Vēlas atslogot Rīgas centru no mašīnām

Stāvvietu maksas un zonējumu izmaiņu mērķis ir samazināt automašīnu skaitu pilsētas centrā, aicinot iedzīvotājus pārvērtēt savus braukšanas paradumus un izmantot alternatīvus pārvietošanās līdzekļus © RS mājas lapa

Samazināt automašīnu skaitu pilsētas centrā – šis ir galvenais mērķis, ko, paaugstinot maksu par autostāvvietām, vēlas panākt Rīgas satiksme. Jaunie tarifi stājas spēkā rīt. Līdz ar maksu mainās arī auto atstāšanas vietu zonējums, bet maksāšanas kārtība paliek līdzšinējā – par autostāvvietu var samaksāt ar skaidru naudu, bankas karti, etalonu vai sms.

Pēc būtības autostāvvietu galvenā sūtība ir radīt iespēju cilvēkam novietot automašīnu pilsētā, samērā operatīvi tur izdarīt plānotos darbus un braukt prom, atbrīvojot autostāvvietu nākamajam, tieši tāpēc viszemākā maksa par stāvvietu ir noteikta tieši pirmajā stundā, pēc tam par stāvēšanu jāmaksā dārgāk. «Ja maksa par autostāvvietām būtu ļoti zema, automašīnas pārpludinātu galvaspilsētas centru, līdz ar to palēninātos mašīnu plūsma, tiktu ierobežota arī sabiedriskā transporta kustība, tiktu daudz vairāk piesārņots gaiss,» skaidro Rīgas satiksmes preses sekretārs Viktors Zaķis.

Dienā 12 līdz 13 000 klientu

Šobrīd dienā Rīgas satiksmes 5016 maksas autostāvvietas, kuras uzrauga 29 autostāvvietu darbinieki, tiek izmantotas 12 līdz 13 000 reižu, vispieprasītākās ir tieši tās, kas atrodas pilsētas centrā. Domājot, kā centru atslogot no spēkratiem, pieņemts lēmums celt maksu, kā arī koriģēt zonējumu, jo tas ir viens no instrumentiem, kā līdzsvarot transporta plūsmas dinamiku pilsētā. Uzņēmums mudina iedzīvotājus pārvērtēt savus ikdienas pārvietošanās paradumus un izmantot alternatīvus līdzekļus, piemēram, velosipēdus.

Pieaugums no 10 līdz 40%

Saskaņā ar Rīgas domes lēmumu A zonas teritorijā par pirmo maksas autostāvvietas lietošanas stundu no rītdienas būs jāmaksā 2,50 eiro, bet par katru nākamo stundu – 3 eiro. B zonas teritorijā par pirmo autostāvvietas lietošanas stundu būs jāšķiras no 2 eiro, bet par katru nākamo lietošanas stundu 2,50 eiro. C zonā par pirmo stundu būs jāmaksā 1,50 eiro, bet katra tālākā stunda maksās 2 eiro. Savukārt D zonā par pirmo stundu būs jāmaksā 1,00 eiro, bet katra tālākā stunda maksās 1,50 eiro. Arī Vecrīgas jeb R zonas teritorijā būs jāmaksā vairāk – par pirmo auto atstāšanas stundu būs jāmaksā 5 eiro, bet katra nākamā stunda izmaksās 8 eiro. Savukārt par autostāvvietu Vecāķos būs jāmaksā divi eiro dienā.

«Tarifu pieaugums ir no 10 līdz 40%,» stāsta Rīgas satiksmes autostāvvietu vadītāja vietnieks Sergejs Gusevs. Attiecībā uz zonējumu visbūtiskākās izmaiņas skārušas A un B zonu. «Pilsētas centrs ir pārslogots, dienas vidū atrast brīvu autostāvvietu ir ļoti problemātiski. Lai mašīnas novirzītu pēc iespējas tālāk no Rīgas centra, bija jāceļ maksa un jāmaina zonējums. Ja tikai celtu tarifu, mēs nepanāktu vēlamo mērķi. Domāju, ka līdz ar cenu celšanu atvieglosim satiksmes plūsmu centrā, ieskaitot ērtāku pārvietošanos velosipēdistiem,» informē Rīgas satiksmes autostāvvietu vadītāja vietnieks. Izmaiņas piedzīvojusi arī Krastmala – tagad tā atrodas C zonā, rīt – B zonā, kur maksa ir augstāka. «Vēlamies centra autostāvvietas padarīt nevis par ilglaicīgas, bet īslaicīgas stāvēšanas iespējām,» uzsver S. Gusevs. Maksa paaugstinās arī mēneša abonementiem – no 213,43 uz 250 eiro.

Maksāšana kārtība nemainās

Cenu kāpums neattieksies uz iedzīvotāju stāvvietu kartēm. Gluži pretēji, deputāti atbalstīja priekšlikumu līdzšinējās cenas noapaļot uz leju. Līdz ar to stāvvietas karte vienam mēnesim A zonā no 1. aprīļa  maksās 70 eiro, B zonā tās cena būs 55 eiro, C zonā – 40 eiro, D zonā – 25 eiro, bet dārgākajā, R zonā kartes maksa būs 85 eiro mēnesī.

Nemainīga paliek mākšanas kārtība – par autostāvvietu var samaksāt ar sms palīdzību vai kādā no 243 maksas automātiem, no kuriem 131 ir paredzēts bezskaidras naudas norēķiniem. Jāpiemin, ka pamazām arī pārējie automāti tiek pielāgoti iespējām maksāt tikai ar bankas karti vai etalonu. «Pērn esam sākuši pilnveidot bezskaidras naudas iekārtas, proti, esam uzstādījuši skārienjutīgus LCD monitorus, kas klientiem ievērojami uzlaboja un atviegloja apmaksas procesu,» stāsta S. Gusevs. Šobrīd uzlaboti 42 automāti.

Latvijā

Nacionālais veselības dienests (NVD) brīdinājis slimnīcas, ka netiks veikta samaksa par šogad pacientiem nodrošinātajiem stacionārajiem pakalpojumiem, kas nozīmē, ka slimnīcām šīs izmaksas būs jākompensē pašām, ierobežojot kopējo pacientu plūsmu, aģentūru LETA informēja Latvijas Slimnīcu Biedrība (LSB).