Gada piecu mēnešu laikā Rīgas ostā vairāk kravu nekā prognozēts

© Kaspars Krafts, F64 Photo Agency

Rīgas brīvostas piecu mēnešu kravu apgrozījuma analīze rāda, ka salīdzinājumā ar 2016. gadu kravu apgrozījums ģenerālkravu segmentā ir pieaudzis par 8,7%, beramkravu apjoms palielinājies par 4,5%, vienlaikus lejamkravu apjoms turpina samazināties. Kopā 2017. gada piecos mēnešos Rīgas ostā apstrādāts 14,9 miljoni tonnu dažādu kravu, kas ir par 4,0% mazāk nekā šajā periodā pagājušajā gadā. Neraugoties uz kravu apjomu samazinājumu, pēc ļoti veiksmīgā gada sākuma Rīgas ostas apgrozījuma rādītāji piecos mēnešos pārsniedz gada sākumā prognozētos.

2017. gada piecos mēnešos ostā pārkrauts 9,25 miljoni tonnu beramkravu (+4,5%). Par lielāko pieaugumu šajā segmentā jāpateicas veiksmīgam gada sākumam ogļu kravu apstrādes jomā. Lai arī pēdējos divos mēnešos ogļu apgrozījums krītas, to kopapjoms piecos mēnešos, salīdzinot ar pērno gadu, ir pieaudzis par 10,4%, un no ostas ar kuģiem pavisam nosūtīts 5,5 miljons tonnu ogļu.

Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks Mārtiņš Ziemanis: "Jau gada sākumā mūsu prognozes par ogļu kravu apgrozījumu bija ļoti piesardzīgas, jo to plūsmas apjoms tieši atkarīgs no Krievijas lēmumiem par kravu tranzītu caur Latvijas ostām. Šī gada piecu mēnešu rezultāti ogļu segmentā uzskatāmi rāda, cik svārstīga, nestabila un atkarīga no visdažādākajiem, tai skaitā, neprognozējamiem faktoriem ir energoresursu kravu plūsma no Krievijas. Tādēļ mums jādara viss iespējamais, lai kopā ar citiem transporta nozares spēlētājiem meklētu alternatīvas".

Stabils pieaugums turpinās ģenerālkravu segmentā. Šī gada piecos mēnešos Rīgas ostā apstrādāts 2,75 miljoni tonnu ģenerālkravu, kas salīdzinājumā ar 2016. gadu, ir par 8,7% vairāk. Lielāko daļu, t.i., 67%, no Rīgas ostā apstrādātajām ģenerālkravām veido konteinerkravas. To apgrozījums piecos mēnešos palielinājies par 13% un sasniedzis 174,6 tūkstošus TEU vienību. Rīgas ostā ar konteinerkravu pārkraušanu nodarbojas trīs stividoruzņēmumi - SIA „Baltic Container terminal", SIA „Rīgas Universālais termināls" un SIA "Rīgas centrālais termināls". 2017. gada piecu mēnešu laikā konteinerkravu apjoms pieaudzis visos trijos konteinerkravu termināļos. Šī ir pozitīva tendence, domājot par alternatīvām kravu plūsmām, lai aizstātu sarūkošās Krievijas energorsursu - ogļu un naftas produktu kravas.

Kaspars Krafts, F64 Photo Agency

Līdz ar lielāku prāmju skaitu Tallink līnijā ģenerālkravu segmentā par 40,3% pieaudzis arī pārkrauto ro-ro kravu daudzums. Šāds pieaugums liecina par pieprasījumu ātrai un regulārai kravu satiksmei starp Rīgu un Skandināvijas valstīm, kā arī ļauj pozicionēt Rīgas ostu kā loģistikas centru, no kura kravas ātri un izdevīgi var nogādāt gan Baltijas valstīs, gan Skandināvijā.

Maijā salīdzinājumā ar iepriekšējiem mēnešiem palielinājies no ostas nosūtīto naftas produktu apjoms, skatot maija rādītājus pret aprīli, tas pieaudzis par 36,7%. Tomēr kopējais piecos mēnešos no ostas nosūtītais naftas produktu daudzums salīdzinājumā ar pagājušo gadu ir būtiski samazinājies.

Ievērojams apgrozījuma kāpums šī gada sākumā ir reģistrēts pasažieru satiksmē - piecos mēnešos ostā apkalpoti 271,6 tūkstoši pasažieru. Prāmju līnijā Tallink apkalpoti 255,4 tūkstoši pasažieru, kas ir par 37,2% vairāk nekā pērngad. Kruīzu satiksmē pirmajos piecos mēnešos ostā ieradušies jau 16 kruīza kuģi. Tie uz Rīgu ir atveduši 16,2 tūkstošus kruīza tūrist, tādējādi pagājušā gada rādītājs ir pārsniegts par 65,4% .

Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.