Latvijas iedzīvotāji neuzskata sevi par šopoholiķiem

© Andrius Ufartas/BFL/F

Zviedrijas zīmola „Halens” šā gada oktobrī veiktais pētījums* liecina, ka 84 % Latvijas iedzīvotāju neuzskata sevi par šopoholiķiem. Tajā paša laikā 39 % aptaujāto vismaz reizi mēnesī, bet daudzi pat vairākas reizes nedēļā veic neplānotus pirkumus. Interesanti, ka, vēloties sevi palutināt, apbalvot par kādiem panākumiem vai uzlabot sev garastāvokli, Latvijas iedzīvotāji dod priekšroku apģērba gabalu un dažādu gardumu iegādei.

Saskaņā ar „Halens” pētījumu tikai 2,5 % Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka viņi ir atkarīgi no iepirkšanās. Vienlaikus 13,4 % gandrīz piekrīt šim apgalvojumam. „Analizējot iegūtos datus, mēs bijām pārsteigti, ka tikai samērā neliels skaits Latvijas iedzīvotāju, proti, 16 %, uzskata sevi par šopoholiķiem vai vismaz atzīst, ka viņiem ir nosliece uz to. Tajā pašā laikā 39 % respondentu atzīst, ka vismaz reizi mēnesī veic neplānotus pirkumus: 14,3 % — reizi mēnesī, tikpat (14,3 %) — vairākas reizes mēnesī, 6,2 % — reizi nedēļā un, visbeidzot, 3,9 % — vairākas reizes nedēļā,” komentē Svetlana Malatok, Consortio Fashion Group Baltic vadošā direktore.

Svetlana domā, ka uzmanības vērts ir arī fakts, ka mēs neesam gatavi atzīt savu noslieci uz šopoholismu, bet droši pamanām šo netikumu savos draugos, paziņās un kolēģos. Noskaidrojās, ka 40 % aptaujāto ir pazīstami ar personām, kuras viņi uzskata par atkarīgām no iepirkšanās. Turklāt aptaujātie ir pārliecināti, ka viņu paziņas biežāk nekā viņi paši veic impulsīvus pirkumus: gandrīz puse (48,7 %) respondentu apgalvo, ka viņu paziņām reizi mēnesī un biežāk ir neplānoti izdevumi. Runājot par sevi, neviens aptaujātais nav minējis, ka katru dienu veiktu neplānotus pirkumus, bet, atbildot par paziņām, 3 % Latvijas iedzīvotāju ir norādījuši, ka viņu paziņas un tuvinieki katru dienu grēko ar impulsīviem pirkumiem. Gandrīz piektdaļa (17,2 %) Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka viņu tuvinieki veic nepārdomātus pirkumus vairākas reizes nedēļā, un tikpat (17,2 %), ka nedaudz retāk — vairākas reizes mēnesī.

29 % Latvijas iedzīvotāju veic impulsīvus pirkumus vien dažas raizes gadā vai pat tikai vienu reizi gadā, gandrīz tikpat daudz aptaujāto (29,3%) tāpat raksturo savu paziņu un radinieku uzvedību. „Mūsu aptauja liecina, ka Latvijas iedzīvotāji labprāt iegādājas apģērbu un gardumus, nedomājot par to, cik lielā mērā tas viņiem ir vajadzīgs. 53 % respondentu ir norādījuši, ka skaists apģērbs var rosināt viņus veikt neplānotu pirkumu, bet 36 % patīk sevi palutināt ar gardām delikatesēm. Vēl 45 % Latvijas iedzīvotāju mēdz impulsīvi iegādāties rotaslietas un apavus,” stāsta Consortio Fashion Group Baltic vadošā direktore.

* Pēc Zviedrijas zīmola „Halens” pasūtījuma aptauju 2016. gada oktobrī veica aģentūra „A. W. Olsen & Partners”. Aptaujā piedalījās 406 respondenti.