"Rīgas satiksmes" valdei vēl nav skaidrs, kā lauzt līgumu ar "Rīgas karti"

 
©Vladislavs Proškins/F64 Photo Agency

Pašvaldības uzņēmuma SIA "Rīgas satiksme" jaunajai valdei vēl nav skaidrības par potenciālo līguma laušanu ar meitassabiedrības SIA "Rīgas karte" otru akcionāru, otrdien Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijā sacīja "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa.

Komisijas deputāti otrdien uzklausīja Innusas ziņojumu par "Rīgas satiksmes" finanšu un darbības pārskatu par 2018. un 2019.gadu, kā arī vidēja termiņa un ilgtermiņa stratēģiju un prioritātēm.

Innusa skaidroja, ka šogad "Rīgas satiksmei" ir jāiesniedz izvērtējums, vai tā saglabās dalībnieka statusu "Rīgas kartē", tāpēc lielākais šī gada izaicinājums "Rīgas satiksmes" valdei ir saprast iespējamos tālākos darbības scenārijus "Rīgas kartē". Pašreiz "Rīgas kartes" kapitālā "Rīgas satiksmei" pieder 51%, bet 49% pieder Francijā reģistrētam uzņēmumam "Conduent Business Solutions", tomēr konkrētais akcionāru līgums nosaka, ka "Conduent Business Solutions" ir tiesības kā vairākuma akcionāram.

Akcionāru līguma darbības termiņš ir 2020.gada 31.decembris. Viņa norādīja, ka pēc šī termiņa ir iespējami dažādi scenāriji - var saglabāt pašreizējo akcionāru sastāvu, var iegūt "Rīgas satiksmes" īpašumā papildu 49% vai veikt kādas citas darbības.

"Tam ir vajadzīgs finanšu un ekonomiskais izvērtējums, lai redzētu, kāds ir labākais risinājums," teica Innusa, skaidrojot, ka jāsaprot, vai kāda scenārija īstenošanas gaitā "Rīgas satiksme" par kaut ko lieki nepārmaksās.

"Esam pasūtījuši finanšu izvērtējumu un pieņemu, ka martā vai aprīlī varēsim ar to iepazīstināt," stāstīja Innusa, skaidrojot, ka pašreiz pietrūkst informācijas, lai izvērtētu tālāko rīcību un ir jāsaprot, kāds lēmums būtu finansiāli izdevīgāks.

Komisijas deputāte Juta Strīķe (JKP) jautāja, vai Innusai ir pārliecība, ka nav kādi slēpti līguma punkti, piemēram, ka "Rīgas kartes" zīmols vai elektronikas sistēma pieder mazākuma akcionāram un "Rīgas satiksmei" pieder tikai "tukša čaula". Innusa uzsvēra, ka viņai šādas pārliecības nav un šādu pārliecību gūt ir ļoti sarežģīti, tāpēc ir vajadzīgs izvērtējums.

Tāpat Innusa apstiprināja, ka nav pārliecība arī par "Rīgas kartes" otra akcionāra patiesā labuma guvējiem.

"Pieņēmumi ir, bet nespekulēsim, kamēr nav konkrētas informācijas," skaidroja Innusa, uzsverot, ka nav arī pārliecība, vai nav kādi "slēpti līgumi", kuru dēļ var būt problēmas, laužot līgumu.

Savukārt, kā pozitīvu aspektu Innusa norādīja, ka no 2021.gada visa "Rīgas kartes" tehnoloģiskā "e-talonu" sistēma pāriet "Rīgas satiksmes" īpašumā. Innusa minēja, ka pašreiz sistēmas uzturēšana gadā izmaksā 15 miljonus eiro, bet nākamgad, sistēmai pārejot "Rīgas satiksmes" īpašumā, izmaksas mainīsies.

"Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētāja norādīja, ka jāvērtē arī e-talonu sistēmas nākotne, jo tā ir 10 gadus veca un pēc tās pāriešanas "Rīgas satiksmes" īpašumā prasīs atjaunināšanu.

"Mēs kļūsim par sistēmas īpašnieku, un to izmest arī nebūtu izdevīgi. Jāsaprot, cik ilgi varam to uzturēt un cik tas izmaksās," stāstīja Innusa, piebilstot, ka jāsaprot arī, cik maksātu pāreja no tagadējās sistēmas uz kādu citu jaunāku.

Jau ziņots, ka jaunā uzņēmuma valde strādā kopš janvāra vidus, kad konkursa kārtībā tajā tika iecelta Innusa, Inga Krūkle un Jānis Golubevs.

"Rīgas kartes" akcionāri ir pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" un ASV tehnoloģiju kompānija "Conduent". 51% "Rīgas kartes" pieder "Rīgas satiksmei", bet 49% - Francijas uzņēmumam "Conduent Business Solutions".

"Rīgas karte" ir 2007.gadā dibināts uzņēmums, kas izveidoja un uztur Rīgas sabiedriskā transporta un autostāvvietu elektronisko norēķinu sistēmu.