Sākot ar šodienu, par iebraukšanu Jūrmalā atkal jāmaksā, un visās Rīgas satiksmes apsaimniekotajās autostāvvietās maksa par auto novietošanu uz vienu stundu palielināsies par 17 līdz 30 procentiem. Tāpēc šobrīd novietot automašīnu Vecrīgā uz stundu ir dārgāk nekā to izdarīt Parīzes, Oslo vai Berlīnes centrā. Un tas nav 1. aprīļa joks.
Rīgas satiksme atgādina, ka saskaņā ar Rīgas domes lēmumu no šodienas mainās maksa par pašvaldības autostāvvietu izmantošanu, kā arī auto atstāšanas vietu zonējums. Šodien par spēkrata novietošanu Rīgas sirdī – Vecrīgā – ir jāmaksā 5 eiro par pirmo stundu, bet par katru nākamo stundu 8 eiro. Vēl vakar Vecrīgā auto uz divām stundām varēja atstāt par 11,38 eiro. Tie, kuriem bija darīšanas Vecrīgā, līdz šim lielākoties izmantoja autostāvvietas 11. novembra krastmalā, kur tās bija ievērojami lētākas nekā pašā Vecrīgā. Auto novietošana uz divām stundām vakar šajā vietā maksāja 2,85 eiro, šodien jau – 4,50 eiro. Iemesls tik krasam maksas kāpumam šajā vietā ir tāpēc, ka autostāvvieta Krastmalā kopš šodienas vairs neatrodas C zonā, bet gan ir iekļauta dārgākajā B zonā, kurā ietilpst arī, piemēram, Rīgas satiksmes maksas autostāvvietas pie Ģertrūdes baznīcas. Centrāltirgus apkārtnē, kas atrodas C zonā, automašīnas novietošana uz divām stundām šodien maksā 3,50 eiro iepriekšējo 2,85 eiro vietā, bet pie Ceļu satiksmes drošības direkcijas (D zona) automašīnas atstāšana uz divām stundām tagad maksā 2,50 eiro (pirms tam – 1,99 eiro). Jaunā zonējumu karte un informācija par autostāvvietu cenām atrodama Rīgas satiksmes mājaslapā. Rīgas pilsētas pašvaldības maksas autostāvvietu mērķis ir optimizēt satiksmes organizāciju (īpaši ielās ar intensīvo sabiedriskā transporta satiksmi), sakārtot vieglo transportlīdzekļu plūsmu un organizēt to novietošanu, lai visi rīdzinieki un Rīgas viesi varētu piebraukt tuvāk interesējošiem objektiem un novietot savas automašīnas speciāli tam paredzētajās vietās.
Rīgas satiksme patlaban apsaimnieko 5016 maksas autostāvvietas. 2014. gadā ieņēmumi no autostāvvietām bija gandrīz 6,8 miljoni eiro, bet līdz ar tarifu paaugstinājumu uzņēmums cer šogad iekasēt 8,1 miljonu eiro.
Rīgas satiksme skaidro, ka stāvvietu maksas un zonējumu izmaiņu mērķis ir samazināt automašīnu skaitu pilsētas centrā, aicinot iedzīvotājus pārvērtēt savus braukšanas paradumus un izmantot alternatīvus pārvietošanās līdzekļus. Diemžēl kopš 1. februāra ievērojami sadārdzinājušās arī Rīgas sabiedriskā transporta biļetes, padarot Rīgu par dārgāko sabiedriskā transporta pilsētu Baltijā. Līdzīga situācija šobrīd ir arī maksas autostāvvietās, kur cena par spēkrata novietošanu Vecrīgā ir dārgāka nekā Tallinas vai Viļņas vecpilsētās. Arī Parīzes, Oslo, Berlīnes centrā, ja var ticēt tūristiem sniegtajai informācijai, automašīnas novietošana šobrīd ir lētāka nekā Rīgas sirdī. Tiesa, Londonā un Stokholmā maksas stāvvietas ir vēl dārgākas un šajās pilsētās papildus tam vēl ir jāmaksā par iebraukšanu pilsētas centrā. Londonā šī maksa var būt 15,81 eiro dienā, Stokholmā – no 1,08 līdz 2,15 eiro atkarībā no diennakts laika.
Arī Jūrmala kopš 1996. gada iekasē šādu maksu. 2013. gadā Jūrmalas dome nolēma nodevu par iebraukšanu Jūrmalā noteikt 2 eiro apmērā un piemērot to sešus mēnešus. Jūrmalas dome informēja, ka pērn no 1. aprīļa līdz 30. septembrim tika nopirktas 694 000 vienreizējās caurlaides iebraukšanai Jūrmalā.
UZZIŅAI
Automašīnu stāvvietu augstākās cenas pilsētas centrā, eiro/h
Varšava 0,74
Zagreba 0,78
Viļņa 0,87
Atēnas 1*
Prāga 1,45
Roma 1,50
Budapešta 1,78
Luksemburga 2
Vīne 2
Berlīne 3
Madride 3,29
Oslo 3,33
Parīze 3,60
Kopenhāgena 3,88
Helsinki 4
Tallina 4,80
Amsterdama 5
Rīga 5
Londona 5,50
Stokholma 6,92
* Pilsētas iedzīvotājiem pieejama atlaide
Avots: tūrisma ceļvežu informācija