Lidostā "Rīga" pabeigta manevrēšanas ceļu renovācija

© Jānis Būmanis

Pēdējos mēnešos starptautiskajā lidostā “Rīga” norisinājās vērienīgi manevrēšanas ceļu B un F seguma atjaunošanas darbi, kurus veica ceļu būves uzņēmums “A.C.B.” Starptautiskā lidosta “Rīga” jau vairāk nekā 15 gadus uzņēmumam uztic veikt dažādus būvniecības un rekonstrukcijas darbus. Šogad kopējais manevrēšanas ceļu darbu apjoms bija 25 123 kvadrātmetri un to remontdarbos bija iesaistīti vairāk kā 20 ceļu būves tehnikas un transporta vienības, ap 50 ceļu būvniecības nozares darbinieku strādājot gan dienas, gan nakts stundās, lai neietekmētu lidostas darbību.

Lidostā uzņēmums “A.C.B.” renovāciju veic jau vairākus gadus, šogad projekta kopējais budžets bija 900 000 eiro. Īpaša nozīme šāda līmeņa projektos vienmēr ir saliedētam un profesionālam komandas darbam, kas nozīmē arī ciešu sadarbību ar pasūtītāju - starptautisko lidostu “Rīga”. Atšķirībā no daudziem citiem projektiem, būvnieku sadarbība ar pasūtītāju ir īpaši cieša, jo pasūtītājs regulāri atrodas būvlaukumā, lai uzraudzītu un saskaņotu katras dienas darbu gaitu. “Lai uzsāktu būvdarbus lidostā, mūsu darbiniekiem ir jāiziet speciāla apmācība, šogad atkal, arī tiem, kuri iepriekš šo apmācību jau bija izgājuši, tā bija jāiet atkārtoti, jo lidostā notiek regulāras izmaiņas. Tā kā projekts tiek īstenots atbilstoši Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) standartam, tam noslēdzoties, visam jāatbilst standartā ietvertajām prasībām,” stāsta projekta vadītājs Edmunds Zonbergs.

Manevrēšanas ceļu būvniecība, salīdzinot ar autoceļiem, ir krietni atšķirīgāka ar nestspēju un konstrukciju, jo lidmašīna un automašīna ir divi atšķirīgi pārvietošanās mehānismi. Lidostā pati šī konstrukcija ir daudz biezāka, jo tur manevrēšanas ceļiem slodze ir daudz lielāka. Uz šosejas asfalts ir 10 - 25 cm biezumā, atkarībā no intensitātes, arī uz manevrēšanas ceļiem asfalta biežums ir tāds pats, savukārt zemākā slāni - šķembu kārtas biezums - jau ir lielāks, un vietām zem asfalta vēl ir betona kārta, kuras biezums atšķiras katra projekta ietvaros. Šajā gadījumā manevrēšanas ceļi netika būvēti no jauna, bet gan atjaunoti, jo tur jau bija esošā konstrukcija, kura tika labota. Autoceļiem šķembas zem asfalta ir 25 - 30 cm biezumā, savukārt lidostā zem brauktuves tās ir aptuveni 50 cm līdz viena metra biezumā.

“Salīdzinot lidostas ceļu rekonstrukciju ar mājas celšanu, materiālu kopumā tiek izmantots maz - smiltis, granīta šķembas, ģeosieti, ģeotekstili, dažādas caurules elektroinstalācijai, elektrības vadi, elektrības apgaismojuma lampas, asfaltbetons u.c. Remontdarbos tika iesaistīti ekskavatori, greideri, asfaltbetona ieklājēji, asfaltbetona veltņi, autotransports, kas pieved dažādus asfalta materiālus, gan dažāda cita veida tehnika, ar kuras palīdzību iebūvē apgaismojumu asfalta segumā. Vienu dienu objektā var būt trīs, savukārt citu jau vairāk kā 10 tehnikas vienības. Tāpat ir arī ar darbiniekiem - vienu dienu tie var būt pieci cilvēki, otru savukārt 50 un pat 70,” turpina Edmunds Zonbergs.

Latvijā

Valsts aizsardzības dienesta karavīri Sēlijas militārā poligona dronu mācību un testēšanas poligonā aizvadījuši noslēdzošās bezpilota lidaparātu rotas līmeņa mācības, kurās, izmantojot dažādus bezpilota lidaparātu modeļus, trenēja spēju identificēt un iznīcināt pretinieku, aģentūru LETA informēja Aizsardzības ministrijā.

Svarīgākais