Savstarpēja sapratne vairo patīkamus braucienus

Par kampaņas Vairāk patīkamu braucienu! sejām kļuva cilvēki, kam sabiedriskā transporta izmantošana ir ikdiena un kuri vēlējās padalīties ar savu redzējumu par pašu un līdzcilvēku pārvietošanās paradumiem. Tā teikt, caur kampaņu līdzcilvēki uzrunā līdzcilvēkus © f64

Neklausīties skaļi mūziku, neuzvesties bravūrīgi, netrokšņot, palaist apsēsties sirmgalvjus, grūtnieces un cilvēkus ar invaliditāti, nedrūzmēties pie durvīm, tādējādi neapgrūtinot citu pasažieru iekāpšanu vai izkāpšanu no sabiedriskā transporta – it kā pavisam elementāras pieklājības normas, kuru ievērošana padara pārvietošanos sabiedriskajā transportā daudz patīkamāku. Lai atgādinātu par savstarpējo sapratni, Rīgas satiksme kopš jūlija ir aizsākusi kampaņu, kur līdzcilvēki stāsta, kas viņiem padara braucienos daudz tīkamākus.

Tie, kas regulāri izmanto Rīgas sabiedrisko transportu, noteikti pieturvietās vai kādā no autobusu, trolejbusu vai tramvaju saloniem ir pamanījuši krāsainus plakātus, kur dažādu sociālo grupu pasažieri dalās ar viedokļiem, kas viņiem sagādā patīkamus braucienus.

Viss sākas ar pieklājību

Piemēram, seniori Hilda un Tālivaldis atzīst, ka patīkami braucieni viņiem ir tad, kad transporta līdzekļi ir tukšāki un ir iespējas apsēsties. Jaunā māmiņa Agnese priecājas par transporta līdzekļiem ar zemo grīdu un aicina pasažierus neaizņemt transporta salonā vietu, kas paredzēta bērnu ratiem, un pateicas par cilvēku piedāvāto palīdzību, piemēram, palīdzot iestumt ratiņus salonā (starp citu, transportā uzstādītajos monitoros un uzņēmuma mājaslapā skatāmi pamācoši video, kā pareizi iestumt un izstumt bērnu ratiņus no sabiedriskā transporta līdzekļa). Savukārt Aivaram patīkami braucieni ir tad, kad cilvēki nedrūzmējas pie durvīm iekāpjot vai izkāpjot, nav skaļi un netraucē citus. 

«Rīgas satiksme ir mūsdienīgs un sociāli atbildīgs uzņēmums. Mūsu izpratnē viena no sociālajām atbildībām ir palīdzēt pasažieriem saprasties vienam ar otru. Mēs sekojam līdzi sabiedrības vērtējumam par uzņēmuma darbu – uzklausām zvanus, saņemam epastus, kuros tiek paustas gan pozitīvas atziņas, gan izteiktas domas, ko vajadzētu uzlabot,» stāsta Rīgas satiksmes Klientu apkalpošanas un komunikācijas daļas vadītājs Viktors Zaķis. Ar šīs kampaņas palīdzību uzņēmums vēlas atgādināt tos pozitīvos aspektus, kas pasažieriem padara braucienus patīkamus. Tās principā ir elementāras pieklājības normas, kuras pēc būtības katrā ģimenē būtu jāieaudzina.

Vērtē arī darbiniekus

Par kampaņas sejām kļuva cilvēki, kam sabiedriskā transporta izmantošana ir ikdiena un kuri vēlējās padalīties ar savu redzējumu par pašu un līdzcilvēku pārvietošanās paradumiem. Tā teikt, caur kampaņu līdzcilvēki uzrunā līdzcilvēkus. Rīgas satiksme pateicas par atbalstu Māmiņu klubam un biedrībai Rīgas aktīvo senioru alianse (RASA), kas palīdzēja atrast kampaņas dalībniekus, kuri šādā interesantā avantūrā iesaistījās brīvprātīgi.

Kampaņas ietvaros Rīgas satiksme pastiprināti pievērš uzmanību arī sabiedriskā transporta līdzekļa vadītāju, kontrolieru, klientu apkalpošanas centru operatoru un pārējo darbinieku komunikācijai ar klientu, pildot savus tiešos darba pienākumus. Darbiniekiem tiek likts aiz auss – sniegt pakalpojumu tādā kvalitātē, kādā paši to vēlētos saņemt, tostarp, piemēram, biļešu kontrolieriem allaž sasveicināties ar klientu, palūgt etalonu, pateikties un stāvēt pāri visām negācijām.

Ir rezultāts

Šī nebūt nav pirmā sociālā kampaņa, ko īstenojis uzņēmums. Rīgas satiksme secina, ka pasažieru uzrunāšana caur kampaņām dod efektu, piemēram, noslēdzoties kampaņai pret vandalismu, sabiedriskā transporta apskādēšana mazinājās – uzņēmums aprēķinājis, ka izdevumi vandalisma seku likvidēšanai saruka 3–5 reizes, bet pēc kampaņas, kas aicināja, braucot sabiedriskajā transportā, turēties, lai izvairītos no traumām, kritušo pasažieru skaits kļuva mazāks – vidēji no 20 līdz 25 uz 7–8 mēnesī. «Protams, mēs nevaram izmainīt pasauli un pilnīgi visiem pasažieriem likt aizdomāties, tomēr, ja kampaņas vēstījums mudina vismaz dažus pamainīt savu attieksmi, izturēšanos, tas jau ir sasniegums,» uzsver V. Zaķis. Viņš skaidro, ka jaunākās kampaņas sauklis «Vairāk patīkamu braucienu!» ir kā vēlējums un solījums vienlaikus. «Protams, mēs nevaram apsolīt, ka visi braucieni būs patīkami – situācijas un cilvēki ir ļoti dažādi. Bet vēlamies cilvēkiem atgādināt par savstarpēju cieņu un sapratni, kā arī no savas puses cenšamies, lai tīkamu braucienu būtu pēc iespējas vairāk, piemēram, iegādājamies jaunus transporta līdzekļus, domājam par klientu servisa pilnveidi, informējam, kā rīkoties, ja braucienā laikā notiek nepatīkami starpgadījumi, proti, akūtās situācijās ir jāvēršas pie vadītāja vai jāziņo policijai, zvanot uz numuru 110, pārējos gadījumos aicinām sazināties ar mums elektroniski [mājaslapā izveidota speciāla sadaļa]. Izvērtējam visus ziņojumus,» norāda V. Zaķis.

Jāpiebilst, ka Rīgā ik dienu pasažierus pārvadā aptuveni 1000 transporta vienību, mēnesī tiek pārvadāti 12 miljoni cilvēku, tāpēc 100% no nebūšanām neviens nevar izvairīties, taču viens ir skaidrs – pašu cilvēku spēkos ir vairot patīkamus braucienus.

***

Rīgas satiksmes aptauja liecina, ka:

• 48% brauciena laikā cenšas būt pieklājīgi un izrāda cieņu apkārtējiem

• 22% pasažieru cenšas izturēties pret līdzcilvēkiem ar tādu attieksmi, kādu vēlētos saņemt paši.

• 17% aptaujas dalībnieku apstiprina, ka, redzot, ka kādam pasažieriem ir nepieciešama palīdzība vai sēdvieta, viņš to labprāt piedāvā otram.

• 13% atzina, ka par šo jautājumu nav domājuši

Latvijā

Veselības ministrija (VM) rosina Finanšu ministriju (FM) no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem piešķirt papildu finansējumu teju 10,5 miljonu eiro apmērā Nacionālajam veselības dienestam (NVD), lai nodrošinātu samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas saņemti no Eiropas Savienības (ES) un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm.

Svarīgākais