdzekļi snieguma rezerves priekšfinansēšanai - 4,33 miljoni eiro.