Pēc trīs nenomaksātiem pēcapmaksas paziņojumiem auto riteņus nobloķēs

ATKAL IEPRIEKŠĒJĀ PRAKSE. Lai cīnītos ar negodprātīgajiem autostāvvietu lietotājiem, RS nolēmusi atjaunot transportlīdzekļu riteņu bloķēšanas praksi © Ģirts Ozoliņš, F64 Photo Agency

Ja cilvēks par Rīgas satiksmes (RS)autostāvvietu nav samaksājis vai pārsniedzis apmaksāto stāvēšanas laiku, viņam izraksta pēcapmaksas rēķinu. Taču apmaksāt šos rēķinus cilvēki īpaši nesteidzas, un piecu gadu laikā kopējais parāds sasniedzis 3,4 miljonus eiro.

Patlaban Rīgas satiksme apkalpo vairāk nekā 5700 pašvaldības autostāvvietu. «To ierīkošana un uzturēšana nav klasiska komercdarbība, kas ierīkota peļņas nolūkā,» skaidro RS Tiesiskā nodrošinājuma nodaļas vadītājs Jānis Gailītis, piebilstot, ka galvaspilsētas autostāvvietu pamatmērķis ir optimizēt satiksmes organizāciju, sakārtot vieglo transportlīdzekļu plūsmu un organizēt to novietošanu. Tiek piedāvāti vairāki apmaksas veidi, lai klients varētu izvēlēties sev ērtāko, piemēram, par autostāvvietu samaksāt maksas automātā (norēķināties var ne tikai ar bankas karti, bet arī personalizētu e-talonu vai Rīdziniekā karti), var norēķināties ar telefona starpniecību.

Kūtrie ārzemnieki

Tomēr ir gana daudz autostāvvietu lietotāju, kas uzskata, ka savu auto šajās autostāvvietās var novietot par baltu velti, turklāt daļa ar lielu vienaldzību izturas arī pret saņemtajiem pēcapmaksas paziņojumiem, tos vienkārši ignorējot. Viskūtrākie šajā ziņā ir ārvalstīs reģistrēto auto īpašnieki - uz nosūtītajiem rēķiniem reaģē vien aptuveni 7%. Visvairāk neapmaksāto pēcapmaksas paziņojumu ir par Lietuvā un Igaunijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem, pēc tam seko Krievijā un Vācijā reģistrētie transportlīdzekļi. Kopējā parāda summa pārsniedz trīs miljonus. Par Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem tiek saņemta samaksa par aptuveni 67% pēcapmaksas paziņojumiem. Tos apmaksā labprātīgi vai piesaistot parādpiedziņas kompānijas. Ar pārējiem darbs turpinās, tostarp kādu rekordistu, kura kontā jau ir gandrīz 800 pēcapmaksas rēķinu. Viņš ir jau divas reizes iesūdzēts tiesā, tās uzvarētas un lieta nodota zvērinātam tiesu izpildītājam.

Jau no ceturtdienas

Lai cīnītos ar šiem negodprātīgajiem autostāvvietu lietotājiem, RS nolēmusi atjaunot transportlīdzekļu riteņu bloķēšanas praksi. Proti, no 1. novembra RS autostāvvietās tiks izmantotas riteņu bloķēšanas iekārtas. Riteņu bloķētāji tiks izmantoti tikai tām automašīnām, kuru īpašniekiem ir neapmaksāti vismaz divi pēcapmaksas paziņojumi, kas piemēroti pēc 2018. gada 1. novembra, vai gadījumos, ja transportlīdzeklim nav piestiprināta valsts reģistrācijas numura zīme, informē RS autostāvvietu vadītāja vietnieks Sergejs Gusevs.

«Ja cilvēkam būs jau divi neapmaksāti paziņojumi, uz viņa transporta līdzekļa tiks novietota brīdinājuma informācija, ka ar nākamo pēcapmaksas paziņojumu transporta līdzeklim tiks lietots riteņu bloķētājs. Brīdinājumi būs lasāmi četrās valodās - latviešu, krievu, angļu un vācu. Ieteiktu šo brīdinājumu neignorēt, jo tādējādi klientam tiks piemērota 20% atlaide divu pēcapmaksas paziņojumu samaksai. Saņemot trešo neapmaksāto rēķinu, atlaide vairs nedarbosies, plus tiks uzlikts riteņu bloķētājs. Uz auto būs arī atstāts paziņojums, kā rīkoties tālāk. Paziņojums būs lasāms četrās valodās,» norāda S. Gusevs.

Kā veikt apmaksu?

Apmaksu par piemērotajiem pēcapmaksas paziņojumiem iespējams veikt autostāvvietu maksas automātā ar bankas norēķinu karti vai personalizēto e-talonu un Rīdzinieka karti, Rīgas satiksmes klientu apkalpošanas centros, lietotnē Riga Card, kā arī bloķēšanas iekārtas lietošanas gadījumā tos iespējams apmaksāt pie autostāvvietu kontroliera ar bankas norēķinu karti.

Kad apmaksa veikta, cilvēks var pieteikt pa tālruni 8585 vai 80001919 riteņa bloķēšanas iekārtas noņemšanu. Tās noņemšana tiek nodrošināta divu stundu laikā pēc izsaukuma saņemšanas no pulksten 6 līdz 23 tikai tad, ja visi pēcapmaksas paziņojumi ir apmaksāti. «Ja atbloķēšana netiek pieteikta, piemēram, tajā pašā dienā, kad riteņu bloķēšana veikta, bet pārceļas uz nākamo dienu, tas neatbrīvo autovadītājus no laicīgas autostāvvietas apmaksas,» piebilst S. Gusevs. RS rīcībā ir apmēram 100 tā saukto klamburu.

Pārmetumus noraida

Atbildot uz Patērētāju tiesību aizsardzības centra un Konkurences padomes pārmetumiem, riteņu bloķēšanu dēvējot par agresīvu komercpraksi, J. Gailītis norāda: «Rīgas autostāvvietu uzturēšana un apsaimniekošana, kā iepriekš minēju, nav klasiska komercprakse. Patērētājiem esam nodrošinājuši maksimālu informāciju par to, kā pareizi izmantot mūsu autostāvvietas. Piedāvājam dažādus veidus, kā veikt apmaksu. Turklāt riteņu bloķēšanas iekārta netiks lietota ar pirmo reizi, kad tiek konstatēts, ka autostāvvieta nav apmaksāta, bet tikai ar trešo reizi. Uzskatām pārmetumus par nepamatotiem.»

Plašāka informācija par autostāvvietām, apmaksas iespējām, riteņu bloķēšanas kārtību pieejama RS mājaslapā rigassatiksme.lv, sadaļā Autostāvvietas, kā arī vienoto pakalpojumu pieteikumu portālā.

Latvijā

Kaitējums zemūdens interneta savienojumiem starp Vāciju un Somiju un starp Lietuvu un Zviedriju ir samazinājis datu pārraides ātrumu un izraisījis virkni starptautisku aizdomu. Tomēr līdz šim nav izšķirošas reakcijas uz šo notikumu. Šis nav pirmais gadījums, kad Baltijas jūrā tiek bojāta zemūdens infrastruktūra. Radušās pamatotas aizdomas par Krievijas iesaisti, ziņo Polijas medijs "wnp.pl".

Svarīgākais