Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejas sēdē, lemjot par 100% atlaižu piešķiršanu arodskolu, tai skaitā mākslas un mūzikas skolu audzēkņiem, un 3.grupas invalīdiem, starp koalīcijas un opozīcijas deputātiem raisījās spraigas diskusijas, vai bezmaksas transports pienākas tikai vairumam pasažieru kategoriju, vai labāk vēl nedaudz palielināt pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" dotāciju un ļaut braukt bez maksas visiem rīdziniekiem.
Opozīcijas deputāti norādīja, ka tā vietā, lai ik gadu palielinātu pasažieru loku, kam Rīgas sabiedriskais transports pieejams bez maksas, vajadzētu veikt pamatotus un pārskatāmus aprēķinus, cik izmaksātu bezmaksas sabiedriskais transports visiem uzreiz. "Jūsu vadībā, Ušakova kungs, esam nonākuši tādā situācijā, ka paliek neliela kategorija nodokļu maksātāju, kas uz saviem pleciem iznes visu sistēmas smagumu un maksā pilnu maksu," sacīja deputāts Juris Viņķelis (V). Domnieks norādīja, ka jau tagad "Rīgas satiksmes" budžeta lielāko daļu veido pašvaldības dotācija. Atsakoties no e-talona sistēmas, par ko jāmaksā 12 miljoni latu gadā, šī proporcija vēl vairāk pieaugtu un atlikusī dotācija, iespējams, pat būtu mazāka par 10 miljoniem latu. "Uzņēmums ar 75% dotāciju vairs īsti neizskatās pēc uzņēmuma," norādīja Viņķelis.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) savukārt paziņoja, ka "aicinājums atteikties no e-talona ir samērā dīvains". "Tallinā pēc bezmaksas transporta ieviešanas tika ieviesta jauna sistēma, lai šķirotu, kurš ir un kurš nav pilsētas iedzīvotājs. Arī Rīgā elektroniskā sistēma būtu nepieciešama uzskaitei, lai varētu iekasēt maksu par braucienu no pasažieriem, kas nav rīdzinieki. Rīgas nodokļu maksātājiem nav jāuzsauc sabiedriskais transports visiem, kas ierodas pilsētā," sacīja Ušakovs. Rīgas mērs arī piebilda, ka, laužot iepriekšējā sasaukumā noslēgto līgumu ar SIA "Rīgas karte" par e-talona sistēmas ieviešanu, "Rīgas satiksmei" patlaban tiktu piemērots līgumsods 25 miljonu latu apmērā.
Tomēr arī opozīcijas deputāts Olafs Pulks (V) aicināja sēdes protokolā ierakstīt, ka nepieciešams "Rīgas satiksmei" uzdot veikt precīzus aprēķinus, cik pašvaldībai izmaksātu bezmaksas sabiedriskais transports.
Deputāti vienprātīgi atbalstīja priekšlikumu nodrošināt bezmaksas sabiedrisko transportu 3.grupas invalīdiem un arodskolēniem jau šopavasar, turklāt pēc Ušakova ierosinājuma tika noteikts, ka atvieglojumi stāsies spēkā pēc iespējas ātrāk - nākamajā dienā pēc pašvaldības saistošo noteikumu grozījumu publicēšanas, nevis 20.martā.
Balsošanai tika nodots arī Viņķeļa un Pulka priekšlikums par bezmaksas sabiedrisko transportu, taču abi idejas autori bija vienīgie, kas to atbalstīja - visi pārējie deputāti atturējās. Protestējot pret kolēģu darba stilu un nevēlēšanos no "Rīgas satiksmes" beidzot saņemt konkrētus aprēķinus, abi "Vienotības" deputāti nepiedalījās balsojumā par priekšlikumu kopumā.
Ušakovs nekavējās paziņot, ka uzskata to par nožēlojamu rīcību: "Liekas, ka pirms vēlēšanām tiek meklētas visas iespējas, kā ieriebt rīdziniekiem," secināja Rīgas mērs.
Kā ziņots, piešķirot 100% atlaidi gan arodskolēniem, gan 3.grupas invalīdiem, pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" negūtie ieņēmumi palielināsies par 4,27 miljoniem latu. Tā kā lēmumu par šīm atlaidēm pieņem Rīgas dome, šo summu uzņēmumam kompensēs no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs 6.februārī uzdeva sagatavot un iesniegt nepieciešamos finansiālos aprēķinus, lai nodrošinātu bezmaksas sabiedrisko transportu 3.grupas invalīdiem, kuriem šīs atlaides netiek nodrošinātas šobrīd, kā arī profesionālo skolu, tostarp mūzikas un mākslas skolu, audzēkņiem. Opozīcijā esošās partijas "Vienotība" deputāti gan uzsver, ka atlaides arodskolēniem prasījuši piešķirt jau pirms pusgada, kad bezmaksas sabiedriskais transports piešķirts visiem vispārizglītojošo skolu skolēniem, radot nevienlīdzīgu situāciju. Augustā koalīcijas deputāti šo priekšlikumu neatbalstīja un balsojumā atturējās, tāpēc priekšlikums netika apstiprināts.