SM veic auditu Rīgā par valsts naudas izlietojumu ielām

© Pixabay

Satiksmes ministrija sākusi auditu Rīgas domē par valsts mērķdotāciju izmantojumu. Tiks pārbaudīts, vai pēdējo trīs gadu laikā valsts atbalsts pašvaldībai ir ticis novirzīts ceļu un ielu uzturēšanas un būvniecības darbu nodrošināšanai.

Pērn Rīgai mērķdotācijās tika piešķirti 10,7 miljoni eiro, savukārt 2017. un 2016. gadā - katrā pa 10,4 miljoniem.

Ņemot vērā pašvaldības lielumu, ir palielināts arī auditoru skaits.

Šogad Satiksmes ministrija veikusi auditu par valsts mērķdotāciju izmantojumu deviņās pašvaldībās - Carnikavas, Mārupes, Ērgļu, Inčukalna, Dagdas, Mērsraga, Raunas, Rundāles un Ozolnieku novados. Tika konstatēts, ka neatbilstoši izlietoti 239 650 eiro. Vislielāko mērķdotāciju saņēma Dagdas novada pašvaldība - vairāk nekā miljons eiro. Auditā kā neatbilstoši tērēti tik atzīti teju 17 957 eiro. Vismazākā dotācija tika Mērsraga novadam - 84,7 tūkstoši eiro. Tomēr šajā novadā konstatētas arī vislielākās neatbilstības - vairāk nekā 64 000 eiro apmērā.

Biežāk fiksētais pārkāpums pašvaldībās saistīts ar to, ka uzturēšanas un būvniecības darbi par piešķirto naudu veikti objektos, kas nav iekļauti konkrēto novadu ceļu un ielu sarakstā. Tāpat vairākos gadījumos konstatēts, ka par mērķdotāciju naudu tiek algoti darbinieki, kas veic ar ceļu būvniecību un uzturēšanu nesaistītus pienākumus. Atsevišķās pašvaldībās ministrijai nebija iespēja pārliecināties, vai par valsts piešķirtajiem līdzekļiem tiešām ir iegādāti pakalpojumi un preces noteiktajiem mērķiem, jo grāmatvedības uzskaites dokumentos tas netika norādīts.

Trīs gadu laikā minētajiem novadiem kopumā tika piešķirti vairāk nekā četri miljoni eiro. Valsts dotācijas lielums atkarīgs no konkrētajā novadā esošo ceļu garuma un platuma, tiltu daudzuma, kā arī vairākiem citiem kritērijiem, kas ietverti Ministru Kabineta noteikumos.

Summa, kas neatbilstoši iztērēta, pašvaldībām būs jāatmaksā pilnā apmērā.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais