Situācijā, kad ir aizdomas, ka Rīgas ostā tiek veiktas pretlikumīgas vidi piesārņojošas darbības, ostas vadība var tikai ieteikt Valsts vides dienestam (VVD), ja nepieciešams, vainīgo termināli aizvērt, jo tikai šai institūcijai ir tiesības to darīt, biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja Rīgas brīvostas pārvades valdes priekšsēdētājs, Rīgas vicemērs Andris Ameriks (GKR).
Viņš skaidroja, ka osta šajā situācijā var darīt tikai to, ko nosaka likumdošana, taču ir divas valsts iestādes, kas nav pakļautas ostai un pašvaldībai, bet ir atbildīgas par situāciju - meteoroloģijas dienests un VVD. Meteoroloģijas dienests jau secinājis, ka ar kopējo izsniegto pārkraušanas atļauju daudzumu dzīves kvalitāte pasliktināsies un to nevar novērst.
"Izdotās atļaujas bīstamo kravu pārkraušanai attiecīgām kravu grupām ir par daudz. Esošajā situācijā aicinātu VVD aizvērt konkrēto termināli, ja ir pārkāpumi, kas jau robežojas ar kriminālpārkāpumiem," sacīja brīvostas valdes priekšsēdētājs. "Viņiem vienīgajiem ir šādas tiesības. Turklāt viņiem ir vairākas - sešas vai septiņas - mobilās stacijas, kas var izvērtēt situāciju."
"Osta, iznomājot zemi, nedod terminālim atļaujas kraut konkrētās kravas, tās izsniedz VVD," piebilda Ameriks. Turklāt VVD var norādīt, piemēram, kādā režīmā kravas var pārkraut.
Savukārt osta varot rīkoties tikai savu pilnvaru robežās. Proti, tā iepirkusi ūdens monitoringa iekārtas. "Tur, kur krauj bīstamās kravas, visa Daugava ir ar šādiem aparātiem, kas fiksē katru gadījumu, kad, piemēram, naftas pile nonāk ūdenī," akcentēja Rīgas vicemērs.
"Es pieļauju, ka, ja tiktu samazināts atļauju skaits, situācija būtu citāda. Tās jau nav vienkāršas atļaujas kaut ko pārpumpēt ar pumpīti. Atved divus dzelzceļa vagonus, tos sajauc kopā, rada trešo un to krauj kuģī. Kamēr krata šos vagonus, lai sajauktos kopā masa, smaka arī rodas. VVD prasa, lai augšā būtu tvaika nosūcējs, un tad ir jautājums, vai virs visām "kratītavām" ir nosūcēji. Cik es saprotu, šī prasība nav ievērota," skaidroja Ameriks.
Kā ziņots, VVD ir aizdomas par iespējamām atsevišķu uzņēmumu veiktām pretlikumīgām vidi piesārņojošām darbībām Rīgas brīvostas vai tai pieguļošajās teritorijās.
Kā aģentūru LETA informēja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Sabiedrības informēšanas nodaļā, iespējams, ostas teritorijā tiek veiktas darbības, kas nav saistītas ar naftas produktu pārvadāšanu un pārkraušanu un ir pretrunā ar uzņēmumiem izdotajām piesārņojošas darbības atļaujām. Visdrīzāk tieši šīs darbības ir cēlonis smaku un benzola līmeņa kāpumam, par ko daudzkārt sūdzējušies Sarkandaugavas iedzīvotāji.
VVD ir sācis izmeklēšanu, lai izvērtētu šo informāciju un nepieciešamības gadījumā reaģētu uz iespējamām nelikumībām.