Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Rīgā \ Atpūta

VĒRTS APMEKLĒT: Muzikāls dievkalpojums

© Jānis Deinats

Lielajā Piektdienā, 19. aprīlī, Latvijas Radio koris, Sinfonietta Rīga un diriģents Sigvards Kļava aicina uz koncertu Stabat Mater.

Kristīgajai pasaulei nozīmīgajā Lielajā Piektdienā Rīgas Domā skanēs mūzika, kas runā par Klusās nedēļas notikumiem un aicina uz pārdomām un apceri, arī stiprina un ļauj sirdij atplaukt Lieldienu gavilēs. «Man allaž bijusi vilkme koncertu programmās savienot latviešu mūziku ar pasaules mūziku,» šā koncerta repertuāra izvēli pamato Sigvards Kļava. Rīgas Doma velves šajā koncertā pieskandinās divi izcili opusi - pašmāju meistara Jura Karlsona Adoratio un mūsdienu ievērojamākā skotu komponista Džeimsa Makmilana Stabat Mater, kas Latvijā tiks atskaņots pirmo reizi.

Šis ir komponista Džeimsa Makmilana jubilejas gads, 16. jūlijā viņš atzīmēs 60. dzimšanas dienu, un Sigvards Kļava uzsver, ka «Džeimsa Makmilana vārds pasaulē pašreiz ir ārkārtīgi aktuāls, turklāt skaņdarbs Stabat Mater ir rakstīts īpaši Lielajai Piektdienai». Makmilana mūzikā savijas spilgta un aizkustinoša emocionalitāte, krāšņa ritmiskā valoda un meditatīvs raksturs ar padziļinātu interesi par garīgumu. Šīs kvalitātes raksturo arī par meistardarbu dēvējamo partitūru Stabat Mater, kuras pirmatskaņojums pirms divarpus gadiem Londonas Bārbikena centrā izpelnījās grandiozas stāvovācijas.

Saviļņojošs ir arī Jura Karlsona 2010. gadā tapušais opuss Adoratio, par kuru komponists saņēma arī Lielo Mūzikas balvu. Adorācijas ir simboliskas lūgšanas pie Kristus kapa, tās ilgst no Lielās Piektdienas līdz pat Lieldienu rītam. Komponists par savu darbu teicis, ka skaņdarbā izmantoti sakrālie teksti, kuros izteikts lūgums Dievam uzklausīt un palīdzēt mūsu neziņā un bezspēcībā, savukārt darba kompozīcija veidota kā meditācija ar vairākiem attīstības viļņiem. Diriģents atgādina, ka Jura Karlsona darba pirmatskaņojums savulaik notika Rīgas Domā, starp citu, arī Lieldienu laikā Sigvarda Kļavas vadībā. «Karlsona darbs tieši rakstīts šai lielajai akustikai, garajai skaņas izskaņai, un Džeimsa Makmilana mūzika, līdzīgi kā Arvo Perta un Gijas Kančeli mūzika, arī ir rakstīta katedrāļu lielajai pēcskaņas akustikai, tāpēc pati šī mūzikas valoda aicina doties lielās katedrālēs. Kur nu vēl svarīgāka vieta Lielajā Piektdienā kā ne Doma baznīca?»

Diriģents Sigvards Kļava ir novērojis, ka «Klusajā nedēļā, ciešanu nedēļā cilvēkiem ir vilkme doties uz garīgiem tempļiem, uz baznīcām un rast sev mieru vai atbildes, ko nu katrs meklē. Un Lieldienu nedēļā koncerti baznīcās allaž bijuši pilni, turklāt muzikālā gara ģēnijs ir ļoti daudz darbu veltījis tieši šim laikam, tāpēc koncerti notiek daudzviet. Esmu ievērojis, ka visur cilvēki tos gribējuši apmeklēt. Ir kaut kāda vilkme doties uz arī muzikālu dievkalpojumu šajā dienā».