Godprātīga braucienu reģistrācija palīdz organizēt sabiedriskā transporta plūsmu

Rīgas satiksme, analizējot klientu pieteikumus un izvērtējot uzdoto jautājumu klāstu, sabiedriskā transporta līdzekļos un pieturās izvietojusi informatīvos materiālus, kuros izskaidroti iemesli, kāpēc brauciens ir jāreģistrē visiem © F64

Ik mēnesi sabiedriskais transports Rīgā pārvadā ap 12 miljoniem pasažieru. Lai nodrošinātu viņu pārvietošanos pēc iespējas ērtāku, Rīgas satiksme regulāri seko līdzi pasažieru plūsmas rādījumiem.

Uzņēmums skaidro, ka pasažieru plūsmu palīdz mērīt braucienu reģistrācija, tāpēc ar informatīvās kampaņas palīdzību aicina cilvēkus būt atbildīgiem un atgādina, ka brauciens jāreģistrē pilnīgi visiem: jo godprātīgāk cilvēki reģistrēs etalonu, jo precīzāki būs pasažieru plūsmas dati, ļaujot atbilstoši pieprasījumam un klientu paradumiem koriģēt sabiedriskā transporta kustību.

Kampaņas plakāti jau lasāmi pieturvietās un sabiedriskā transporta līdzekļos. Tās idejas iedīgļi meklējami jau pērn, kad sabiedriskā transporta kontrolieri 1. un 2. grupas invalīdiem dāvāja informatīvus bukletus, atgādinot: pat ja cilvēks ir tiesīgs ar autobusu, trolejbusu un tramvaju braukt bez maksas, brauciens viņam ir jāreģistrē.

Pasažieriem ir pienākumi

«1. un 2. grupas invalīdu pārvadājumus dotē valsts. Šīs personas var braukt bez maksas – tām, uzrādot invalīda apliecību, ir tikai jāizņem pie šofera nulles biļete vai jānokārto personalizētais etalons. To var izdarīt Rīgas satiksmes klientu apkalpošanas centros, turklāt pirmreizēja etalona izgatavošana ir bez maksas. Ja viņi braucienu nereģistrē, Rīgas satiksme nepilda valsts uzlikto prasību un nesaņem kompensāciju, tādējādi sanāk, ka par 1. un 2. grupas invalīdu braucienu maksā citi pasažieri,» norāda Rīgas satiksmes preses sekretārs Viktors Zaķis.

Bet šogad nolemts ar kampaņas starpniecību uzrunāt visus pasažierus, skaidrojot, kāpēc ikvienam (ieskaitot arī tos, kuri brauc sabiedriskajā transportā ar atlaidi vai bez maksas) jāreģistrē savs brauciens. Rīgas satiksme arī atgādina: par nereģistrētu braucienu pienākas sods – ja cilvēkam ir mēnešbiļete vai piemērota kāda atlaide, bet viņš nav reģistrējis etalonu, sods ir no trīs līdz pieci eiro, bet braucot bez biļetes – sākot no 20 eiro. «Nevajag aizmirst, ka pasažieriem ir ne tikai tiesības, bet arī pienākumi, šajā gadījumā – pienākums reģistrēt braucienu!» uzsver V. Zaķis.

Analizē un pielāgojas paradumiem

Viņš min vairākus iemeslus, kāpēc ir svarīgi reģistrēt braucienu. Pirmkārt, pēc reģistrēto etalonu skaita tiek veikta precīza pasažieru uzskaite, kas jānodrošina saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem. Otrkārt, braucienu reģistrācija palīdz mērīt pasažieru plūsmas un nodrošināt atbilstošas ietilpības transporta līdzekļus, kā arī veicināt sabiedriskā transporta kursēšanas intensitāti atbilstoši pieprasījumam. «Katrs reģistrētais brauciens automātiski parādās sistēmā, un mēs redzam, cik daudz pasažieru ik dienu izmanto sabiedrisko transportu, cik transporta līdzekļi ir piepildīti, kuri ir pieprasītākie maršruti, kuras ir pīķa stundas. Šie dati mums ļauj plānot maršrutu tīklu, redzēt pasažieru pārvietošanās paradumus un sabiedriskā transporta plūsmu pielāgot tiem, mainot kustību sarakstu, norīkojot lielākas ietilpības transportu,» stāsta Rīgas satiksmes Maršrutu tīkla un pasažieru ieņēmumu attīstības daļas vadītājs Reinis Auziņš.

Būs jauns maršruts

Piemēram, dati par februāri liecina, ka 2015. gada februārī kopumā tika pārvadāti 11 975 770 pasažieru, bet vispopulārākais bija 6. tramvaja maršruts – tajā reģistrēti 781 000 braucienu.

Analizējot datus, secināts, ka nepieciešams uzlabot mikrorajonu savienojamību, neskarot centru. Tāpēc dienaskārtībā nonācis jautājums par jauna maršruta izveidi, kas pasažierim ļautu nokļūt no Bolderājas līdz Vecmīlgrāvim, neiebraucot centrā. «Cilvēks bez pārsēšanās centrā tad nokļūtu sev vajadzīgajā vietā,» piebilst R. Auziņš. Iespējams, maršruts tik atklāts šogad. «Mēs maršrutu esam gatavi atvērt jau drīzumā, taču pirms tā atklāšanas ir jāveic izmaiņas pilsētas infrastruktūrā, piemēram, jārada jaunas pieturvietas, jāmaina atsevišķu krustojumu ģeometrija, lai autobuss tos varētu izbraukt,» informē R. Auziņš.

Svarīgākais